Waarom ik een hekel heb aan bepaalde citrusvruchten -_-

Discussion in 'De lounge' started by Warboel, Dec 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Ik ben van huis uit al niet echt gek op sinaasappels en mandarijnen. Het komt door iets met de geur, denk ik.
    Trauma's van jarenlange metroritjes en mensen die de behoefte hadden om heul vroeg in de ochtend hun citrusje te pellen in een benauwd koekblik, waar dit aroma zich goed kon vermengen met overige luchtjes (lees: zweet, boterhammen met smeerworst, koffie, ongepoetste tanden etc. etc.).

Mijn zoon blijkt er jammer genoeg gek op te zijn, dus ik ben zelf ook overstag gegaan en voor het gemak eet ik dus ook wel eens een sinaasappeltje of mandarijntje.
    Alleen kwam ik er net weer even achter WAAROM ik een godsgruwelijke hekel had aan die dingen.

A. Het pellen.

Mandarijnen gaan makkelijker dan sinaasappels, maar ik heb dus zojuist letterlijk mijn nagel gebroken tijdens het pellen van het tweede. Het was een 'hand-sinaasappel', nou sorry. Maar op geen manier waren deze vruchtjes weldadig voor mijn poezelige pootjes. Ze zijn veel te groot, het vel onder de schil is VEEL te dik en de schil zelf dus veel te sterk. Gemak was net even ver te zoeken.

B. De lucht.

Het blijft een dingetje, helaas.

C. De onzekerheid!

Het is altijd maar afwachten hoe het smaakt :). Is deze zuur, zoet of hartstikke bitter?
    Net had ik dus een sinaasappel met totaal geen smaak. Grappig, want sterk ruiken deed dat kreng wel. En tussen alle smaakloze stukjes, zat een smerig, zacht, bitter stukje. Blegh.

Zo, ik ben weer afgeknapt :D. Voortaan eten we braaf een banaantje.

2. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

Mar 31, 2014
    5,326
    104
    63
    Haha, heerlijk verhaal zo deze ochtend :D

Ik ben geen fan van sinaasappelen, mandarijnen daarentegen gaan nog aardig.

3. Lizzthrasher22

Lizzthrasher22 Fanatiek lid

Oct 23, 2014
    1,474
    2
    38
    Oké, prima toch? :p Niemand verplicht dat je ze eet hoor :)

4. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Nee, dat moet erbij komen!
    Alhoewel... denk wel dat je er aardig mee kan gooien ;).

5. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Helemaal mee eens. Behalve dan de mandarijnen die vind ik wel lekker ruiken en vaak makkelijk te pellen en daardoor een vrucht om even makkelije en snel mee te nemen. Vooral voor de kleintjes de partjes zijn al op goede grootte. Maar meeatal is het hier banaan appel en in dit jaargetijde kaki

6. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Heb je met bananen dan geen probleem met de schil? Ik heb vaak dat die dingen niet knakken van boven waardoor je ze niet makkelijk kan pellen. Resultaat is vaak dat er banaan door de opening geperst wordt, jak. En dan de smaak, zelfs als er bruine vlekjes op zitten is het nog niet zeker dat ie lekker rijp is en er toch een vieze zetmeelsmaak aan zit.

7. MamaBenjamin

MamaBenjamin Niet meer actief

Vergeet het spuiten niet. Wanneer je met je nagel nét doorschiet bij het lospeuteren van het schilletje en die zure sap spuit zo in je gezicht of op je nieuwe shirt.

8. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Ja dat niet knakken herken ik wel. Maar dat geperste stukje breek ik dan gewoon af.
    Ik vindt bananen zelf het lekkerste als ze gewoon geel, of een beetje gevlekt zijn. Als ze bruiner worden dan eet ik het al gauw niet meer (zoon wel hoor, dus ze gaan sowieso op).

Sinaasappels e.d. geven me helemaal geen indicatie van eventuele smaak. Ben in ieder geval minder vaak teleurgesteld door bananen :D.

9. MissyC

MissyC Fanatiek lid

Dec 5, 2013
    1,098
    8
    38
    Hihi. You made my day, thanks

10. En citrusvruchten kunnen nog aften veroorzaken ook :(

11. Jet83

Jet83 Bekend lid

Aug 15, 2012
    536
    0
    16
    NULL
    NULL

Je kunt hem beter aan de stompe kant openmaken. Doen de apen ook!

12. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik deel je hekel totaal niet, maar wat een briljant verhaal :D

13. minon

minon Niet meer actief

Meen je dat? Heb er nu toevallig een en de laatste tijd wel veel mandarijntjes op als fruit.

14. Anzza

Anzza Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    2,345
    0
    36
    drenthe
    Hahaha geweldig :D

15. Bollen

Bollen Fanatiek lid

Jul 22, 2013
    1,422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Vergeet die klote pitjes niet die er af en toe inzitten. Dat kost me af en toe bijna een ritje tandarts zo hard als die krengen zijn.

16. novaa

novaa Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,286
    0
    36
    Dit wilde ik ook net zeggen. Haha, mensen pellen bananen verkeerd om. De stompe kant is eigenlijk de kant waar je ze open hoort te maken.

En over het pellen van een sinaasappel: dit doe ik altijd met een mesje. Ik ga er niet eens aan beginnen om dat met mijn handen te pellen.

17. fliertje

fliertje Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    1,178
    0
    0
    Hahaha :)

18. Frubbel

Frubbel Actief lid

Sep 28, 2013
    435
    159
    43
    Ja mag mijn allergie wel hebben :) Ik kan niet tegen citrusvruchten, van het zuur gaat mijn hele mond kapot.
    Wat betreft sinaasappels ben ik daar totaal niet rauwig om ;)

19. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

Dec 8, 2012
    826
    204
    43
    Female
    Ik heb echt precies dezelfde mening als jij.
    Tot het te dikke schilletje van de sinaasappel tot die verschrikkelijke lucht in het OV etc.
    Kreeg laatst ook bij mandarijnen pellen zo'n branderig gevoel bij m'n ogen, ook zo vervelend met die dingen.
    Ik koop ze zelf ook alleen maar voor m'n zoontje, die vind ze heerlijk. En dan eigenlijk alleen mandarijnen, want die andere vind ik wel echt te lastig om te doen.
    En ze zijn makkelijker en langer te bewaren dan ander fruit, is hier de ervaring althans. En ze zijn vaak nog goedkoop ook.

Maargoed, ik heb op bijna elk fruit ook wel wat op aan te merken haha, dus dat is sowieso ook al lastig.

20. Ja, vooral sinaasappels dan.... Althans, bij mij blijkt dat een grote trigger te zijn voor aften. Helaas, want ik mag graag jus d'orange drinken... wel klaargemaakt door mijn man, dat dan weer wel :p

Share This Page