Orka gevonden in Waddenzee (en ik heb hem gezien :-) )

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Dahlia, 24 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

NOS Nieuws - Geredde orka krijgt de naam Morgan

Waarom plaats ik dit nieuwsonderwerp?

Wij zaten op vrijdag 18 juni op de boot naar Ameland en ik zei ineens tegen mijn man: "Huh, zie je daar ook een vinnetje?" Het was wel in de verte maar het leek niet bepaald op een vogel die zwom, ook niet op een zeehond, nee echt een vinnetje. En vervolgens vroeg ik me af of er haaien zwommen in de Waddenzee. Ik heb er verder geen aandacht meer aan geschonken.

Totdat ineens in het nieuws kwam dat er een Orka uit de Waddenzee werd gehaald. Ineens moest ik er weer aan denken wat ik zag vanaf de boot.

Wilde het ff vertellen. Ik vond het wel bijzonder... :D

En nu maar hopen dat ie het red. Ze geven hem maar 40% kans. :(

2. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Zeker bijzonder in nederland :). Hoop dat ze het red.

Moest bij het reddings filmpje meteen aan free willy denken hihi.

3. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Wat leuk dat je hem gezien hebt!

Maar hoop idd dat hij het redt.

4. Er bijzonder. Ik las gister ergens op Twitter zoiets, toen dacht ik al dat diegene last had van een zonnesteek ofzoiets..

Maar hoorde vandaag dus dat het echt waar was.. Wel bijzonder. Hoop dat ze het gaat redden!!

5. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
  6. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

:$ Dat ging maar net goed met die schattige zeehondjes.

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Tja das de natuur;)...

8. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Die beesten moeten ook eten.

En begrijp ook niet helemaal wat de meerwaarde van je bericht is. Een haai is ook geen schatje, maar wel bijzonder om te zien. En als die in nood zijn hoop ik toch ook dat ze het wel redden.

9. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

17 mrt 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, dat is de natuur...

Tijgertjes en schattige bambi's gaan ook niet samen :D

10. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Tja, misschien ben ik dan hard, maar ik kan het eigenlijk niet echt goedkeuren wat het Dolfinarium doet. Ik ben een onwijze orka liefhebber en weet ook veel van ze. Een orka leeft in een groep. Dat is vaak familie van elkaar. De vrouwtjes blijven hun hele leven bij dezelfde groep. Dat dit jonge dier alleen is, zegt al genoeg. Orka's laten alleen jongen in de steek, als er daadwerkelijk wat mee is. Dit dier is dus ziek en in de natuur had ze het niet overleefd.

Nu lappen ze haar op en willen ze haar terugplaatsen in zee. En dan? Ze weet niet wat ze moet doen, heeft geen groep om bij te leven en heeft hoogstwaarschijnlijk nog niets eens goed leren jagen! M.a.w. ze wordt dan terug in zee gegooid, opgelapt en al, om vervolgens alsnog dood te gaan aan honger of eenzaamheid.

Ik ben gek op dieren en helemaal op orka's...maar soms is het niet goed om ons te bemoeien met Moeder Natuur :(

11. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Snap goed wat je bedoeld hoor, maar denk dat ze daar wel over nagdacht hebben. Ze brengen toch ook jonge dolfijnen enz terug naar zee, dieren die niet geleerd hebben te jagen enz.

Maar de kans dat het alsnog mis gaat is natuurlijk aanwezig. Al ben ik blij dat ze nú doen wat ze kunnen.

12. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Jonge dolfijnen die teruggezet worden gebeurd inderdaad ook wel, maar ook dat gaat vaak niet goed. Maar dat hoor of lees je alleen niet ;):(

Kijk naar Keiko, de orka uit Free Willy. Door die rage hebben ze dat dier ook na lange intensieve training, teruggezet in zee en dat dier heeft het ook niet overleefd. Alleen en zonder bescherming en leerzaamheid van een groep, is zo'n dier bijna altijd ten dode opgeschreven. Keiko heeft zich laten stranden en is toen overleden. In en in triest.

Nu was Keiko al wel een volwassen orka, maar het gaat in principe om hetzelfde.
    Als de groep deze orka achtergelaten heeft, dan is het dier niet goed. Ik denk dat dit dier het niet gaat overleven :( Misschien wel in het Dolfinarium, maar niet in de natuur.

13. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Oke, dat is wel erg ja. Dan moeten ze dat beestje daar houden. Maar daar zullen wrs de middelen niet voor zijn.

14. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik vind het ook zielig om die orka in het dolfinarium te houden. Ik vind het juist heel nobel wat ze doen.

Als het straks weer uitgezet wordt, naja, gaat het dan alsnog dood heb je het iig geprobeerd.

15. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dat zal hij eerder verkocht worden aan grotere bassins als Seaworld. Nou, dan heeft dat dier helemaal geen leven meer. Kan het beter doorgaan in de natuur :(
    Maar wat ze nu doen is denk ik gewoon uitstel van executie.

16. blackbird

blackbird Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.434
    48
    48
    als ze het dier binnen afzienbare tijd weer oplappen en terugbrengen naar de zee kan ik het waarderen..

Ergens is het natuurlijk wel een prachtige publiciteits stunt om zo'n dier daar nu te hebben.. (ookal mogen mensen haar niet zien)

De natuur moet zijn loop hebben.. maar goed laat ze het proberen.. als ze ook maar hard kunnen zijn als het na een paar weken niet lukt en dan het dier gewoon afspuiten..

17. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Gezien mijn filmpje denk ik dat Lenie het Hart ook niet op hem (haar) zit te wachten :D.

Maar ik las dat ze zelfs nog niet op levende vis jaagt in haar bassin, dus het zal nog wel even duren voor ze zich op de zeehondjes gaat storten. Zou wel goed zijn voor het tourisme, een orka op het wad ;).

18. blackbird

blackbird Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.434
    48
    48
    het hele concept waar Lenie het Hart ooit aan begonnen is begint zichzelf ook tegen te spreken.. ook mee kappen.

Laat de natuur zijn loop gaan, zwakke dieren voortrekken geeft alleen zwakker nageslacht.. enz enz.. niet echt goed voor de soort..

19. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Oeps..spelfout..bedoelde doodgaan :(

20. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mee eens.. zo'n groep die een jonge orka achterlaat is niet voor niets. Maar goed, dat had ik al gezegd ;):D

Zeehondjes redden is ook zoiets ja. Die huilers die ze opvoeden, redden en dan terugzetten.. zo'n beest weet toch niet hoe hij moet jagen??

Kijk, ik vind het wat anders als de natuur door de mens z'n schuld in gevaar is en we dan een handje helpen. Kijk naar die olielek in de Golf van Mexico. In zo'n geval vind ik dat we wel moeten ingrijpen en de dieren moeten redden die er de dupe van zijn. Dat is namelijk niet door een natuurlijke oorzaak, maar omdat wij er een zooitje van maken! Nu zijn veel dieren daar de dupe van!

Deel Deze Pagina