verjaren van psychische klachten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Paarse80, 29 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Voor mijn levensverzekering moet ik wat vragen invullen. Er staat een vraag in over psychische klachten. Ik heb 22 jaar geleden voor 3 maanden in een psychiatrische kliniek gezeten, ik was toen 13. Daarna nog een jaar therapie gehad en dat was het.
    Eerder heb ik voor een verzekering hierdoor flink meer moeten betalen dan mijn man. Ik zou dit niet eerlijk vinden, omdat het al zo lang geleden is.
    Ik ben geneigd om "nee" in te vullen, aangezien het meer dan 20 jaar terug is, en ik nergens last van heb.
    Wat vinden jullie?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Je hebt die klachten toch niet meer?

Of vragen ze ook naar verleden...

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Eerlijk? Ik weet het niet. Ik kan me zo voorstellen dat die dossiers sowieso gesloten zijn omdat je minderjarig was. Dat moet dan geheim blijven toch?

4. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik zou ze bellen en uitleggen... Als je nu nee invult en ze komen er later achter, kan dat een reden zijn om niet uit te keren!!

5. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ja ze vragen ook naar het verleden...
    Maar ik twijfel erg. Ik vind ergens dat ik na 22 jaar dit niet meer hoef te verantwoorden. En natuurlijk is het een deel van mijn verleden. Ik verzwijg het niet, het heeft me gevormd tot wie ik nu ben. Maar om hierdoor jarenlang extra te moeten betalen, dat vind ik niet eerlijk.

6. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Dossier bij die instelling is weg. Maar het staat nog wel bij mijn huisarts, ten minste dat denk ik wel aangezien ik bij dezelfde huisarts zit.

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    Volgens mij zou je,dit wel moeten melden.

Wij hadden problemen om een levensverzekering af te sluiten voor een hypotheek omdat ik ook opgenomen ben geweest. Verhoogde premie maar na vijf jaar zou ik wel een minder hoge premie gaan betalen.
    Omdat mn man vier jaar ervoor Hodgkin heeft gehad ging de hele vverzekering niet door.

Ik kan me voorstellen dat je het niet meld maaraks ze moeten uitkeren en ze komen er alsnog achter is dat niet handig.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Nee inderdaad...ergens klopt dat niet

Misschien kun je je huisarts vragen waar je zoiets kunt nagaan.

Er moet toch wel ergens een verjaringstermijn zijn. Zelfs voor overtredingen of misdrijven bestaat het.

Op onderzoek gaan dus.

9. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Maar hoe moeten ze daar achter komen. Een dossier is niet openbaar. Volgens mij wordt het na 15 jaar zelfs vernietigd. Ik zou Nee invullen. 20 jaar geleden is wel erg lang.

10. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis

11. taartje

taartje Bekend lid

6 mei 2012
    625
    0
    0
    Kapster en mama
    Overijssel
    Ik zou het wel melden, dadelijk doe je het niet komen ze erachter op een of andere manier en dan ben je de klos....
    Eerlijkheid boven alles dan maar toch?

12. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Geen idee hoe ze daar achter zouden moeten komen, maar ik zou er persoonlijk geen risico mee nemen... Gaat om enorme bedragen en zou toch echt ***** zijn als je nabestaanden er na je overlijden achter komen dat ze niks krijgen omdat jij een vinkje anders hebt gezet dan zou moeten (hoe eerlijk/oneerlijk dat ook is!)

13. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Loopt de hypotheek via een tussenpersoon? Dan zou ik het daar even vragen.

Voor roken is de verjaringstermijn nml 5 jaar (op de vraag: rookt u? ) ik kan me niet voorstellen dat dit hier niet voor geldt.

14. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Absoluut nee invullen. Inderdaad is de verjaring na 15 jaar.

15. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik zou dit even met de huisarts bespreken. Waarschijnlijk mag je het verzwijgen. Maar ik zou wel eerlijk blijven en geen risico's nemen.

16. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zou het verder navragen bij jullie tussenpersoon en/of huisarts. Maar zou zeker neigen naar 'nee' invullen.

17. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Bij +10 jaar geleden zou ik gewoon zwijgen. Tenzij je bijvoorbeeld al 20 jaar anti-depressiva slikt.
    Het is totaal niet meer relevant.

Mijn huisarts zou mij overigens letterlijk zeggen dat alles wat langer dan 5 jaar geleden is niet meer van tel is. Hij vindt dat verzekeringen nogal kunnen overdrijven.
    (Mijn zus heeft hem ooit zoiets in de trant gevraagd.)

18. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Hier pas ook in moeten vullen. Bij onze formulieren stond "heeft u de afgelopen 10 jaar... " Ik moest bij best redelijk wat Ja invullen. Bv bij klachten aan de gewrichten. Daarvoor werd ik later telefonisch benaderd om uit te leggen wat dan etc.
    Persoonlijk zou ik wel eerlijk zijn om ellende te voorkomen. Id misschien even bellen zodat je het kan uitleggen ?

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Ja er is gewoon wel een verjaringstermijn...maar je moet even weten waar je dat kunt navragen. Volgens mij weet een huisarts of anders PAAZ dit wel.

20. lemontree

lemontree Niet meer actief

Wanneer ze moeten uitkeren kunnen ze vooraf toestemming vragen om je oude dossiers op te mogen vragen bij huisarts/behandelend arts. Als dat geweigerd wordt kunnen ze dat zien als verzwijgen en als je akkoord gaat dan vinden ze ook hier zeer waarschijnlijk gegevens over. Ik zou het dus zeker wel melden.

Deel Deze Pagina