tandjes poetsen baby 10 weken...?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Saz667, 25 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hey dames,

Even een vraagje:

Hoe moet je tandjes gaan poetsen bij een baby van 10 weken? Want ja, ons zoontje was gister 10 weken, en heeft eergister zijn eerste tandje doorgekregen. En gister nummer 2!

Maar aangezien je dus eigenlijk moet beginnen met poetsen zodra het eerste tandje doorbreekt.. Maar doe je dit met het kleinste tandenborstelje die maar te vinden is, of gewoon even met je vinger met een heel klein beetje tandpasta?

Hoop dat er iemand ervaring mee heeft, tis toch wel even anders bij een baby van nog geen 2,5 maand, of een baby van 5 maand (onze dochter had 4 dagen voor ze 5 maand was d'r eerste tandjes, 2 dagen later de tweede).

Alvast bedankt!

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik zou gewoon een tandenborsteltje kopen met een kleine borstelkop. Qua mondje maakt het denk ik niet heel veel uit. Zal denk ik als verschil iets rustiger aan doen met schrobben. laat m er een beetje op kauwen, of sabbelen, dan komt de tandenpasta ook wel op zn plek. En anders idd met je vinger, maar daar kan je ook niet echt mee schrobben.

3. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    onze meid was ook al zo vroeg met tandjes, wij gebruikten een vingertandenborsteltje. Deze kun je oa kopen bij prenatal. Een aanrader, zelf zou ik nog geen klein tandenborsteltje kopen.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.527
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat is snel!!
    Gewoon een vingerborsteltje gebruik en even snel er langsgaan.
    Niet teveel drama van maken ieder geval.

5. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Vingertandenborsteltje is een goed idee! Had ik zelf nog niet aan gedacht. Tnx :).

Veel drama er van maken zullen we ook zeker niet doen, vind het vooral zielig dat ik hem nu al moet gaan pesten met tandjes poetsen. Tis nog maar zo'n klein humpie..

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Alleen een tandenborsteltje is genoeg met water , bij kinderen tot 1 ongveer hoef je geen tandpasta te gebruiken(aldus de tandarts) dat maakt het ook weer wat makkelijker

7. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ons dochtertje had ook met 6 weken haar eerste tandje en wij poetsen gewoon met onze vingers en dan met een beetje tandpasta (vanaf 0 maanden).

Ben nog opzoek naar zo'n vingerborsteltje en lees hier net dat ze die bij Prenatal hebben. Dus daar straks maar even heen.

Maar het cb adviseerde trouwens ook dat het prima met je vinger kan.

8. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Raar, hier zei de tandarts juist dat tandpasta wél nodig was en een borsteltje juist niet. :)

9. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ben in ieder geval blij te lezen dat er nog meer mensen zijn met kinderen die al zo belachelijk vroeg tandjes hebben gekregen! :). Ja, zal wel ff kijken. Tandpasta vanaf 0 maanden hebben we sowieso wel, voor onze dochter ook. Of het echt nodig is met alleen borstvoeding, tja..

10. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    wow wat ontzettend vroeg! Maar ik begreep ook dat tandpasta belangrijker is dan poetsen omdat baby's nog niet zoveel eten als kinderen en volwassenen worden hun tandjes ook niet o vies dat je het eraf moet schrobben. In tandpasta zit fluor en dat is heel belangrijk voor het tandglazuur wat bij baby's nog heel broos is.

11. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Renaatje: Dat waren inderdaad ook precies de woorden van mijn tandarts!

12. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Bij borstvoeding hoeft dat dacht ik niet. Moedermelk is anti-cariogeen.

13. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Hier ook kindjes die snel tandjes krijgen, maar pas vanaf start bijvoeden ga ik poetsen met tandpasta. De eerste 6 mnd,krijgen ze exclusief bv/dieetv. Pas daarna mogen de darmpjes aan andere substanties waaronder tandpasta wennen :).

14. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    wij begonnen met het vingerborsteltje, eerst met water. Vond het zelf nog niet nodig met tandpasta. Eerst maar eens oefenen met water, ze eten toch nog verder niets. Ze vond het heerlijk. Daarna kwam de ene tand naar de andere, en gingen we later over op een klein borsteltje en tandpasta.

15. Amore1

Amore1 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    1.631
    109
    63
    Vrouw
    Jee wat snel. Hier ruim 7 maanden en de eerste tand komt door ;)

Succes!

16. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ja, daar zat ik dus ook aan te denken om pas te beginnen met poetsen als hij iets anders dan alleen maar melk krijgt. Vooral omdat we net door de ergste krampjes heen zijn..

17. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ja, vond het zelf ook wel erg snel! Kwam er maandag achter dat er tandjes onder het tandvlees te zien waren. Dinsdag om 17 uur was er een puntje van 1 tandje door, om 21 uur was het hele streepje door, en nog 19 uur later was het tweede tandje ook door!

Bij dochter was het eerste tandje 4 dagen voor ze 5 maand was, 2 dagen later de tweede. Maar die kreeg toen al bijvoeding.

Mijn man had met 3 maanden ook al 2 tandjes, maar onze zoon is dus nog sneller..

18. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Op deze leeftijd zou ik nog poetsen zonder tandpasta. Er zijn kleine tandenborsteltjes. Ik heb er een van difrax

19. misa

misa Niet meer actief

Jee wat vroeg! Ik zou me er niet te druk om maken. Misschien af en toe met een vingertandenborsteltje. Tandpasta ben ik pas ergens na 1 jaar gaan gebruiken.

20. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Hier eentje die met 6 maanden en 1 week al 8 tanden had. Hij eet vast voedsel dus wil ze toch goed gepoetst hebben. Heel lastig want hij vind er niks aan en houd zijn mond stijf dicht. Poets met zacht borsteltje met pasta. Vinger ook geprobeerd maar de tanden zijn te groot en hij bijt erg hard daarmee :$

Deel Deze Pagina