Fibroadenoom, cysten en kalk in borsten

Discussion in 'De lounge' started by CiDa84, Jul 31, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. CiDa84

CiDa84 Bekend lid

Aug 13, 2014
    552
    55
    28
    Vorig jaar heb ik eens een mammografie en echo laten maken van mijn borsten omdat ik daar (links) een zeurend gevoel in had. Nadien, toen ik in de wachtkamer zat zij de echoscopiste na overleg met de radioloog dat het er goed uitzag, maar voor de zekerheid over 6 maanden controle (wist toen niet van hoe of wat er gezien was). Later de huisarts gebeld, alles was oké, Bi Rads 2, over vervolg onderzoek stond niets, maar omdat het wel tegen me gezegd was zeiden ze laat maar doen, dus dit uiteindelijk 9 maanden later laten doen, alleen links, omdat daar een cyste te zien zou zijn. Nu kun je sinds kort zelf je uitslagen enzo online zien, omdat ik dacht dat het niets zou zijn, daar even gekeken.

Blijken er vorige jaar rechts kleine kalkspatten gezien, zonder kwaadaardige kenmerken, nu links een fibroadenoom, klein, die er zo staat ‘retrospectief’ vorig jaar ook al zo zat, ook nog enkele cysten. Nu wil ik van de week even een afspraak maken bij de huisarts, omdat ik even van de hoed en de rand wil weten, er zou verder heen controle meer hoeven te zijn, maar dat zit me toch niet helemaal lekker geloof ik. Iemand ervaring hiermee?

2. Featherr

Featherr Fanatiek lid

Jun 20, 2016
    3,694
    3,138
    113
    Female
    Brabant
    Fibroadenoom. Ja.
    Het begon er met 1.. dacht ik :o: bleken er 4 te zijn. 2 op elkaar en 2 andere. Ik was begin twintig en vond het eigenlijk maar niks. Weghalen wilde het ziekenhuis niet.. Dus ben naar Daniel den hoed gegaan. Second opinion.
    Mijn arts heeft het heel serieus genomen. In 3 jaar heb ik 2x na 6 maanden een echo en co sult gehad. Toen na een jaar en toen weer na een jaar.
    Op het einde waren ze kleiner geworden (van bijna 4cm naar 2.5cm) maar wel meer bijgekomen.
    Nu blijken er 6 in mijn ene borst en 5 in de ander. Blijkbaar ben ik er erg gevoelig voor :(

Ik moet als ik 40 ben ieder jaar een echo in het ziekenhuis laten maken en vanaf mijn 50e gewoon de mammografie.
    En mag altijd eerder terug als ik nieuwe bobbels voel die ik niet vertrouw.

3. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Fibroadenoom heb ik gehad toen ik een jaar of 20 was. Het was best een flinke. 2x2. Een soort flinke druif was het.

Ik kreeg de keuze om hem weg te laten halen. Ik heb daar dus voor gekozen. Die eerste weken na het ontdekken van die knobbel waren zo'n hel. Je leeft in onzekerheid en weet niet wat het is en wat de behandeling gaat zijn. In je hoofd gaan de slechtste scenario's rond.

Uiteindelijk dus gerustgesteld doordat het eruit is gehaald en daarna bleek dat het goedaardig was.

Ik denk dat ze het expectatief hebben gelaten omdat het zo klein was. Niet heel netjes dat het niet aan je verteld is.

Maak je niet ongerust. Maak die afspraak bij de huisarts en vraag desnoods om nog een mammo/echo.
    Misschien dat dat al wat meer zekerheid/rust geeft.

4. CiDa84

CiDa84 Bekend lid

Aug 13, 2014
    552
    55
    28
    Dank, heb een afspraak gemaakt voor de huisarts, volgende week, kijk even hoe het de komende tijd gaat, maar wil wel vragen als het me wat dwars blijft zitten, ik over een half jaar nogmaals controle mag. Ben nogal een controlfreak, en nu loopt het allemaal net anders dan hoort zeg maar, ik kan me daar dan lastig bij neerleggen. Het zal vast goed zijn, maar ik wil dan 100% zekerheid en niet 99,9. Want die 0,1 is voor mij dan reden om te gaan piekeren en zorgen te maken. Maar goed, het idee dat er over een half jaar nogmaals controle zou kunnen plaats vinden, zou voor nu oké zijn. Ik moet vertrouwen hebben in de artsen, en de goede uitslag voor nu.

5. Featherr

Featherr Fanatiek lid

Jun 20, 2016
    3,694
    3,138
    113
    Female
    Brabant
    Onthoud wel dat het weer terug kan komen. Of zoals bij mij gewoon opeens allemaal kleintjes.
    Ik wilde het ook koste wat kost weghebben maar dat zou littekens geven en grote kans dat het weer terug komt.

Share This Page