3 jaar

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by gerlinde, Jul 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. gerlinde

gerlinde Actief lid

Oct 13, 2010
    179
    2
    18
    mijn zoon is bijna drie maar weet nog niet alle kleuren en praat nog steeds niet zo goed
    ook met tellen haalt hij cijfers doorelkaar
    ben bang dat hij achter loopt omdat kinderen uit zijn klas bijna wel allemaal kunnen maar die zijn ook bijna vier maar toch
    heb zelf het idee dat hij het wel snapt maar niet intressse voor toont
    want hij houd ook niet van kleuren alleen maar van buiten spelen
    hij fiets ook al bijna zonder zijwielen
    moet ik me hier zorgen over maken of komt het van zelf als hij drie is

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ja komt vanzelf...

Maar ik ben wel altijd voor oefenen. Leuk oefenen.

Dus alles tellen en alle kleuren benoemen als je ergens bent. Gewoon leuk.
    Wij tellen altijd de garage boxen als we met de hond wandelen.

En even een nuance, onze dochter wist al met 2 alle kleuren, kon tellen et cetera...maar fietst pas heel laat zonder zijwielen.

3. adi

adi Niet meer actief

Die andere kinderen zijn toch een heel jaar ouder? Daar kun je niet mee vergelijken.

Ik heb 3 kinderen van bijna 3 en het is zoooo verschillend wat ze kunnen en leuk vinden. De 1 is gek op cijfers en is daar heel ver mee (ook met letters), de tweede praat als een volwassene en kan goed tekenen en kleuren, maar is motorisch een beetje onhandig en kan maar tot 10 tellen, en de derde is in alles een beetje gemiddeld en wil liefst de hele dag fietsen of kleien (en kan dit ook heel goed).

Ze zijn nog peuters en zitten nog lang niet op school (jouw kindje wel of bedoel je psz?), dat komt wel.

Al vraag ik me ook soms af of mijn zoontje cognitief niet erg laat is. Hij kan bijv nog niet navertellen wat ie vandaag heeft gedaan of wat we later gaan doen. Hij leeft nog steeds in het 'nu', terwijl zijn zussen dat al lang wel doen.

4. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Het ene kind is het andere niet. De een is wat sneller dan de ander. Oefen lekker met 'm maar hou het wel leuk.
    Of hij achterloopt weet ik niet aangezien mijn dochter met (bijna) alles snel is. Maar zoontje van mijn vriendin is heeeeel erg bezig met lettertjes en leest die dus ook al. Dat boeit mijn dochtertje dus weer totaal niet.

5. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

Aug 22, 2008
    1,898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Je hoeft je niet druk te maken, het komt allemaal goed. Ze kunnen niet overal goed in zijn. Mijn jongste kent al een lange tijd de kleuren en tellen, poppetjes tekenen etc.. maar het is een schijterd met klimmen en fietsen. Ze kon pas met haar 1,5 jaar oud kruipen! En was ruim 2,5 jaar toen ze zelf de trap af ging. Dat zie je vaak volgens de bureau arts, als ze ergens goed in zijn, zijn ze meestal ook ergens minder goed in.

6. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Geen zorgen hoor! Op school zie ik veel meer kinderen van net 4 jaar op school komen die nog moeite hebben met oa kleuren, vormen, tellen van voorwerpen etc.
    Op een leuke manier oefenen is altijd goed, maar je hoeft je zorgen te maken.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Volgens mij is het heel geaccepteerd (oftewel normaal) dat een kind bij de start van de basisschool nog niet vlekkeloos tot 10 kan tellen en niet alle primaire kleuren kan benoemen. De interesses liggen dan duidelijk anders. Op school trekt dat eigenijk allemaal in de eerste twee kleuterjaren helemaal bij.

8. tulip

tulip Niet meer actief

op een speelse manier mee bezig zijn, dus al je bv samen kleurt: goh, wil jij mij het rode potlood aangeven??
    En als je bv boodschappen doet: help je mij met tellen van de appels, we hebben er 4 nodig.

Ze hoeven nog niet tot 10 te kunnen tellen en de kleuren nog niet te kennen voor ze naar school gaan. In groep 1 komt dit uitgebreid aan bod.

Share This Page