Pepti zonder suiker?

Discussion in 'Flesvoeding' started by Pianella, Dec 2, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pianella

Pianella Lid

Apr 22, 2015
    44
    4
    8
    NULL
    NULL
    Enorm gestunt met zoontje (4,5mnd), niet gehoord door cb en huisarts (20x!! geweest) betreft mijn verdenking van KMA. Was reflux volgens hen, dus zware medicatie. Hielp nauwelijks. Uiteindelijk zo'n drama en strijd tijdens het borstvoeden dat we het beiden niet meer trokken en door weinig aanbod liep mn voeding ook gillend hard achteruit. Fles ging wel goed, wat drinken betreft, dus overgestapt op bio voeding zonder rare toevoegingen. Overige klachten bleven, werden zelfs erger. EINDELIJK een verwijzing voor de ka gekregen en die zei meteen KMA! Dus nu sinds 1 dag aan de pepti en ongelooflijk, maar hij is een ander kind!!

Maar nu komt het; ik schrik me rot van die ingrediënten zeg! Numero 1 op de lijst is maltodextrine, een bindmiddel, maar mensen vergeten vaak (of weten niet eens) dat dit gewoon een keiharde geraffineerde suiker is! Idioot dat dit in babyvoeding zit! Wordt veel gebruikt als sportdank bijv.
    Dus ik zoek vergelijkbare voedingen voor KMA, maar ik zie overal ofwel glucosestroop inzitten, of maltodextrine.

Mijn vraag is dus: weet iemand een alternatief zonder gekke toevoegingen? Ik zag wel dat hipp in duitsland iets dergelijks verkoopt, maar die is tijdelijk niet leverbaar :x

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ik heb me nooit zo met ingrediënten enz. bezig gehouden eerlijk gezegd, maar het lijkt mij dat ook een baby enkele suikers nodig heeft toch?
    Toegevoegde suikers zijn inderdaad niet heel goed, maar in veel gezonde producten zit toch ook suiker, neem bv. fruit?!
    Aangezien in flesvoeding voor baby's alle voedingsstoffen moeten zitten die ze nodig hebben, lijkt het mij nogal logisch eerlijk gezegd. :)

Maar misschien sla ik de plank wel helemaal mis hoor, wat ik al zeg, ik heb de ingrediënten nooit zo goed bekeken, ga er namelijk vanuit dat babymelk gewoon voldoet aan de (gezondheids)eisen.

Oh, net even de voeding van AH bekeken, die mijn zoontje toen kreeg en daar zit inderdaad ook 'gewoon' suiker in.

3. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Want in borstvoeding zitten geen suikers?

4. Pianella

Pianella Lid

Apr 22, 2015
    44
    4
    8
    NULL
    NULL
    Natuurlijke suikers horen er uiteraard in te zitten! in melk is dat lactose. Melk zonder lactose is geen melk. Maar andere suikers aangegeven onder voedingswaarden als glucose, maltose en volgens mij ook sacharides, zijn extra toegevoegd en dus onnodig. En malthodextrine wordt gebruikt als bindmiddel, maar de industrie "vergeet" er even bij te vermelden dat het toevallig wel een keiharde snelle suiker is. Nogmaals, ik vind het echt achterlijk dat dit aan die zogenaamd heilige babyvoeding toegevoegd mag worden, maar het gebeurt wel. Het zal heus niet zo veel kwaad kunnen als er maar een minuscule hoeveelheid inzit, maar in pepti zit meer malthodextrine dan andere ingrediënten, dus ik zou liever iets geven waar dit niet of veel minder inzit.

En ik ben heus niet panisch over geraffineerde suikers geven aan mijn kind, maar ik ben er wel op tegen dat het ook aan zogenaamd gezonde levensmiddelen wordt toegevoegd, zonder dat men dat weet. Een snoepje is een snoepje, fine, als we dat eten weten we dat we snoepen. Maar een stuk brood moet gezond zijn en niet een snoepje! Zo ook die melk!

5. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

Jul 22, 2014
    358
    0
    16
    Allemaal waar. Maar het is toch heerlijk dat je kindje het op deze melk in ieder geval beter doet dan met andere melk?

Flesvoeding blijft gewoon zwaar bewerkt spul. Niet alleen de suikers maar ook de melkvetten en toegevoegde plantaardige vetten.

Twee van mijn kinderen hebben na de borstvoeding Nutramigen/allergy care gebruikt en 1 zelfs Neocate. Daarin zitten helemaal geen melksuikers in dus die worden vervangen door andere suikers. Je hersenen hebben dat nu éénmaal nodig.
    En ja dat is niet ideaal maar er is in de gehydrolyseerde melkvoedingen en aminozuurvoedingen gewoon geen alternatief.

