Even een vraag voor de experts. Mijn dochter van bijna 10 weken oud ligt al sinds haar geboorte in het ziekenhuis. Ze kreeg eerst alle voeding via een sonde maar toen ze sterk genoeg was, mocht ze uit een fles gaan drinken. Begonnen met 15cc, ging goed. Volgens de logopediste een perfecte drink techniek. Langzaam de flesjes opgehoogd. 2 weken geleden zat ze op 8x 90cc, om de 3 uur. Alle flessen gingen leeg, ze kwam zelf netjes om de 3 uur voor de fles en spuugde vrijwel nooit. Ik was super trots, er werd gezegd dat die sonde er wel uit kon. Voor kindjes met haar afwijking (congenitale hernia diafragmatica) is dat best bijzonder. 'S nachts werd ze om 3 uur niet meer wakker voor de fles dus heeft de arts gezegd dat ze 7 keer 105cc ging krijgen, 3 uur snachts werd overgeslagen. Dat krijgt ze sinds vorige week woensdag (14 sept). Die dag werd ze ineens misselijk, ging golven spugen. Ik was zelf ook misselijk dus er werd uit gegaan van een buikgriepje. Sinds die dag halve flessen gedronken, ging kokhalzen, vervolgens de rest via de sonde. Dat buikgriepje is ondertussen wel over maar nog steeds drinkt ze niet zoals ik van haar gewend ben. Sinds vandaag krijgt ze 7 keer 110cc. Net bij de fles van 9 uur, stopte ze na 60cc en ging huilen alsof ze pijn had. Ze leek niet misselijk, vooral erg oncomfortabel. Ze wil daarna nog wel drinken maar het lijkt niet te lukken. Het gaat sowieso tegen mijn moedergevoel in om haar strak via een schema te voeden en haar, zelfs als ze 10cc laat staan (wat ze bij de 90cc flessen wel eens deed), dat haar "dwingen" te nemen via de sonde. Maar ja, ziekenhuis he. Meestal gooide ik het weg. Thuis dwing ik haar toch ook niet dat op te drinken. Dus even in het kort: Ze is vrijdag 10 weken oud, weegt bijna 5200 gram. Ze krijgt nutrilon 1, 17% (extra schepje per 24 uur). Ze drinkt uit een dr brown fles met prematuur speen. 8 keer 90cc ging perfect. Nu met 7 keer 110cc ineens niet meer. Voelt zich halverwege haar fles erg oncomfortabel en wordt onrustig. Wat is jullie idee? Jullie mening? Heeft ze ineens last van (verborgen) rexluf? Had ze dat eerder niet al moeten laten zien? Is het een restje buikgriep? Is het het voeden op schema en niet op verzoek? Doe ik iets verkeerd? Moet ik de artsen duidelijk maken dat ik haar niet stipt om de 3 uur wil voeden als ze niet laat zien dat ze honger heeft? Maken die paar extra cc ineens zoveel verschil? Maak ik me te druk en moet ik het even aankijken? Het is nu 12 uur dus tijd voor haar fles. Ze slaapt. Dus er wordt gezegd, dan geef je het toch via de sonde. Maar dat doen andere mensen thuis toch ook niet?! Sorry, warrig verhaal. Ik probeer te ontdekken waar het nu ineens mis gaat. Ik ken haar zo niet... Alle tips zijn welkom!
Ik geen geen verstand van congenitale hernia diafragmatica, dus ik hou daar even geen rekening mee. Reflux heb ik wel ervaring mee en misschien kan je eens op mijn weblog kijken. Misschien kan je daar nog wat mee. Door de keuze van de fles en speen ga ik ervanuit dat de drinkduur voldoende lang is. En ja, die paar cc kan het verschil uitmaken. De maag van een baby is nog heel klein en door elke keer iets op te hogen rek je de maag op. Echter als je een glas hebt waar 100 cc water in kan en je probeert er 105cc in te doen, wat gebeurd er? Hij stroomt over. Als de maagcapaciteit van jouw dochter 100cc is dan kan die 110cc er gewoon nog niet in en moet dat er uit. Dat kan alleen door spugen. Dus voor haar is waarschijnlijk het fijnst om terug te gaan naar 90cc en ja, dan dus wel die fles extra. Dus reflux? Ja kan. Virusje, ja kan ook. Je voed nu, als ik het correct lees, op schema. Omdat je op de klok voed. Vaak werkt op verzoek beter, maar ik weet niet hoe of wat voor jouw dochter. Als dit verder wel werkt kan je dit zo laten. Je doet je best en nee ik denk niet dat je echt iets fout doet. Je vraagt ook hier om advies. Maar ik denk dus wel dat ze nu te veel krijgt, hoewel je daarin dus gewoon netjes het advies volgt. En die paar cc kunnen dus echt verschil maken. Als die sonde langer erover doet en ze daardoor minder spuugt en ze er verder geen last van heeft, waarom niet. Nee, ik heb die keuze nooit gehad, maar jij wel. Dus mag je ook kiezen voor de beste optie die jij nu kunt maken.
