Hey! Nu mn zoontje 3 is moeten ik en mn vriend gaan kijken voor een basisschool. Nou heb je hier in Almere zoveel basisscholen en veel verschillende systemen. Hoe had jij de basisschool gevonden? Welke tips heb je ervoor? Welk leersysteem had jij gekozen en waarom? Welk leersysteem past bij mijn zoontje: druk, moet echt zijn ei kwijt kunnen, moet een duidelijke structuur hebben moet grenzen kennen en moet zo weinig mogelijk prikkels om zich heen hebben want daar word hij alleen nog maar drukker van.
Ik zou zeggen: neem contact op met enkele scholen en ga heen voor een gesprek, voorlichting, sfeerproeven. Wat voor de een een goede school is hoeft voor de ander niet zo te zijn. En neem je zoontje mee! Bedenk voor jezelf wat je van een school verwacht en stel een vragenlijst op om dat wat jij duidelijk wilt hebben duidelijk te krijgen. Zoek je een school met een bepaalde geloofsovertuiging of juist niet. Met ons eisenpakket zijn wij bij 4 verschillende scholen geweest hier in het dorp en hebben uiteindelijk gekozen voor de school die het verst weg is. Beetje jammer, maar daar kregen mijn man en ik allebei een beetje een gevoel van thuiskomen. Gewoon regulier onderwijs, klassikaal, wel 2 groepen in 1 lokaal maar zoals het nu lijkt iets van 14 kinderen ofzo (onderbouw). Klein schooltje dus. Mijn oudste heeft ASS dus dat is wel fijn. Het schijnt dat 2 groepen in 1 lokaal ook rust en duidelijkheid biedt aan kinderen met ASS. Ik weet alleen nog niet of ik mijn andere 2 kinderen ook per definitie naar die school zal laten gaan. Dat kleinschalige is wel prettig, maar mijn tweede is een gigantisch haantje en een beetje tegengas van meerdere kinderen zou wel goed zijn voor hem.
We hebben hier maar twee scholen, dus de keuze was makkelijker. Ik ben met mijn dochter naar de open dag geweest en als je binnen bent zie je meer dan alleen een plaatje. De een gaf me een goed gevoel en de ander niet.
Inderdaad: vraag een kennismakingsgesprek met rondleiding aan en stel vragen aan ouders wiens kind er op school zit. Wij hadden hier maar keuze uit 2 scholen, of we moesten een dorp verderop zoeken, en uiteindelijk is het niet mijn eerste voorkeur geworden. Dit kwam echt door het kennismakingsgesprek. We kregen het gevoel dat we een nummer waren terwijl we op onze huidige school echt heel persoonlijk met veel interesse en geduld werden behandeld. We hadden wel een lijstje met eisen/ wensen en vragen en hebben van te voren de digitale scvhoollgidsen doorgelezen op internet. Zo krijg je al ene goed beeld over de visie van de school, het pestbeleid, de citotoets scores afgezet tegenover de rest van NL etc.
Wij wonen ook in Almere, en ik heb erg goed moeten zoeken voor ik een school vond die bij ons paste. Ik zou als ik jou was kijken op de site van de onderwijsinspectie als je een school hebt gevonden die je aanspreekt. In almere zijn er veel zwakke scholen en voor mij was dat wel een reden om mijn kind niet naar die school te sturen. Ik weet niet ik welke wijk je woont, maar ik neem aan dat het prettig is als het in de buurt is. Succes met zoeken.
Ga idd gesprekken aan met meerder scholen. Wij wouden Noa graag naar het daltononderwijs hebben maar die staat hier in zo'n rare buurt dus die viel al af. Tweede keus was het Jenaplan maar die school houd er mee op omdat er te weinig leerlingen op zitten. Dus toen hadden we ons gefocust op 1 school hier in de buurt en daar zijn we zo op afgeknapt dat we nu dus nog op zoek naar een andere school moeten. Nu heb ik wel weer 3 in gedachte maar het is vakantie en kan dus nog geen afspraken maken. Maar kijk goed om je heen en wat ik doe is kijken op hun website naar schoolgids enz. Succes
Yep, wilde absoluut geen zwakke school of school die zwaak is geweest. Daarnaast was continurooster hier een eis. Nou, dan heb je niet zoveel keuze meer
Bij continurooster blijven alle kinderen op school eten en gaan 's middags niet naar huis. Wij hebben gekozen voor een jenaplanschool
Ohw een contineurooster vind ik wel fijn, dat had ik zelf ook. Ik denk als dat r niet bij zou zijn ik zowiezo mn zoontje zou laten overblijven. Maar welke school in almere heb jij gekozen?
Ja, mijn zoon zou ook moeten overblijven en daar betaal je gewoon 2 euro per kind per keer voor, vind ik erg duur als ik eerlijk ben. Wij hebben gekozen voor een jenaplan school. Onze redenen: geen zwakke school, jenaplan spreekt ons wel aan, continuroster, geen erg grote school, te doen qua afstand.
Als je bij onderwijsinspectie selecteert op 'basisscholen' en dan een woonplaats intypt, krijg je een mooi overzichtje van alle scholen en zie je meteen wie er bijv. als zwak bij staan. www.10.000scholen.nl vond ik ook wel een fijne vergelijkingssite. Verder inderdaad afspraken maken voor een rondleiding. Wij hadden eerst voor een school in de buurt gekozen (zijn verhuisd), de rondleiding was goed, maar de praktijk viel ons erg tegen. De school en de leraar bleken nogal chaotisch en het gedrag van onze dochter herkenden we na twee weken al niet meer terug. Drie weken later haar alsnog van die school afgehaald en over laten stappen naar een andere school die een stuk verder fietsen is (10 minuten). Gelukkig bevalt die school goed en is onze dochter weer snel het vrolijke en lieve meisje geworden zoals we haar kenden. Echt heel veel meer keuze hadden we niet, of we moesten haar bijv. op een school zetten waarbij ze bijna het enige blanke meisje zou zijn, een andere school in de buurt is zo klein dat je maar moet zien of die niet gesloten moet worden etc. Het is een heel gepuzzel.