Omdat mijn tweede dochter zeer allergisch was en ik in een slechte conditie door de zeer moeizame bevalling kon ik het KMvrije dieet niet bolwerken.
    Ik heb de hemel op mijn blote knieën gedankt voor Neocate/Nutramigen.
    Ik had me anders echt geen raad geweten.
    Borstvoeding was het meest ideale geweest, maar ik kon niet meer.

6. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    geitenmelk misschien?

7. Pianella

Pianella Lid

Apr 22, 2015
    44
    4
    8
    NULL
    NULL
    @momyplus Ik ben zeker blij dat hij nu opeens zo veel rustiger is geworden! Ongelooflijk echt! Dus erg dankbaar voor deze melk inderdaad! Maar ik vroeg me gewoon af of iemand misschien toevallig een alternatief weet, bijvoorbeeld zoals het duitse hipp bio hypoallergeen.

@cactusje Geitenmelk gaan we over 3weken weer proberen. We hebben de bv afgebouwd eerst met hipp koemelkvoeding, ging niet beter en daarna met nannycare geitenmelk, maar dat ging eigenlijk ook niet veel beter. Bleef veel spugen, wel minder kramp dan koemelk. Dus ik vrees dat hij bij de 60% van de koemelk allergische mensen ook allergisch is voor geitenmelk, maar ik heb nog een beetje hoop.

8. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    ik gebruik zelf kabrita.
    vond nannycare echt veel te duur toen ik op zoek ging naar geitenmelk.
    hier gelukkig geen kma maar probleempjes met poepen wat door de geitenmelk opgelost is :)

9. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

Jul 22, 2014
    358
    0
    16
    Geitenmelk is over het algemeen geen alternatief voor kinderen met KMA omdat het meestal dezelfde reactie geeft. Uitzonderingen daar gelaten.
    Hipp bio hypoallergeen heeft alleen zin als je kind nog geen gewone flesvoeding of borstvoeding met koemelk heeft gehad.
    Hypoallergene voeding werkt alleen preventief tegen KMA en zelfs dat is tegenwoordig wat omstreden.
    Als er éénmaal koemelkallergie is vastgesteld heb je echt intensief gehydrolyseerde voeding zoals pepti/allergy care of nutramigen nodig of in hele ernstige gevallen vrije aminozuurvoedingen.
    Dus helaas. Ik denk niet dat er alternatieven zijn.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Eens met mommyplus en nog een opmerking over geitenmelk.

Geitenmelk is niet voor niets zo duur, het wordt in nieuw zeeland geproduceerd en brengt dus een flinke milieubelasting met zich mee ivm hierheen transporteren.

Koemelk is bedoelt voor koeien en niet voor babys. Elke vorm van melk, behalve moedermelk, is van oorsprong niet bedoelt voor babys/kindjes. Dus dan is de enige correcte oplossing relacteren en zelf koemelkvrij eten.
    Wil je dat niet? Prima, maar dan zou ik accepteren dat dit zo is. Er zit niet voor niets suiker in de voeding, melk wordt nl erg bitter door het proces van verkleinen en/of verwijderen van de eiwitdeeltjes.

Wees blij dat er voeding als pepti bestaat. En dat je dus een mogelijk hebt gekregen met pepti.
    En nr 2 en opvolgende kunstvoeding is zoeter van smaak ;)

11. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #11 piccolina, Dec 3, 2015
    Last edited: Dec 3, 2015
    In standaart voeding ook bio zit ook suikerstorvoegingen ik ken geen andere normale voeding zonder suiker.
    En ja je baby heeft wel degelijk suikers nodig.
    Ik zou niet zo krampachtig doen want met vaste voeding ontkom je er ook niet aan. Je kind zal toch wel koekjes krijgen en dergelijke. Zoutloos kan je makkelijk eeerste jaar doen maar suikerloos echt niet lukt je gewoon niet. En tja na een tijdje wellicht zal je blij zijn dat hij tenminste wat eet of dat suiker of zetmeel is of limonade.
    Nu denk je goh ik geeg fles is zo in kan ik kiezen voor hem maar als hij kma heeft zal je moeten even zoeken naar vaste voeding en kma kindje kunnen ook andere allergie ontwikkelen bijv. gluten gevoellig zijn of ei en kijk daar nou eens naar ingredienten.
    Ok met melk kijk naar alternatieve melk: rijsten, amandel, cocos ingredienten en toch zou dat enige zijn wat je kind mogen met kma.
    Geitenmelk is indd niet verstandig bij kma en gok ik dat kind 10-12 zal het weigeren te drinken door smaak

Ik zou nooit met kindje die pepti heeft ivm kma en daarop goed doet steeds andere voedingen proberen. Wees blij dat hij doet goed en pest je kind niet met geitenmelk en andere melk.
    Hier ook kma en pepti maar ka wil terug naar normale voeding om te kijken of het verandert is: ik heb geen keuze ik moet dat doen maar blij ben ik niet evenmin mijn dochter die ermee wordt gepest en wellicht weer pijn krijgt.

