Toen mijn dochter 2 was ontdekten de artsen dat ze een klein gaatje (8 mm) in een tussenschot van haar hart had. We hebben een tijd afgewacht of het nog vanzelf zou dichtgroeien, maar helaas. Nu (ze is 4) zal ze binnenkort geopereerd worden en natuurlijk ben ik doodsbenauwd. Via een hartkatheterisatie zullen ze een ´parapluutje´ plaatsen dat het gat zal dichten. Is er iemand bekend met deze operatie? De artsen zeiden dat het risico miniem was (eerder infectiegevaar dan gevaar voor het hart), maar ik hoor natuurlijk graag positieve ervaringen!
Daar heb ik (gelukkig) geen ervaring mee, maar wil jullie veel sterkte en succes wensen. Ik hoop dat alles goed mag gaan.
Het dochtertje van mijn zus had een heel complex "gat" en dat is, ondanks dat ze wél aan de hart- longmachine moest en het dus een open hartoperatie was, zonder complicaties verlopen. Na 1/2 dag was ze van de beademing, een 1/2 dag later was ze van de ic en 2 dagen na de 6 uur durende operatie was ze alweer uit bed! Mijn zus heeft veel contact met andere ouders met kindjes met hele verschillende hartafwijkingen. Zij heeft ook contact met meerdere ouders die, net als bij jullie kind, een wat minder gecompliceerde afwijking hebben die wél met een catheterisatie geopereerd konden worden. Bij allemaal was dit "een fluitje van een cent" en zonder complicaties verlopen. Ik snap dat het heel eng is. Je hárt is tenslotte de motor van je lichaam! Daar wil je geen "gerommel" aan hebben! Logisch dat je er erg tegenop ziet. Probeer vertrouwen te hebben in de artsen. Als zij zeggen dat er weinig risico is, zal dat ook echt zo zijn. Sterkte ermee!
Ik ben zelf bekend met een asd en een andere chronische hartziekte. ik ben nu 32 en toen ik 2 was via een open hart operatie geopereerd aan een groot defect. moest aan de hart long machine en in 2009 ben ik nogmaals geopereerd aan het hart wederom d.m.v. een open hart operatie, verder heb ik wel 10 tallen keren een hartkatheterisatie gehad om drukken te meten en om een ablatie ( weg branden van littekens) gehad. Als de artsen zeggen dat er weinig risico is dan zal dat ook zo zijn. maar ik snap heel goed dat je het eng vind. veel succes