@ Calimero.. Fries? Hier ook Siepels voor uien. Hutspot is dus wurtuls en siepels. Affeseren (geen idee hoe je dat schrijft) is opschieten Oh en als mn moeder zegt "het piemelt"..... dan miezerd het Afstandsbediening noem ik ook altijd AB
Afstandsbediening = kastje Capucijners = kopcilinders (zo noemde ik ze vroeger en iedereen thuis noemt ze nu zo.) liflafje = restje eten dat je een andere keer opeet Pim
thuis aten we vaak ratjetoe = rijst met kip/kaas/broccoli sausje als het heel hard waait noemen wij dat boesteren
eetkleedje = placemat geinponem = grapjas gladoor = iemand uit Wormerveer "De Tietennek"= Titanic (mijn Amsterdamse grootmoe sprak het lekker Hollands uit) "Mooi en Meedogenloos"= Bold and the Beautiful (Vlaams, weer die oma) rammelbak = fiets dooie vingers = gaargekookte wortelen kouwe kletser = vers getapt biertje smoelenboek = fotoalbum het zeikt = het regent Als je dit alles leest, zou je bijna zeggen dat ik knap ordinair ben
Haha, bij ons zijn pietjes de vlooien die dieren hebben. Wij hebben het altijd over de AB de afstandsbediening dus, vinden het zo'n belachelijk lang woord om uit te spreken. Mijn vriend en zijn ouders hebben t wel eens over een spekmug. Hele discussies over geweest, hun waren ervan overtuigd dat t en nederlands woord is, eigenwijze ik wist zeker van niet.
Pffff.... Ik ben geboren en opgegroeid in brabant maar ik spreek gelukkig abn omdat mijn moeder amsterdamse is en mijn vader van het "platte" land komt.... Dus hebben jullie even? hihi nee zal er een paar opschrijven: schuteldoek: Vaatdoek/theedoek vieftig: vijftig tafel ophalen: tafel dekken (mijn vader ) boks: broek giegeltje: mond (van mezelf, weet niet meer hoe ik er aan kom ) Juin: ui Peen: wortel Ons thuis: bij mij thuis pens: buik Dus................. Kan soms met moeite mijn eigen broer verstaan, hij woont in een klein boere dorp Pffffff
Haha, wat een leuk topic weer! Wij liggen regelmatig in een deuk om mijn man. Die zegt dingen die hij echt zo bedoelt maar dan net verkeerd uitspreekt: dat is t hele eiereden ( de reden van een ei? ) Tja wij zeggen: dat is het hele eieren eten. Hij snapt nog steeds niet wat ermee bedoelt word Zo klinkt het alsof hij ontzettend dom is, valt mee hoor! Ook ik ben fries en mijn Beppe heeft soms ook heerlijke uitspraken: Op de camping zat ze in de caravan: goh wat zit in hier 'gapks' (en dan op zn fries natuurlijk) Ze bedoelde dat ze zo te kijk zat!
Mijn man en ik noemen de afstandsbediening: Het zappie hahahahah In mijn hele familie is een speen een PUP..
bij ons is dat slingerschijt of spetterpoep of aan de race of racekak sja, wat kan ik zeggen ... we houden van afwisseling de computer is bij ons de kojutter ...
hihi leuk topic ..... ik ben van oorsprong ook fries ... - treef = onderzetter -koesen = slapen , zeg ik altijd man inmiddels ook ... ik had er nog meer in mijn hoofd maar die ben ik kwijt geloof ik ...