12. mama201

mama201 Bekend lid

Feb 25, 2015
    973
    1
    16
    Geitenmelk zou ik maar niet doen

Mijn zoontje nu 8 maanden ook kma en geitenmelk veroorzaakte meteen uitslag om ze mondje

Hier heb ik altijd bv gegeven maar snacht s vaak onrustig ik dacht krampjes

Tot ik met 5 maanden kv ging proberen om beetje te combineren met de bv en werk nou ik heb het geweten ook

Hij had 30cc op metenee krijsen allemaal bulten gezicht en nek en overgeven hij is echt een dag goed ziek geweest

Huisarts gekoofde niet dat kma was uiteindelijk via cb naar dieetiste gestuurd die zei laat alle melk in je voeding weg

Nou had meteen een ander kind dat goed sliep weinig huilde. Hij is nu 8 maanden en ik heb ook pepti geprobeerd maar helaas hij wilt dit niet dus ik blijf maar bij de bv

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Jeetje....wat een heftige reactie zeg! Dat is even schrikken...:)

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe

Bv is beter dan kv, maar mocht het nodig zijn om kv te geven; ga de voeding mengen. Dus maak 30cc kv, wel dieetvoeding uiteraard, aan en vul dit aan met bv. Dan kan hij wennen aan de smaak en zo kan je geleidelijk opbouwen naar kv.
    Er kan dus wel een mogelijkheid zijn, ik zal niet zeggen dat je het 'moet' doen ;)

15. Pianella

Pianella Lid

Apr 22, 2015
    44
    4
    8
    NULL
    NULL
    Dank voor jullie antwoorden. De geitenmelk laten we sowieso staan tot we meer duidelijkheid hebben na de provocatiedag. Maar nogmaals, ik heb het vermoeden dat hij daar toch ook op reageert. Minder dan op koemelk, maar relaxt wordt hij er niet van. Dat het uit nieuw zeeland komt en dus milieubelastend is vind ik niet relevant. Dan kan je niks meer kopen, want de meeste kleding komt uit Azië, peulproducten uit zuid Amerika en veel fruit uit Spanje etc, etc. En de babyvoedingen die hier geproduceerd worden halen hun ingrediënten ook uit alle hoeken vd wereld. Dat maltodextrine, bijvoorbeeld, komt uit noord Amerika.

Wij blijven bij de Pepti voorlopig. Heb wel het idee dat hij er meer hongerig van wordt en hij krijgt er ook krampen van, met stinkscheten! Niet te doen! Zijn er meer kindjes die hier last van hadden? Over all is hij wel beduidend rustiger. Misschien moet hij er echt even aan wennen.

16. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Hongerig is logisch, het is lichter verteerbaar. De krampen zouden kunnen wijzen op de nood aan zwaardere dieetvoeding zoals nutramigen. Goed in het oog houden dus.

17. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #17 piccolina, Dec 3, 2015
    Last edited: Dec 3, 2015
    Probiotics moet je doen tegen krampen
    En schertje horen bij betekent niets
    Honger is normaal geef wat hij wil ze wennen er zelf aan.
    Ik vind het beetje onzin uit welk land komt, mileu als je zo denkt eet biologische soya of zo en geef borstvoeding lijkt mij dan zal je kindje het beste krijgen zonder toevoegingen en geen allergie. Je kiest makkelijke weg voor jezelf dus kies dat ook makkelijke weg voor je kind gun hem wat rust en switch niet steds voeding alleen omdat het suiker bevat.
    Ben benieuw hoe hij gaat eten dan want gok dat op sinterkaal zal hij kilo pepernoten eten met slechte toevoegingen en rootzooi.
    Ontkomen doe je niet aan anders moet je kind opsluiten;)

Last het los het hele idee over suiker en zetmeel. Zo slecht is het ook niet. In ah bio voeding zit ook suiker. Straks krijg hij vaste eten en kan je kiezen voor geen potjed geven maar na 1 jaar zal hij met de pot eten en je gaat niet op bezoek eigen maaltijd meneemen.
    Beperken kan en is verstandig maar krampachtig over hoeft niet kind moet ook kunnen leven en genieten. Hier krijgt dochter ook geen suikers etc eet gezond maar ik zit niet mee als ze stuk slagroomtaart eet op verjaardsg of patat in de dierentuin

Share This Page