maggie is hier "kwak" diarree is "galopstront" En vroeger noemde ik bugs bunny "makkie doemaar" Verder redelijk abn hier met een licht accentje
Ik ken de Veluwse uitdrukkingen die hier genoemd worden ook, man is veluws. We noemen ( zoals al eerder genoemd hier ) een lieveheersbeestje dan ook een kukeluusje.
hahaha echt leuk dit! Ik kom nu z ff hier op: Schuur: boet Schuursleutel wordt dan ook: boetsleutel Zo'n ding om bijv het laatste restje saus uit een flesje te halen: Likker Metworst (weet niet hoe je dat schrijft): grote worst Ben je eenzaam: Ben je sels (geen idee waar het vandaan komt) haha weet er zo ff niet meer! xxx
Wattenstaafjes heten hier oorstokken. Verder veel "gekke" woorden van mijn man. Maar dat komt door de streek waar hij vandaan komt, mijn schoonvader kan ik nog steeds niet verstaan *zucht*
Vroeger bij mijn oma thuis ging ik rond met de kitteboekies, dit is de benamming gebleven voor bitterkoekies (zo noemde zei die)! Of dan moest mijn moeder vroeger bij de groentenwinkel een krommejongen halen, een komkommer! De inmiddels overleden oma van mijn vriend, noemde mijn jongste dochter "witkop" omdat ze spierwit haar heeft hihi! Of iemand met een heel dik hoofd een deegkop noemen! Voor elk persoon hebben we ook een dier ingedachten! Heeft iemand dat ook thuis! Bijvoorbeeld Tooske Ragas is een mus, Ankie van Grunsven die spreekt voor zich, Inge de Bruin is een breedbekkikker, met een enorme centenbak (onderbijt) mijn vriend is een langpootmug (die heeft hele lange dunne benen) haha! Ach wij hebben zoveel andere benammingen voor woorden, lachen is dat he!
ik woon in west-vlaanderen ( belgie) en het dialect hier verschilt enorm met de andere dialecten in belgie. zo is er een uitspraak voor het licht uitdoen; t licht dood doen. telkens mijn vriend dit zei zag ik me al met een geweer op het licht schieten
Oh ja, nog een paar aanvullingen: Gewapend beton = kapucijners, spek en aardappelen Duuveltsjegroat (=Fries) = Bessola (bessensap met krenten en rozijnen)
Letterkoekjes=mokskes Haag=weir rietje=stroke struikelen=soeselen Chocolade mannekes (Sinterklaas)= poppestuurkes brievenbus=bwaet ...
Miegenten = mieren zul = drempel schokbeton = vla en yoghurt door elkaar beter bekent als vlaflip sonnekuksken = lieveheersbeestje dakhazen = kat Groetjes Anita
hahahaha wat grappig allemaal, ik heb er ook een paar. een nips is de benaming van ieder kruipend ,sluipend insectje, ( vlieg of rups ofzo) waarvan we niet weten hoe het echt heet. en nep magnums van de lidl noemen we nepmums. een koffer op wieltjes noemen we een sleur-hut . sla noemen we een slaatje bla
Wij hebben een waslijst met allemaal woordjes voor dingen Hier een paar: Peer = Pether we wisten de engelse benaming hier niet voor en toen zei mijn nichtje van 6 dit woord en dit is er in blijven hangen stille willie = Quit Wijlie berenklauw = Bether Klaw meisjes = lekkere kippetjes deze hebben we afgelopen vakanties gebruikt omdat kyano allemaal vriendinnetjes had en zoiets blijft dan hangen hahaha .. reneetje = als je een poepie laat en je bijna in je broek poept ----- Dit komt omdat een kennis van ons '' rene '' een keer een poepje liet en dus een volle broek had, en als we nu dan een poepie laten of we moeten naar het toilet dan zeggen we dat we last hebben van een reneetje en dan weet iedereen genoeg Diaree = Spetterpoepies .. Dit zijn er ff een paar maar we hebben er nog meer hahaha
In de vakantie ( vorige week ) had kyano ook vriendinnentjes uit zwitserland en oosterijk en die meiden noemde we '' Croescotties ''