Ik had zelf iets meer van het kinnetje over gehouden, maar dat croppen is ook wel persoonlijke smaak! Verder vind ik de achtergrond iets te druk/ afleidend. Je moppie is wel mooi scherp, lekker toetje ook
ik heb engels ps weet 1 image- adjustments- brightness en contrast. brightness op +83 2 image- adjustments- levels- bovenste inputlevels staat 255 heb ik naar 245 gebracht onderste outputlevels staat op 255 heb ik naar 250 gebracht 3 image- adjustments- shadow en highligts- shadow amount op 61% nu heb ik nog wat extra gedaan ogen opgelicht en vind het altijd erg leuk om met filtertjes te spelen (kleurtonings) maar daar heb ik speciaal programma voor
Oke, laten we dan deze maand op zoek gaan naar een paddenstoel-foto in het bos ZONDER overbelichte lucht.
Ah, weer een paar andere mogelijkheden om een foto wat verder op te lichten! Gebruik je meestal van alles een beetje om een foto op te lichten, of zit er nog een vergaande logica achter ook?
knutsel heel wat af in ps.. doe van alles wat.. vaak kijk ik zelf niet eens naar wat ik doe schuif wat aan de schuifjes..tot ik het mooi vind.. het uitleggen van wat ik doe en hoe het werkt en waarom ik het in die volgorde doe '' werkt'' voor mij niet.. ik meot het laten zien ik ben niet zo goed in de juiste woorden vinden.. sorry
Ja, meestal gebruik ik de levels. Maar dan kom je er niet altijd mee. Curves snap ik nog niet helemaal. En het principe van een beetje pielen tot je het mooi vindt, ben ik ook voor hoor. Het lastige aan PS is alleen dat er zoveel te pielen valt
hahaha maar ook weer leuk.. zo vind je elke keer weer iets nieuws als ik zie hoe ik een jaar geleden foto's bewerkte en nu... vraag me af wat ik er mooi aan vond en zo zal ik over een jaar wel weer denken je blijft leren.. dat is het leuke eraan
I know.. Ik heb er moeite mee om oppas te regelen voor de kids puur voor me-time.. doe dat dus ook uiterst zelden!
Kan iemand mij trouwens vertellen van het verschil tussen lightroom (3)en photoshop is? En vooral de meerwaarde van lightroom?? Heb het idee dat photoshop toch wat uitgebreider is?
Ik denk det lightroom toch wel heel veel gebruiksvriendelijker is qua bediening geen gezoek in menu's rechts aan de zijkant heb je paneel met schuifjes. Je ziet meteen wat je doet en kan dat ook meteen weer ongedaan maken door terug te schuiven. Maar bij echt retoucheerwerk ben ik meer van ps. Ikzelf gebruik lightroom meest voor licht aan te passen, croppen gaat makkelijker en dingen zijn makkelijker ongedaan te maken later. Bij ps werk je in lagen ( ik tenminste) elk dingetje wat ik doe maak ik nieuwe laag aan. Maar als ik aan het einde van het verhaal denk oh ik had dat toch anders gehad qua licht en de laag is helemaal in het begin ben je al je andere werk ook kwijt omdat je alle lagen dan moet verwijderen. In lightroom werk je niet met lagen en heb je dat dus niet.
Omdat ik LR4 niet op mn laptop kan hebben moet ik versie 3 hebben, maar kan niet echt duidelijk krijgen of de versies verder ongeveer hetzelfde zijn qua tools? Verder werk ik praktisch nooit in lagen dus daar heb ik dan bij PS gene last van retoucheren doe ik af en toe, ik maak vaak gebruik van uitsnijden en lichter of donkerder maken. Dat vind ik verder wel te doen in PS. Vraag me dan af wat de meerwaarde is van LR?
niet lullig bedoeld of ik begrijp het verkeerd maar het ging toch juist om dat je je jou foto die niet netjes kreeg in ps. ik persoonlijk denk dat je betere resultaten krijgt met lightroom omdat het makkelijker te bedienen is als ps. maargoed das alleen mijn mening en anders zou ik zeggen ga eens youtube bekijken.
Ja klopt! Maar denk dat het eerder aan mn eigen foto lag dan aan PS?! Want had maar 1 % lichter gemaakt en werd al te fel, teveel contrast. Of werkt LR met kwart procenten? Jouw versie was wel stukken beter, maar ik denk dat jij ook veel kundiger bent inmiddels ook met andere tooltjes, ook met PS, dan dat ik dat ben
lr werkt niet in procenten . als het aan de foto had gelegen had niemand er iets van kunnen maken ik ben al iets langer bezig met knutselen.. dus ik zal waarschijnlijk.iets meer op de hoogte zijn van tooltjes.. maar daarom zei ik ook probeer lr dat is veel makkelijker te bedienen
@zogelukkig: manlief is niet heel vaak thuis, nee! En als ie thuis is gaan we liever met zn allen op pad! @mrsnuke: je hebt me wel enigszins overtuigd, toch maar op zoek naar LR 3!!