wat vind jij er van??

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by spikkeltje, Jul 14, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

De partijen die aan een paars kabinet werken hebben het einde van de studiefinanciering voor ogen. Studeren lijkt in de toekomst alleen nog voor studenten met rijke ouders weggelegd, schrijft het AD.

Volgens een ingewijde hoeven de programma's van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks alleen nog maar naast elkaar gelegd te worden om tot een akkoord te kunnen komen. De Landelijke Studentenvakbond beweert dat afschaffing van de stufi studenten zal afschrikken

2. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    onverstandig.
    bezuinigen moet, en fors ook, maar niet/zo min mogelijk op het onderwijs en de zorg.

maar ik denk dat dit topic sneller gesloten zal worden dan dat ze tot een coalitie komen wegens ' no politopics ' :D hier...

3. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,848
    3,364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    maar hoe doen ze dat in andere landen dan? Studie financiering is toch iets vrij nederlands zeg maar? Kennen landen als Duitsland, Engeland, Denemarken etc dat ook? En zo niet: Hoe wordt daar dan gestudeerd?

4. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Ik heb gelukkig altijd een basisbeurs gehad tijdens mijn studie. Nu werkte ik daarnaast ook nog vrij veel, maar om eerlijk te zijn heeft dat mijn studie niet altijd goed gedaan. Ik denk dat het voor veel mensen niet meer haalbaar zal zijn als er geen stufi meer is. Je moet dan je schoolgeld betalen, boeken, kamerhuur, zorgverzekering, boodschappen.. Ben blij dat ik stufi kreeg om dit wat makkelijker te maken!

5. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Belachelijk !

mensen die dus een laag inkomen hebben krijgen dus niet de kans om nog door te leren .. Vind ik echt belachelijk !

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    vind dat als je studeerd je best beloont mag worden door een extratje. als dit door gaat dan zullen veel studenten niet gaan studeren omdat het te zwaar wordt om het financieel wel haalbaar te maken. hierdoor komen er veel ongeschoolde jongeren in de maatschappij die weer niet aan het werk komen omdat ze geen papieren hebben.

studenten horen te studeren en niet daarnaast nog fultime te werken om de kosten te kunnen betalen voor hun studie. dit zorgt ervoor dat ze minder energie overhouden om te leren en dit gaat zeker weer wat extra jaren studeren kosten.

vind het dus ronduit belachelijk dat straks enkel nog kinderen van rijke ouders kunnen studeren of dat je anders je kind moet opzadelen met een tore hoge studieschuld

7. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,037
    1,857
    113
    Provincie Groningen
    Ik vind het heel erg moeilijk.
    Het stelsel wat we nu hebben kost natuurlijk erg veel geld.
    Om de studiefinanciering helemaal af te schaffen vind ik onverstandig.
    Maar hoe het dan moet worden...heb geen idee.
    Wat wel zou helpen is bijvoorbeeld de ov kaart anders te maken.
    Dat je alleen een kaart krijgt als je meer dan 15km van je school/universiteit af woont.

8. Emmy X

Emmy X Bekend lid

Nov 18, 2008
    895
    0
    0
    Het is toch jammer dat er in zo'n artikel niets staat over de alternatieven die worden aangevoerd.....weer zo'n geval van sensatie-journalistiek net zoals met de hypotheekrente-aftrek is gebeurd. :(

Ergens horen mensen nu een klok luiden maar hebben geen idee dat er een hele motivatie achter steekt.....Paniek!!

Een kleine greep uit een verkiezingsprogramma van een van deze partijen.

Studenten hebben individueel voordeel bij hun studie. Gemiddeld verdienen hoger opgeleiden veel meer dan mensen die geen hbo of universitair diploma op zak hebben. Met onze huidige studiefinanciering betaalt de slager om de hoek mee aan de studie van de advocaat.
    .............. is daarom al jarenlang pleitbezorger van een meer rechtvaardige vorm van studiefinanciering. Temeer omdat de basisbeurs van nu nog niet eens voldoende is om de huur van een studentenkamer te betalen. In het nieuwe systeem betalen studenten de ontvangen basisbeurs later via de belasting terug. Dit is een variant van het sociaal leenstelsel. Een betere vindt ........., omdat studenten geen extra schuld opbouwen. Daarmee wordt leenangst voorkomen en blijft de toegankelijkheid van het hoger onderwijs in tact.

9. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Weet je wat ze eens moeten doen waardoor ze veel geld kunnen besparen dat is het controleren van mensen die er gebruik van maken maar er totaal geen recht op hebben ... je hoort soms wel eens mensen die gewoon nu financiering krijgen terwijl ze allang gestopt zijn met school ofzo ..

Ze moeten niet inkrimpen op de wel willende sturende mensen slaat nergens op, zo krijg je over een aantal jaar weer gezeik want dan hoor je iedereen weer klagen dat de mensen zo vaak laag geschoold zullen zijn, en tja ik denk dat als je het dus af gaat schaffen je veel laaggeschoolde zou kunnen krijgen ...

10. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Ik vind het ook belachelijk. Heb dit stukje van internet gehaald. bij de AD.
    En was nieuwsgieirg of er andere mensen mee eens zijn of niet.

11. Blaak

Blaak Niet meer actief

Pfff lekker precies voordat ik weer ga beginnen met studeren! Zul je altijd zien.. Hopelijk gaat die idiote idee weer snel weg.

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Tsja, een student kost de overheid echt ontzettend veel geld. Een student betaalt 1600 aan collegegeld, maar ontvangt tegelijkertijd minimaal 1130 euro per jaar van de overheid (thuiswonend, en meer dan 3000 euro uitwonend). Dan heb je nog een OV jaarkaart, die de overheid ook betaalt. Daarbovenop betaalt de overheid een aanzienlijk bedrag aan de scholen zelf per student (voor de universiteit is dat zo'n 6000 euro per student geloof ik). Daarmee betaalt de school docenten, faciliteiten, etc.
    En als laatste is er nog de aanvullende beurs die een aanzienlijk deel van de studenten momenteel ontvangt.

Al met al een erg grote kostenpost en ik begrijp prima dat ze daar het 1 en ander in willen veranderen. Bovendien ken ik legio's aan studenten die langer dan 4 jaar studeren (en dus geen recht meer hebben op studiefinanciering) en geen enkele die om die reden heeft moeten stoppen met studeren! Blijkbaar is het dus wel mogelijk zonder studiefinanciering, al zal het ongetwijfeld afschrikken.

Ik geloof dat al eerder in dit topic is genoemd dat het niet alleen maar om zomaar het afschaffen van de beurs gaat. Er liggen bepaalde regelingen klaar die toch nog studenten ergens tegemoet kunnen komen. Een aantal daarvan zijn best aardig bedacht en bieden redelijk wat mogelijkheden vind ik.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Typisch gevalletje kosten baten analyse.
    Wat levert het op en wat krijgen we er voor terug.
    Ik denk dat ze er wel goed over hebben nagedacht en hebben berekend.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zeker wel keihard wil werken om mijn kind een goede studie te kunnen laten doen.

Dus als het echt wordt afgeschaft zal er door de "armere"student op een andere manier geld moeten komen.

De optie om in Zweden te gaan studeren is er natuurlijk ook nog. Daar is het gratis.

Ik weet niet wat ik ervan vind. Ik weet er te weinig vanaf eigenlijk.

Share This Page