Wie heeft er een tip? Ik heb 2 katten, een (geholpen) maine coon van 13 maanden en een (nog niet geholpen) sphynx van 8 maanden. Sinds deze maand bespringt de maine coon mijn sphynx continu. Voor de beeldvorming, de MC is 3 a 4 keer zo groot. Het arme beest kan amper 3 stappen zetten en dan duikt die lomperik er weer op. Hij gaat er bovenop zitten, trekt hem keihard aan zijn nekvel en maakt een 'pompende beweging' waarbij de sphynx keihard gilt. Ik scheid ze zo vaak als ik kan, maar als ik even de deur opendoe om naar een andere kamer te lopen duikt die grote er gelijk weer op. Ik wist nieteens dat het in de natuur voorkwam dat een kater een andere kater besprong? Wat is hier de reden van en hoe stop ik dit? Ik vind t zo sneu voor mn sphynxje
gebeurd bij veel diersoorten hoor. vaak een dominatie probleempje. je MC zal waarschijnlijk zo aan de ander willen laten zien dat hij niet met zich laat sollen en dat het zijn huis is. de honden doen het hier ook wel eens.
Is inderdaad rangorde/dominantie. Door ze steeds te scheiden houd je het in stand, ... ik denk dat je óf de Maine Coon moet laten begaan, zodat de Sfinx als ranglagere wordt bevestigd. De MC zal zich bevestigd zien als "alpha" en daarna zal het gedrag beter worden. óf je moet consequent de Sfinx "voortrekken" en de MC als ranglagere gaan behandelen... hiermee zal de Sfinx uiteindelijk een alpharol gaan spelen. Houdt er in het eerste geval rekening mee dat de Sfinx uiteindelijk alsnog zal proberen om alpha te worden... in de dierenwereld wordt een gecastreerde niet voor "vol" aangekeken.
En hoe lang duurt zoiets? Die gekte duurt nu al een paar weken, ik heb hem de eerste keren laten gaan maar het duurt dan gauw een halfuur of langer per keer. En dat meerdere malen per dag (lees, zo vaak de MC de kans krijgt). Je zou toch verwachten dat het op een gegeven moment klaar is....
Ik vermoed dat de Sphynx zich onvoldoende onderwerpt aan de Maine Coon, waardoor het langer duurt voor de MC loslaat. Jij kunt ook dingen doen door de MC te bevestigen in zijn dominante rol: geef de MC als eerste eten, als eerste aandacht etc. Zorg ervoor dat jij als baasje deze rangorde ook bevestigt.