Beste moeders, Al een tijdje loop ik met het volgende. Mijn zoontje heeft een afgeplat hoofd door de voorkeurshouding die hij heeft. Wij werden hierop gewezen door het consultatiebureau toen hij een maand oud was. Zelf had ik dit toen nog niet gezien maar ik had toen wel net gemerkt dat hij altijd naar dezelfde kant ligt te kijken/slapen. 2 weken later zaten we bij de kinderfysiotherapeut en sindsdien komen we daar elke 1,5 week en krijgen we oefeningen om zijn nek en rug wat soepeler te maken aan de kant die hij niet op wil liggen. Helaas heeft hij er weinig zin in om van kant te wisselen. Alle tips en trucs hebben we al geprobeerd. Zoals zijn hoofd draaien in zijn slaap etc. Ik vind het echt heel erg om te zien dat zijn hoofd zo plat is. En nu zeiden ze op het bureau ook dat hij zijn hoofd niet goed optilt in buikligging, dit doet hij dus ook met zijn gezicht opzij. Daarom maak ik me echt zorgen of hij zich wel goed gaat ontwikkelen en of zijn hoofd wel mooi rond gaat worden. De fysio heeft het woord "helmpje" al laten vallen. Het doet met echt pijn als ik er naar kijk en vind het erg dat ik nooit wist dat je vanaf de geboorte het hoofdje moest draaien. Dit is me door de kraamzorg ook nooit verteld. Ik heb 10 dagen kraamzorg gehad en 6 verschillende kraamzusters (bevalling, leerlingen extra erbij, kraamzorgverlenging met andere kraamzuster) gehad en niemand vertelde dit. Ook staat er niets over in het kraamboek. Ik denk er dan ook over om een klacht in te dienen. Zeker omdat ik denk dat het niet goed komt en ik zelf er de hele dag mee bezig ben of hij wel de goede kant op ligt etc. En hier dan verdrietig over ben. Het probleem is dat ik verder heel erg tevreden ben over de kraamzorg. Wat vinden jullie ervan?
Wat vervelend meid! Bij mij was het 1 van de 1e dingen wat ze tegen mij zeiden. Je zou contact op kunnen nemen met het kraambureau en om uitleg vragen. Waarom niemand het jou verteld heeft. Heb je een zijligkussen? Mijn dochter heeft ook een voorkeurshouding maar nu ze in dat kussen slaapt gaat het al stukken beter. Ze draait haar hoofdje nu ook zelf regelmatig op de bolle kant als ze niet in het kussen ligt. Verder heb ik een muziekknuffeltje aan de kant van haarbbolle kan zodat ze daar naar kan kijken. En voeden doen we ook op haar bolle kant. Ik hoop dat je antwoord op je vragen krijgt!
Je kan misschien eerst met hen in gesprek gaan voor je overgaat tot het indienen van een klacht? Aangezien je verder wel tevreden bent. Bij mijn dochter heeft het zijligkussen ook enorm goed geholpen, inmiddels is ze 13 maanden en heeft ze een perfect bol koppie, zonder helmpje . Zijligkussen was overigens vooral effectief icm slaapzakje, anders kon ze zich uit het kussen trappelen en draaide ze haar hoofdje alsnog andersom. Ook hebben we maandenlang haar heel zorgvuldig van haar niet-voorkeurskant benaderd e.d. Het duurde even, maar nu is het dus echt helemaal normaal!
Hier ook nooit gehoord van de kraamzorg, maar ik deed het uit mezelf, maar koppig ventje ging zelf toch op zijn achterhoofd liggen. toen door consultatiebureau verwezen naar de fysio en die kwamen bij ons thuis, hij heeft nu een prachtig hoofdje.
Niet het antwoord wat je vraagt, maar ben je wel eens bij een osteopaat geweest? Mijn oudste had een flinke afplatting en weigerde zijn hoofd op een andere manier te houden. Uiteindelijk bleek hij kiss te hebben, waardoor het pijn deed als hij zijn hoofd anders hield. Wij hebben, dankzij fysio & osteopaat, geen helmpje hoeven te gebruiken. Terwijl toen hij 3 maanden was zo'n grote afplatting had dat als het niet zou veranderen hij een helmpje moest met 6 maand.
Ik heb geen kraamzorg gehad, maar in het ziekenhuis is er tegen mij nooit wat over gezegd. Het viel me toen zelf op dat hij telkens met zijn hoofd dezelfde kant op lag en ben er toen zelf op gaan letten. Uiteindelijk heeft hij wel een voorkeurshouding ontwikkelt, maar dat is met fysio en veel geduld goedgekomen, ik legde hem altijd op zijn zij te slapen als ik er bij was (in de box) Ik denk dat het wel een goed idee is om eens bij een ostheopaat langs te gaan zoals Averlach al zegt. Heb er goede verhalen over gehoord.
