Waar ik een paar dagen geleden nog zo trots was dat ze van haar speen was afgekickd... nu hebben we er een nieuw probleem bij gekregen. Ze weigert te slapen!!! Ik heb een rotnacht gehad en dat is nog zachtjes uitgedrukt en ik weet even niet hoe ik het moet gaan aanpakken. Nu dat ze haar speen niet meer heeft, valt ze wat moeilijker in slaap en begint 's avonds te huilen. Ik ga na 5, 10, 15 enz. minuten naar haar terug, zing een slaapliedje met haar en dan is ze weer stil en valt uiteindelijk in slaap. Maar afgelopen nacht wilde ze echt niet alleen achtergelaten worden en heeft de hele nacht liggen gillen. Om 21.30 sliep ze eindelijk, maar werd om 0u wakker, om 01u, om 03u en 4.15u weer. Steeds ging ik terug om haar gerust te stellen en een aai over haar bol te geven maar de laatste keer hielp niks meer en ben ik met een matras naast haar gaan liggen maar zelfs dat stelde haar niet gerust. Ik weet zeker dat ze lichamelijk niets mankeert want toen ik haar bij mij in bed nam (nog steeds op het matras naast haar bedje) was ze stil. Maar slapen deed ze niet, ze was klaarwakker en zat met haar beertjes te spelen. Omdat dit ook geen oplossing was, want van slapen kwam voor ons beiden natuurlijk ook niets, heb ik haar gezegd dat als ze niet gaat proberen te slapen ik haar weer in bed leg en ik weer weg zou gaan. Ze ging door met spelen en klieren (ik was intussen 1,5u verder en het was 5.30u) en heb haar op bed gelegd en ben zelf ook naar bed gegaan. Heb oordoppen ingedaan en haar laten huilen, na een kwartier gillen is ze van pure vermoeidheid in slaap gevallen. Dat heeft tot 7.15u geduurd en toen begon het gillen weer overnieuw, ontroostbaar!! Ik ben toen maar met haar naar beneden gegaan. Maar in principe heeft ze dus vannacht amper geslapen! Is dit nu van haar een machtspelletje? En zo ja, is laten gillen dan toch de enige oplossing? Ik hoop dat jullie ervaringen en tips voor me hebben.
Die speen krijgt ze in geen geval meer terug (heb ze ook niet eens meer in huis) maar ik weet niet zo goed raad met die krijsbuien... Ik weet niet of ik er goed aan doe om naar haar toe te gaan of moet ik haar juist laten gillen. Volgens mij heeft dit ook niks meer met die speen te maken want daar vraagt ze helemaal niet meer naar. Ik snap er echt even helemaal niks meer van...
Had ze niet gewoon een nachtmerrie? Had onze dochter veel op die leeftijd en zat dat bijna letterlijk aan mij vast. Ondanks dat ze toen al prima kon praten... Kwam er toch niet uit waarom dat was. Later toen ze dr knuffels ging troosten ivm enge dromen viel het kwartje
krijsbuien komen natuurlijk omdat ze doordmoe is en ze wil slapen. zonder fopspeen heeft ze daarin haar zelfstandigheid kwijt. ik zou haar wel troosten en vragen wat ze nodig heeft en uitleggen dat ze fop echt niet nodig heeft om te kunnen slapen. aanmoedigen dus.denk ik.maar we hebben dit nog niet mee gemaakt. binnenkort doen we het wel op deze manier.
Poeh, wat een pittige nacht... Het hoort ook wel een beetje bij haar leeftijd. Veel kindjes van ongeveer 2.5 worden 's nachts vaak wakker of vallen moeilijker in slaap. (Zoek maar eens op het forum) Het is wel een kwestie van volhouden, maar eerlijk gezegd vond ik dat best lastig. Uiteindelijk wordt het weer beter. Succes!
Tja, ik ben best tegen het afpakken van een speen. Maar goed als je het perse wil volhouden zul je dus door deze ellende heen moeten. Het kan ook anders. Ik heb het gewoon aan mijn dochter overgelaten. Toen ze 3 werd mocht ze hem alleen nog in bed mee. Toen ze 4 werd heeft ze zelf de speen gewoon nooit meer in gehad. Dat heeft ze zelf zo bepaalt. Ik heb me daar gewoon niet mee bemoeit. Kinderen die duimen worden ook niet ineens zonder duim gezet. Ik vind dat hetzelfde. Volgens onze tandarts is een speen die je alleen in bed hebt ( alleen voor inslapen en in de avond halen wij de speen er altijd uit, ook uit de wieg van de jongste) helemaal niet schadelijk voor een melkgebit. Als je het zo berekent hebben ze hem dan vaak nog geen 15 minuten in.
Wilde je dochter zelf niet meer de speen of willen jullie dat ze zonder speen gaat slapen? Bij ons ging het zo; met Sinterklaas stelde ik aan haar voor om haar speen aan Sinterklaas te geven, dit vond ze helemaal geweldig! Ze ging zelf een tekening maken en de speen in haar schoen stoppen Maar ze had die speen nog zo nodig en heb het 2 nachten aangekeken. Ze viel niet in slaap en als ze dan eindelijk in slaap viel dan werd ze na een paar uur weer gillend wakker en begon de hele riedel weer op nieuw.. Ik heb toen toch midden in de nacht de speen terug geven. Ze was er nog niet aan toe en ze had haar slaap ook nodig (en ik ook!). Nu 4 maanden later is ze van haar speen af! Deze was kapot gegaan en moest weg, dus aan haar uitgelegd dat haar speen kapot was en ze zonder moest gaan slapen omdat we geen nieuwe konden kopen ( t was al avond). Ik heb de speen weggelegd en zonder speen is ze naar bed gegaan. T duurde iets langer voordat ze sliep, maar ze ging slapen zonder speen en heel de nacht door geslapen zonder de ellende van 4 maanden eerder. Ze vraagt er nu ook niet meer om, soms verteld ze alleen nog dat haar speentje kapot is en dat die te klein is voor haar (dat laatste heeft ze zelf verzonnen).. Misschien toch maar weer een speentje geven en die alleen geven als ze gaat slapen en over een paar maandjes weer proberen?
Hoe moeilijk het ook is ik zou het toch een paar nachten doorzetten (stuk of 3) is het een machtspelletje van haar (wat me niet lijkt) moeten de krijsbuien minder worden. Word het er niet beter op dan zou je kunnen denken dat ze er gewoon nog niet aan toe is zonder speen te slapen. Hier ook 2 pogingen gewaagd eerste x was hij bijna 3 en brulde hij echt alles bij elkaar en smeekte of hij zijn speen terug mocht en dus ook gedaan na een paar slapeloze nachten en de 2de maar ook gelijk de laatste x was in december en ging zonder problemen hij was er zelf klaar mee! Suc6