Sinds onze dochter 1,5 is gaat eten slecht. Ze weigert bijna alles en wil niks proeven. Ik dacht een fase maar dit duurt nu wel erg lang. Hoe krijg ik haar zo ver dat ze eten gaat proeven? Zo leert ze eten nooit kennen. En dingen die ze eerder lekker vond "lust" ze nu niet meer. Onze dochter lust geen snoep, lust maar beperkt fruit (alleen banaan appel en peer), en met groente of aardappels hoef ik niet eens aan te komen. Wat ze lekker vind is bijv kip tandoori, maar als er ook maar érgens een stukje zit (bijv kruiden) dan wil ze het eten niet meer. En dit geld voor alles trouwens. Ik heb het genegeerd, ben boos geworden, poeslief geweest, beloond met een sticker vel, wel of geen toetje, laten helpen met koken, laten kiezen wat te eten, op een groot of klein bord. Voor mijn gevoel heb ik alles geprobeerd. Wie heet de tip? Behalve loslaten Ik negeer het nu maar weer en ze eet eigenlijk nooit. Ze klaagt altijd dat ze honger heeft maar als ik haar dan zeg dat ze beter moet eten zegt ze gewoon ; nee dat wil ik niet, ik wil een cracker. Die ze mooi niet krijgt maar dus wel elke avond met honger naar bed gaat en ook opstaat.
Ik ga je teleurstellen want mijn tip is idd laten gaan. Het komt echt wel goed. Mijn zoon van nu bijna 6 jaar at geen groente en fruit etc etc en wilde niks proeven. Nu eet en proeft hij alles, het is vanzelf veranderd. Dat je dochter banaan appel en peer eet vind ik trouwens al heel wat. Geef haar wat ze wel eet/lust en gun het tijd, komt echt wel goed.
Frustrerend he. Onze dochter weigerde vanaf ze 11 maanden is de avondmaaltijd en voornamelijk de groenten. Wij hebben het de eerste tijd geaccepteerd. We zetten het haar wel voor, maar ze at niets. Nu ze 2,5 is snapt ze oorzaak en gevolg. Wij hebben nu de regel ingevoerd dat ze een hap moet proeven en doorslikken voordat ze een toetje mag. Ze heeft twee keer geen toetje gehad en ze eet nu braaf die ene hap. Meer ook niet. Als ze in december 3 jaar wordt gaan we de regel invoeren dat ze 3 happen moet.
Heb je de mogelijkheid dat ze met een leefdtijdsgenootje eens komt spelen om samen iets te maken ( kindje van een vriendin) die wel makkelijk eet?? Kinderen die elkaar iets zien eten accepteren ze het sneller om te proberen dan van volwassenen, maar als dat zo is, doe dan alsof je niks ziet, dwz zelf voor proeven, ander kindje proeven en daarmee niks op zeggen, echt kompleet negeren. Verder toch blijf ook samen het klaar maken, maar dwing niks echt niks op, ook niet van proeven?? Maar ondertussen zelf wel proeven, en verder laat het los!! Het komt ik weet t zeker
Hahaha mijn zoon wil ook niet altijd alles eten. En dan zeg ik doe je ogen dicht en je mond open. En uiteindelijk lust hij het en eet ie het op. Soort van spelletje zeg maar.
mijn oudste is ook vreselijk kieskeurig.. wat soms helpt is een beetje sociale druk. Dus bij opa en oma laten logeren en dat die dan iets koken wat hij thuis nooit zou eten. Of bij een vriendje gaan eten en het vriendje eet het wel op.. Of in een restaurant gaan eten met andere mensen erbij.
Wat wij deden is wel altijd iets op tafel zetten wat thijmen lustte. Bij hem was dat komkommer bijvoorbeeld. En worteltjes. Van wat hij niet lustte deed ik dan een beetje op zijn bord om te proeven. Ik vind het niet de bedoeling dat hij elke avond met honger naar bed ging. In jouw geval zou ik dus die cracker gewoon bij het avondeten geven. En verder weinig aandacht geven aan wat ze al dan niet eet. Komt echt goed
Vind ze vlees wel lekker of aardappel? Hier moet hij.momenteel hapje groente hapje vlees of hapje aardappel hapje vlees. Het hoeft niet op als het maar om en om gebeurt.
