Grappig topic Mn tante zegt altijd Babetjoe (tegen barbecue). Ze kan het niet anders uitspreken. Verder nog een paar: (dingen zoals mn ouders ze vaak uitspreken) doop = jus leer = ladder visje = appelflap (zei ik als kind altijd) gossienokkies = zoiets als potverdorie krouwen = krabben (zegt mn man altijd, had ik nooit eerder gehoord)
Ik noem de afstandsbediening pieper. Geen idee waarom, ik heb serieus tot mn 12e ofzo gedacht dat het een normaal nederlands woord voor afstandsbediening was. De eerste keer dat ik tegen mn man zei geef de pieper is aan, vroeg hij zich af wat ik om dat tijdstip (laat in de avond) met aardappels moest. Spraakverwarring?
tafel dekken heette bij ons vroeger "de tafel aanzetten" en zoals ik hier al eerder las heette bij ons de onderzetters ook treefjes (zal wel streekgebonden zijn) kroketten noemen wij altijd kranketetjes en manlief vraagt nooit wat we gaan eten 's avonds maar zegt altijd "wat gaan we hachelen vanavond?
Hahaha.. ik zal aan de woorden al dat je idd uit Brabant kwam.. Iemand slaai mej ai med juin mej jerpel vanavond? (geen idee hoe je het schrijft)
Vroeger bij mijn ouders thuis: Hoofdluis: pietjes Naar boven: uppiestairs Poepen: broeksen Erwtensoep: hulkensoep Candy candy, tvkinderserie waar ik graag naar keek: Jank, jank en de jankerds
Piemel = pielepiet ouders = rents keyboard = ramplank zielig persoon = droeloe dom persoon = pompoenekoos Duitser = sandaalmeneer kat = poesik baby = patsan (man is Rus. Wij hebben veel gemengde woorden. Mijn ouders hebben dit overgenomen) Kazachstan = Boratstan laarzen = sapagies wokmaaltijd = chinese prut hutspot = Hollandse prut BBQ = barbeknoei Hmm en we hebben er vast nog veel meer. Maar ik kom er even niet op.
Ja, ik ook! mijn man kijkt me altijd stom aan maar ik ben niet niet de enige? ik heb vanuit thuis.. Verder nieterateur = nietmachine Tutter = fopspeen (op mn werk weten de kids nu ook wat ik bedoel, haha) En verder de gebruikelijke brabantse woorden.. Kwatte= chocolade erpel= aardappel etc etc etc Maar wat een leuk topic!
Effe props uit de poenautomaat trekken ofwel: even geld pinnen. Helemaal mijn zinnetje. Of even langs de flappentap Foppert: fopspeentje Springwater: fontein
Wij zeggen geen tut tegen een fopspeen, maar een FIEP! Kruiwagen=Kruuger Zakdoek=Snotlap Kop koffie=Tas koffie of Bak koffie Uien=Juin Aardappelen=Erpel Salade=Slaaj Rode bieten=Kroten Stamppot=Petazzi Vlees=Vlis Net=Krek Tot zover.. Ik kom trouwens uit Brabant, omg. Eindhoven/Den Bosch. Liefs xxx, Debby
Japanners noemen we thuis trouwens 'Klikkerdekliks' (tja, omdat ze altijd met een fototoestel rondlopen)
Wij hebben een Ford Fiesta, een hele oude. Die noemen we Ford Fjosti. Een Lexus noem ik een Aldi auto omdat er vaak van die goedkope patsers in rijden Althans in de omgeving hier.... Ach ik kan er nog wel 100 noemen
ow ja, voor auto's hebben we er ook wel een aantal: Opel Kadet: Kadelilek (van Caddilac) Opel Manta: een Open Fanta (vooral door die prachtige oranje kleur)
Toen ik een keer tegen mijn vriend zij dat de chips BOL was keek hij me zo raar aan. Ik bedoelde dat het oud was. Maar nu zeggen bijna al onze vrienden het. Tv-gids = radiobode Hoe ik daar aan kom geen idee. Overgeven = nekken Verder zou ik het niet weten.