Goede foto's worden alleen gemaakt door een goede fotograaf. Ik ken iemand met een 1D, die echt vreselijke baggerfoto's maakt! Heeft meerdere fotoursussen gedaan, maar heeft dat apparaat altijd op groen staan en ziet het gewoon niet: halve horizonnen, scheve horizonnen, geen gevoel voor licht, compo en persectief ec. Het is een kwestie van aanleg, aanvoelen en jezelf verder helpen met cursus of online tutorials etc. Met alleen klikken kom je er uiteindelijk niet. Fotografie is een technisch iets. Als je niet weet wat je met doen in welke omstandigheden kom je uiteindelijk niet verder.
Hallo Dames..weer terug van weg geweest. Heb een tijdje terug nog mee gekletst. Maar nu ik eindelijk mijn cursus fotografie ben begonnen ben ik enthousiast! Heb pas 2 lessen gehad en ben heel veel wijzer geworden en fotograveer lekker in handmatige stand met mijn nikon d3100 met 18-105 objectief. Mrsnuke, Wouw mooie tattoo en heel mooi gefotografeerd. Nikeyz, Leuk een vette cam! 1 tip lekker experminteren en doen met je cam,,menu onder de knie krijgen. Heb ik ook gedaan voor dat ik de cursus begon. Merk dat de andere cursisten bij mij in de groep het niet hebben gedaan dat ik op hen wat voorloop en de info goed oppik.
Wat leuk dat de cursus je zo goed bevalt! Mag ik een beetje kritisch zijn? Die eerste foto; wat is het of wat stelt het voor? Ik zie het niet? En de vensterbank staat scheef. De tweede foto is aardig, maar over het algemeen middengrijs. Weinig helderheid, weinig contrast. Ik zie niet waar je precies hebt scherpgesteld; de blaadjes zijn hier op de i-Pad iig niet scherp. Ik had de achtergrond een grotere bokeh gegeven.
@ zogelukkig, Thanks voor je feedback. De eerste foto is een witte lantaarn. Ik weet het jammer van de scheve vensterbank. 2e foto wou ik info gaan opzoeken welke diafragma, iso en sluitertijd is had gebruikt. Kan ik niet opvragen met standaard windows waar ik de foto's in bewaar. Heb hem beter beken en hij is helaas onscherp. Ik vind het heel moeilijk om bij bewolkt weer mooie foto's te maken met veel contast. Heb vaak sluitertijd op 1/125 ..eronder worden ze onscherp. Diafragma helemaal open. iso op 200. tips zijn welkom..Maar pfff moeilijk om hele mooie foto te maken zeg. We blijven oefenen. @ degene met de vlinder mooie foto's!
thnx meiden eertste zitten inmiddels al in de bus, morgen de rest @mrs nuke prachtig! en tukker wauw mooie plaatjes!
Gevonden! Was het topic even kwijt... MrsNuke: Wat een mooie foto met je zoontje samen, en die tattoo... Wauw!
Tukker: vind alleen die met de rode besjes goed gelukt, zit diepte in en kleur springt eruit. Die met de gele blaadjes is vogens mij niet helemaal scherp? Die met de lantaarn is overbelicht en scheef Nog leuke, verassende tips op de cursus gehoord??
@tukker, heb je geen Photoshop waar je de exif uit af kan lezen? Ik vind t zelf altijd makkelijker om eventueel tips te geven als ik die info erbij heb omdat je dan dus kan zien wat iemand gedaan heeft foto van de lantaarn vind ik te overbelicht, de blaadjes misschien beetje saaie foto. die met die bloemtjes vind ik t kleurcontrast wel leuk, maar hou zelf van iets meer close-up (persoonlijke smaak), vind t anders vaak al te "gewoon" worden. laatste roept wel herfstgevoel op door de gele bladeren, maar weinig kleurcontrast met de achtergrond en vind hem daarom wat saai overkomen, ook hier hou ik meer van close-up maar dat is mijn smaak @vlinder, thnx! Ben er zelf ook wel tevreden over gezien ie tegen t raam aan zat en ik behoorlijk last had van tegenlicht.
Druif thanks voor je feedback. Ben nog slechts een beginner. @ cursus is echt een basis cursus voor beginners. JE krijgt de standaard dingen difragma sluitertijd in les 1. Les 2 iso en witbalans en kleur temperatuur. We krijgen nog les over compositie en een paraktijk dag en klein stukje foto shoppen. Dames met die lantaarn is bewust overbelicht en vond het wel cool. Bij veel foto's met bewolkt weer heb ik diafragma helemaal open. En sluitertijd vaak op 1/125. Babyfotograaf, Wat voor cam en objectief heb jij? Heb geen foto shop programma. Die wat standaard bij windows zit, maar dat is niet echt wat.
Bedoel je windows live photo gallery? Ik heb het net even geprobeerd, maar daar kan je ook je exif vinden hoor... Dan ga je op de foto staan, klikken met rechtermuisknop, vervolgens ga je naar eigenschappen (onderste in het rijtje) en dan zie je vervolgens alle gegevens staan! En als je wilt oefenen met bewerken, dan kan ik je photoscape aanraden, is een gratis te downloaden programma... Het kan natuurlijk lang niet zoveel als photoshop, maar je kan er wel leuke dingen mee doen!
De eerste foto heb ik idd verscherpt, misschien niet zo handig om deze versie hier te showen, maar deze gaat groot op canvas komen in de woonkamer... Ga vanaf maandag verven en klussen en als het af is dan ga ik deze foto bestellen, maar moest wel eea verscherpen om hem ook op canvas of misschien aluminium goed te krijgen... Thanx voor de ansell adams tip, die kende ik nog niet, mooi werk... Maar ben niet zo goed met bewerken, ik probeer de foto zelf zo mooi mogelijk te schieten zodat ik er weinig meer aan hoef te doen...
Wow, ik vind hem (jullie!) mooi... Heel anders dan je modelfoto's, veel echter... Handbalster, erg gaaf die vlinder!
Die met die besjes is al beter!! Ik had ook iets meer ingezoomd en let goed op je compositie: bovenin teveel takjes en onderin zitten nog besjes die nu wegvallen, je had de camera dus iets meer naar beneden kunnen richten. Bedenk bij iedere foto wat je wilt; je wilt een kleine scherptediepte en grote bokeh. Dus gooi je je diafragma open. Tenzij het hard waait, heb je aan 1/125 genoeg en je geen grotere brandpuntsafstand dan 125mm gaat nemen. 400 iso kan je ook nog goed gebruiken. Je kunt de exif gewoon aflezen op je camera (tenzij je je kaartje al hebt geleegd).
Met de Ansell Adams techniek is het juist zo dat je niet nabewerkt maar die grote contrastomvang gewoon schiet.
Maar hoe dan??? Ik ben niet zo'n beste fotograaf denk ik, want dit krijg ik niet voor elkaar... (edit: ben ook geen fotograaf natuurlijk, gewoon een hobbyist...)
Sowieso goede plek en goede dag zoeken. Is niet zo simpel hoor. Water, lucht en zon vergemakkelijken het wel.
Hmmz, ja, dat is ook wel zo... En dan woon je midden in het bos met dichte begroeiing en geen water in de wijde omtrek... Maar ga er wel eens meer over lezen, wie weet een leuk project voor als ik een dagje kindloos ben!
@zogelukkig ik was wel benieuwd naar jouw commentaar op mn foto's maar denk dat je ze niet gezien hebt. Zijn nu al verwijderd