Hij ligt ingebakerd dus kan alleen op zijn rug liggen. Er ligt een opgerolde hydrofieldoek onder het laken onder zijn rechterkant zodat hij meer met zijn hoofd naar links zou moeten. Dit helpt alleen niet. Hij gaat gewoon naar rechts. In de box wil hij niet op zijn zij. Hij rolt terug en een zijliggingskussen in de box, daar worstelt hij zich in op zijn rug of hij gaat huilen. Bij de osteopaat kwamen we voor zijn darmen. Toen heb ik ook gevraagd naar de voorkeursligging. Maar dit was geen kiss of een verschoven nekwerveltje volgens de osteopaat. Volgens de fysiotherapeut zijn de spieren van zijn nekje aan de ene kant meer en aan de andere kant meer gerekt door het liggen op rechts. Hoe lang duurde het bij jullie voordat het niet meer te zien was?
Wij hebben dit ook van de kraamzorg geleerd. Volgens mij is het ook uets dat ze horen te vertellen. Ik ons kraamboek stond ook een checklist van allerlei dingen die de kraamzorg moest uitleggen. Dit vinkte ze ook echt af als we iets besproken hadden. Nu hadden wij gewoon 1 kraamverzorgster, maar ik kan me voorstellen dat zo'n lijst juist erg handig is als er veel wisselingen zijn. Dan kan niemand denken dat de ander het al verteld heeft. Ik zou dit dus ook zeker bespreken met het kraambureau. Of je dit doet in de vorm van feed-back / tip of in de vorm van een klacht, zal vooral aan je eigen gevoel liggen.
Ga in gesprek met het kraambureau. Wellicht is het wel tegen je gezegd, maar heb je het gewoon niet gehoord. Er komt zoveel op je af in die week en er wordt zoveel tegen je verteld. Dat kun je onmogelijk allemaal onthouden. Hier trouwens hetzelfde probleem. Ga in ieder geval naar de fysio. Die kan je helpen met oefeningen. Zelf moet je opletten dat je zoveel mogelijk de ander kant stimuleert. Speeltjes, geluiden e.d. werken daarin goed. Kijk ook hoe je hem voedt en draagt (laat hem dan ook niet op de afgeplatte kant liggen) Wij hebben uiteindelijk ook een zijligkussen aangeschaft. Robin heeft op dit moment een helmpje omdat wij geen risico wilde nemen met de afplatting (dat ie misschien niet meer weg zou gaan), en dat is ook het einde van de wereld niet. Maar met veel oefenen is het wellicht te voorkomen. Succes!
Wat naar dat het zo is gegaan. Bij ons is het idd direct in het begin verteld dat we moesten afwisselen welke kant we hem op legden. Ik denk dat het voor jou wel belangrijk is om er iets mee te doen. Je zit er duidelijk mee en door het bij de kraamzorg aan te kaarten, kun je het ook voor jezelf een plekje geven. Daarnaast kun je andere mama's ermee helpen als de kraamhulpen van deze zorgverlener deze uitleg beter aan nieuwe mama's geven. Sterkte!
Hier ook een zijligkussen gebruikt. De verloskundige heeft het tegen ons gezegd toen ze kwam voor een controle bezoekje. Maar toen had ik begrepen dat ze niet steeds op een kant mocht liggen en wel op haar rug (beetje duf, maar het ging fysiek niet goed met mij). Hoofd draaien in de slaap lukte mij echt, dan werd ze wakker. Uiteindelijk heeft ze een fikse afplatting gekregen. Maar met behulp van fysio en zijligkussen is er toen wel een goede verbetering gekomen. Toch hebben we nog voor een helmpje gekozen. Helaas heeft dit niet veel geholpen en is haar hoofdje zelfs schever geworden:x (terwijl dat juist goed was weggewerkt). Ik ben dus ook ontevreden over de orthopedische zorg die ze heeft gekregen, hier ga ik nog wel een klacht over indien (mijn verhaal heb ik hier al eens over gedaan). Eigenlijk wil ik zeggen dat je kindje 2 maanden is en met de juiste oefeningen en evt. een zijligkussen kan er heel veel verbetering komen. Maar voor het geval dat, zoek je verzekering even goed uit, pas het evt. aan, maak op tijd een afspraak bij de kinderarts (verwijz. ha) en zoek een goed orthopeed. O ja dat wou ik ook nog zeggen, 6 kraamhulpen OMG, zou gek zijn geworden in een toch al heftige periode!
kraamzorg heeft mij hier ook nooit op gewezen. Was zelfs uit den boze om haar op haar zij te leggen. Maar toen het cb met 10 dagen op huisbezoek kwam hebben zij mij er een folder van gegeven. Dochter heeft even goed een afplatting. We doen nu ook fysio. Zijligkussen heeft ze zich de eerste week iedere keer uitgewurmd. Gewoon volhouden. Ook van de slechte kant blijven benaderen. Na 2x fysio slaapt ze nu al afwisselend bolle/platte kant.