Ik mag binnenkort met m'n vriendin mee nar haar kleine meisje die is met 29 weken geboren heeft 4 weken in het VU gelegen en ze mag vandaag naar Alkmaar ! Mag dan paar foto's maken als ze aan t buidelen is.
Hoi meiden ik heb een vraag. Ik heb sinds kort een sony alpha camera (voor de hobby) ik ben er super blij mee. Nu zit er een 18-55 lens op en ik zou graag een 18-200 of een 18-270 lens willen hebben. Nu zat ik te kijken naar een tamron. Ik vind het prijs verschil tussen deze maten enorm 18-200 is 170 euro en 18-270 is 400 euro. Zit er veel verschil kwa zoom in 200 of 270 ? En kennen jullie de lenzen van tamron ?
Prijsverschil= kwaliteit van t glas.... Oftewel je zal waarschijnlijk met de duurdere scherpere foto's kunnen maken dan met de goedkopere. Maar dit is ook niet altijd t geval. Waarom kijk je niet naar een 70-300?
Ik wil niet van lens moeten verwisselen als ik bijv op het strand ben. Met de 70 300 kan ik geen foto's van dichtbij maken. Kan je in de specificaties zien wat de kwaliteit van het glas is ?
Aan de ene kant snap ik dat wel, maar vaak gaat een (heel) groot bereik wel ten koste van de kwaliteit die een lens kan leveren. Dat is een afweging die je dan moet maken .
Bedoel je daarmee dat je de scherpste foto's krijgt als je dichtbij fotografeert ? Pfff oh wat kan een mens twijfelen... Ik ben volgende week jarig en krijg hem voor mijn verjaardag en als leek is het lastig te beslissen welke ik het beste kan nemen. Ik merk nu dat ik het zoomen wel mis. Vooral om spontane foto's van de kids te maken of om bijv foto's op het korfbalveld te maken. Super gave foto's !! En wat een knappe meid ! Heb je de tweede foto bewerkt of had je een witte achtergrond ?
Nee dat bedoel ik niet . Wat ik bedoel is dat de kwaliteit / scherpte vaak beter is al je een groot bereik over meerdere lenzen "verspreid". In jouw geval is het waarschijnlijker dat 2 lenzen van 18-55 en 70-300 van betere kwaliteit zijn dan 1 lens van 18-270. Ik heb zelf geen ervaring met zo'n lens, maar wel het een en ander over gelezen. Het komt er dan op neer dat je óf weleens van lens moet wisselen, maar de kwaliteit beter is. Of je hebt 1 lens met hetzelfde bereik maar mindere kwaliteit. Tweede foto is niet bewerkt, maar geschoten in mijn studio op zolder met witte achtergrond .
Bedankt voor je info, ik snap het. Ik ga nog eens de voor en nadelen overwegen. Werk jij als fotograaf ? Hele mooie foto vooral het licht wat je in haar ogen ziet en zo mooi helder !
In de praktijk valt het wisselen van lens best mee, dit hoef je echt niet elke 3 minuten te doen bijvoorbeeld En soms moet je dan gewoon "kiezen" Zo ga ik bijv wel eens op pad met de intentie macrofoto's te maken, dus dan schroef ik mn macro lens op de body, mocht je dan iets anders moois tegenkomen a la een landschap, dan kan dat ook prima ermee, alleen geen groothoek nee Ik zou zelf kiezen voor kwaliteit boven "gebruiksgemak" of zoombereik. Ik heb 2 lenzen die zorgen voor ragscherpe foto's, en als ik dan mn 18-105 kitlens gebruik en ik zie de foto's dan vreet ik me op. Kwaliteit is dan gewoon om te janken Natuurlijk is t een kwestie van gewenning, maar ik gebruik die zoom dus niet graag omdat ik weet dat ie niet kan tippen aan de andere (die ik vaker gebruik).... Voor op vakantie is ie leuk ja, wat meer "allround", maar voor de echte goede foto's moet ik wisselen van lens. En dat kan prima hoor, ga ik op sightseeing dat gaat de zoom erop, blijven we in en om het vakantiehuis zit gewoon mn 50mm erop. En mocht ik denken goh ik zag allemaal leuks voor macro, dan ga ik wel met die op pad
Nee, ik werk niet als fotograaf. Ik heb een "gewone" baan bij een woningcorporatie. Fotografie vind ik leuk om in het weekend erbij te doen.
uit de oude doos.. 1 van de eerste foto's die ik maakte. Kwam hem gister tegen. denk moet hem nog eens bewerken