Schiwt me ineens nog wat te binnen. Van fie hartige taart muffins.. groente is onherkenbaar en zo krijgen ze het toch binnen
dl is al 8 maar lustte ook veel dingen niet. soms zit het tussen de oren en soms moeten ze wennen aan de smaak. wat ze thuis niet lustte vond ze heerlijk bij oma. wij hebben haar in het begin de groentes die ze niet lekker vond met appelmoes gegeven. klein beetje groente normale portie aardappels en de appelmoes er overheen. dan wilde ze het vaak wel eten en kon ze ook aan de smaak wennen. nu vind ze het meeste wel lekker en eet ze het zonder de appelmoes erbij. als ze nu wat nieuws eet moet ze eerst goed proeven en niet denken aan hoe vies het wel niet zal smaken..
Bedankt voor reacties vast! Ze heeft een tijdje geproefd, maar dit ging niet zonder slagen of stoot en eigenlijk was het dus nooit meer gezellig aan tafel. Boze papa en mama en huilend kind. Spelletjes hebben we gedaan, ook bijv je moet 2 hapjes want je bent 2 jaar. Vlees wil ze wel eten afentoe maar echt niet alles. Aardappels kijkt ze niet naar om en de enige groente die ze eet zijn wortels. Ze lust sperziebonen spinazie en doperwten ook maar weigert die momenteel ook Met vriendjes laten koken en eten helpt ook niet want haar neefje eet bepaalde dingen wel waar zij naast zit maar ze wil er dan alsnog niks van weten. Het boeit haar niks ofzo ik weet het niet. Als ik zeg je moet even proeven als je vies vind spuug je het maar uit bijvoorbeeld, gaat ze drammen handen voor de mond en hevig heen en weer schudden zodat wij haar ook niks kunnen geven. Word er echt moedeloos van en kan me haast niet voorstellen dat het ooit beter word.. Maar we houden een beetje hoop.
Het wordt echt wel beter. Al die toestanden aan tafel hielpen hier ook voor geen meter. Een keer heb ik gezegd dat als hij niet eet dan blijft hij maar aan tafel zitten. Nou hij bleef dus liever zitten. Toen dacht ik waarmee ben ik bezig Daarna ging ik geen aandacht meer aan besteden en hem keuze geven wat hij wel wilde eten. Wij hebben nooit apart voor zoonlief gekookt. Hij mocht uitzoeken wat hij wel wilde eten uit gekookte maaltijd. Ik weet nog dat toen hij naar de basisschool ging hij geen fruit at. En fruit is daar verplicht bij een pauze. Heb toen een tijdje sultana meegegeven in overleg met de juf. Na een paar maanden wilde ie wel een banaan mee, daarna een appel, dan mandarijn etc. Nu neemt ie kersen en druiven mee en eet sla en proeft olijven en doet niet moeilijk over het eten. Ben echt wel blij dat het zo gegaan is.
Ik heb gelukkig een zeer goede eter, omdat ze heel fijn ontwikkeld is in haar smaak en ze daar ook echt om vraagt om wat te proeven. Vooral zure dingen vindt ze geweldig. Ze weigert hier wel dingen als ik haar niet betrek in het geheel, kleine dingetjes kunnen haar al van streek maken. Ik stuur het natuurlijk wel. Ik laat haar kiezen uit 2 dingen voor op brood, begin altijd met 1 boterham. Voor de tweede herhaal ik het als ze aangeeft nog eentje te willen. Geef ik haar brood gesmeerd zonder te kiezen, gaat ze het niet eten of zijn we 2 uur bezig. haar bord bij warm eten is heel overzichtelijk verdeeld met kleine beetjes. Wil ze nog meer, dan vraagt ze erom. Doe ik haar bord te vol of door elkaar, dan eet ze hier dus niet meer.
Onze dochter heeft ook een periode gehad dat ze geen groente en fruit wilde. Wat ik deed was vaak zelf bijv. pastasauzen maken en daar heeeeeel veel groenten in verwerken. Wel zorgen dat het geen stukjes groente meer zijn, maar echt met een staafmixer glad maken. Zo maakte ik vaak ook sausjes voor bij vlees of aardappels...met lekker veel tomatenblokjes erdoor wordt het heerlijk zoet. Daarnaast hebben wij een sapmachine en maken wij vaak sap van heel veel soorten fruit. Goed zeven zodat het weer mooi glad wordt. en dan lekker als drinken aanbieden...of met dit weer nog beter; in de vriezer als waterijsjes...is echt superlekker en zo krijgt ze toch vitamines binnen. Misschien heb je wat aan mn tips. succes iig. ik weet hoe frustrerend het kan zijn..