@Averlhach Ik hoopte al dat jij zou reageren Ze heeft de voeding van 12 uur volledig via de sonde gekregen, nergens last van gehad. Voeding van 3 uur weer ongeveer 60cc zelf gedronken en weer erg oncomfortabel, huilen alsof het pijn doet. Voeding van 6 uur heeft de verpleging gedaan omdat ik daar om vroeg. Zelfde verhaal, de helft zelf drinken en weer huilen. Ik heb net de voeding weer via de sonde gegeven. Spugen heeft ze de hele dag niet gedaan en oogt ook niet misselijk. Advies van de verpleging, hou het in de gaten en af en toe paracetamol. Misschien is het iets simpels als keelpijn ofzo maar omdat ze zó ziek is geweest gaan bij mij alle alarm bellen af als ze zichzelf niet is. Maar goed, ook gezonde kindjes hebben wel eens iets onder de leden en elke moeder is wel eens onzeker. Ik ga je weblog in ieder geval lezen en met de verpleging overleggen om weer 8 voedingen te proberen. Ze maken hier trouwens de voeding voor de volgende dag, de avond van tevoren en zetten het in de koelkast. Heb ik goed begrepen dat dat niet de beste manier Is?
Je mag mij ook altijd een pb sturen (ook voor andere moeders). De ene keer ben ik actiever dan een andere keer en bij pb krijg ik tenminste een melding (net als bij taggen of quoten nu) Kindjes met reflux kunnen verschillend reageren. Sommige stoppen met drinken, andere gaan juist heel veel drinken. Jouw dochter, mocht het reflux zijn, reageert dus door slechter drinken. En het kan uiteraard gewoon keelpijn zijn door ziek zijn, maar ook keelpijn door de reflux. En dat is juist het lastige. Bij jonge babys kan zoveel de mogelijke oorzaak zijn. Ziekenhuizen maken inderdaad vaker de voeding klaar voor de volgende dag. Normaal is het advies dit niet te doen. De voeding is niet steriel, de fles niet, de kan waar het inzit niet, etc. Daarom wordt overal gezegd maximaal 8 uur, maar liever niet. Misschien kan je vragen wat de reden is waarom ze het zo doen en dat dit anders is dan het standaard advies. In ieder geval succes en sterkte.
@Averlhach Dankjewel! Ze heeft net haar fles leeg gedronken, liet een boer en ging tevreden om zich heen liggen kijken. Er kwam zelfs een lachje vanaf Ik snap er niks van..
Weet je wat ik heb gehad? Dan gebeurde er iets waardoor het gewoon echt niet meer liep en ik maakte mij zorgen. Die zorgen werden groter tot ik vaak dacht en nu weet ik het echt niet meer, zal ik een topic openen, moet ik ergens heen? En dan dacht ik daar nog even over na en in eens loste het probleem zich vanzelf op. Niet met alles natuurlijk, maar ik heb dat meerdere keren gehad. Wie weet was ze nog 'gewoon' ziek of moest haar maag nog wennen aan deze hoeveelheid. Wie zal het zeggen? Nu gaat het goed en dat is het belangrijkste. Ik heb mij vanmorgen nog even een beetje ingelezen in wat je dochter heeft. Heel veel succes en sterkte in deze, waarschijnlijk, heftige periode. Gaat het verder wel goed met haar?
Het is bij die ene fles gebleven. Ze drinkt ondertussen nog maar 20cc en krijst dan de boel bij elkaar. We moeten nu bijhouden hoeveel ze drinkt en wanneer ze gaat huilen. Ze vermoeden toch reflux. Maandag gaat de arts kijken wat er aan te doen is. Het is zo sneu om te zien! Het is ineens zo'n ander meisje Voor de rest gaat het wel goed. Ze krijgt nog een beetje zuurstof ter ondersteuning. Ze zou dit weekend naar huis gaan zonder zuurstof maar omdat ze ineens wat stappen achteruit doet met haar voeding blijft ze nog even daar en bouwen ze de zuurstof ook niet meer af. Anders moet haar lichaam te hard werken. Dat trekt ze nog niet
Jammer het klonk zo hoopgevend. Fijn dat de artsen/verpleegkundige wel gelijk aan reflux denken en hopelijk denken ze mee in concrete oplossingen. Bij zo weinig drinken zou ik al denken aan medicatie. De leefregels volg je ondertussen zo ver mogelijk op? Je hebt verschillende soorten medicatie waarbij het ene beter werkt dan een ander bij een baby. Normaal zijn er dus meerdere opties. Jammer dat ze nog niet mee naar huis mag, maar het is wel beter voor haar. Hopelijk mag je haar snel mee naar huis nemen!