Bij de termijnecho werd een myoom (vleesboom) geconstateerd. Hij was erg klein (ik geloof 2,5 cm bij 3 cm) en de echoscopiste zei me dat dit normaal was en dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Bij de 20 weken echo vroeg ik zelf aan t eind vd echo of het myoom gegroeid was, dus de echoscopiste (een andere) op zoek en hij bleek ietsje groter te zijn (2 mm). Ze zei dat alles groeit bij een zwangerschap dus niks aan de hand. Een week later werd bij de vk gezegd dat ik toch maar even een afspraak bij de gyn moet laten maken zodat deze er voor de zekerheid ook even naar kijkt. Volgende week kan ik terecht in het ziekenhuis. Nog meer dames die een vleesboom hebben/hadden tijdens de zwangerschap? wat zijn jullie ervaringen? Ik maak me niet echt druk maar ben wel benieuwd!
ik heb ook een vleesboom en die is nu ongeveer 5 cm en daar heb ik geen last van gelukkig. voor mijn zwangerschap was hij 2,5 cm maar ze houden het wel in de gaten bij iedere echo word hij weer gemeten.
Ik had er tijdens de vorige zw.schap 1, boven/buiten de baarmoeder, (werd een mk met 7 weken overigens), maar die was 2 maandjes later verdwenen! Onder invloed van hormonen schijnen ze inderdaad vaak te groeien. Zal puur uit voorzorg zijn denk ik hoor, denk niet dat je je druk hoeft te maken, het komt heel vaak voor nml
Ik heb ook een vleesboom. Volgens de echoscopiste kan het geen kwaad. Krijg verder ook geen echo's of metingen meer.
Ja, hier ook een myoom. Werd gezien door de echoscopiste toen we een 3D gingen maken 2 weken geleden. Afgelopen maandag bij de gyn aangegeven, en die heeft even gekeken. Hij vond het niet ernstig, maakte zich geen zorgen en vond het zeker geen reden voor extra onderzoeken. Hij zei tegen ons: "als zo'n myoom zichtbaar is op de echo, betekent dat dat ie hoog zit, en dan is dat geen probleem. Pas als de myoom laag zit of dicht in de buurt van het geboortekanaal zit of opeens vreselijk gaat groeien kan het voor complicaties zorgen. Die van mijn zit links bovenin ... Ik was al bekend met myomen dus ik keek er al niet van op. Ik denk dat bij iedere echo die ik bij de gyn krijg, hij ff zal kijken naar dat myoom, maar daar gaat het denk ik bij blijven.
Ik heb hem, niks ergs.. Heb ze vriendelijk verzocht hem tijdens mn keizersnede gelijk even mee te nemen, deden ze helaas niet aan Nu wederom zwanger, en voorzie (nog steeds) geen problemen.. Als ie nu al klein is, en je er maar eentje heb, zou ik me er niet te druk om maken.
Ik heb er ook eentje. Ik kreeg buikpijn rechtsonder en ik kon daar een bult voelen. Eerste gedachte was een blindedarm ontsteking, maar na onderzoek bleek het een vleesboom te zijn. Niks ergs, kan geen kwaad. Ze groeien onder invloed van zwangerschapshormonen en na de bevalling worden ze vaak weer kleiner of ze verdwijnen zelfs helemaal. Die van mij zit niet in de weg van Babymuis dus hoeft er niets aan gedaan te worden. Hij kan pijn gaan doen als de baby of de baarmoeder een groeispurt doormaken. De vleesboom krijgt dan minder bloed (en dus minder voedingsstoffen) en dan kun je er pijn aan krijgen. Dat was bij mij dus het geval.
Bedankt voor jullie ervaringen tot nu toe! Lees n hoop versch dingen op internet. Ook van pijnklachten die best ernstig kunnen zijn.. Volgende week naarcde gyn en dan weet ik meer. Kben wel benieuwd waar die vleesboom dan zit. (vind vleesboom wel erg 60+ klinken altijd maar das mijn mening )
Ik heb er ook een. En wat voor een! Toen ie ontdekt werd in 2009 was ie 4x5 cm. Hij hangt onderaan, aan de achterzijde van mijn baarmoeder. Niks aan de hand. Door de hormoon behandelingen was hij tot aan mij zwangerschap gegroeid tot 8x9 cm. Nu door de hormonen van mijn zwangerschap is ie gegroeid naar 12x12 cm. Een enorm ding dus. Die inderdaad voor veel pijnklachten heeft gezorgd tijdens een groeispurt tussen de 16e en 24e week. Nu gelukkig geen last meer van. Maar omdat ie heel mijn bekken vult, kan ik niet natuurlijk bevallen. Het wordt door dat ding dus sowieso een keizersnede. Weghalen doen ze inderdaad niet. Pas als ik na de bevalling nog steeds klachten houd bijv. bij sporten, vrijen etc. kunnen ze op een later moment overwegen dat ding weg te halen. Maar waarschijnlijk slinkt het en merk ik er nooit meer wat van.
Klinkt wel heftig Aklina! Maar als veder alles goed is/gaat is zon myoom gelukkig niet het ergste! Ik lees ook dat de ontsluiting langer kan duren en dat er meer kans is op nabloedingen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Bij mij is vorig jaar een vleesboom ter grootte van een tennisbal verwijderd. Ik zou hiermee nooit zwanger kunnen worden. Mn gyn zei dat ongeveer 7 op de 10 vrouwen er een hebben, maar bijna niemand heeft er last van. En inderdaad onder invloed van hormonen kan deze groeien. Zolang je er geen last van hebt zou ik me er niet zo druk om maken. Bij mij verdrukte hij mijn blaas, en dat was behoorlijk pijnlijk. Succes!