@nickyz, ligt eraan wat voor cursus je wilt doen. er zijn ook cursussen op gericht om je camera te leren kennen en te leren welk knopje wat doet, en daar leer je ook de basis van de fotografie. dus tja moeilijk als je juist cursus wil voor macro of portretfotografie, dan is t handig als je de basis al kent
geen idee of het mooier is maar had zelf een poging gedaan het recht te trekken met rest van de muur ja af en toe is het moeilijk idd was het wel lekker bloedje heet tijdens fotos maken daar worden ze rustiger van...
Nickyz, Ik zou wel ff kijken naar een cursus bij je in de buurt. Ik ben een cursus aan het volgen op het moment. Echt basis je leert je cam kennen waar welk knopje zit, difragma, sluitertij enz. iso, licht meting en witbalans. Compositie en Klein stuk portret landschap. Ook hebben we nog 4/6 uur lang praktijk dag en laaste les ook nog uitleg foto shoppen. Je foto's lijken op de eerste van die van mij..had je de cam op auto? Dit zijn wat ik zover weet nette gemiddelde belichte foto's. Zoals mijn leraar zegt. Van je zoon midden grijs zijn ogen springen er mooi uit! Mooi scherp. En de bloemtjes vind ik best leuk! Babyfotograaf, leuke foto zeg! allebij kijken ze naar de rechter hoek. Buffysummers, 1ste foto mooi! Zou helemaal top zijn als de weerspiegeling bij de bril weg zou zijn! bij de 2e zou ik ook die donkere vlekken van de muur ff wegpoetsen.
@mrsnuke, ik kan eens een poging wagen was me zelf nog niet zo opgevallen mja na x aantal foto's zie ik soms door de bomen t bos niet meer haha maar ik ga t ff proberen welk gereedschap raad je aan? En t was niet kooud, maar we waren al een tijdje bezig dus madam vond t wel goed geweest , maar of t echt bloedjeheet was? Geen idee
hahahah erg is dat he. dan zie je het niet meer.. kijk zelf ook altijd nog even dagje later... dan zie je vaak dingen dat je denk huh zat dat er gister ook clone/brush tooltje... even deel selecteren met lasso of selection tool. en inkleuren maar ;( vaak moet je het zelf snikheet hebben hahaha ga zelf maar eens een tijdje in je blote kont in de kamer staan hahah
@babyfotograaf, mooie foto ondanks de tut!! Vrijdag had ik heerlijk met mijn zoon gewandeld en kwam een paar paddenstoelen tegen. Mijn zoon had niet zoveel geduld, dus de foto's moesten snel gemaakt worden.
@diaantje, op eerste gezicht mooie foto's maar als ik wat beter kijk lijkt de linkerfoto niet scherp op t onderwerp, maar op stukje mos rechtsonder. heb je de 2e foto bewerkt?? heb t idee dat contrast/scherpte niet zo uit de camera kwam? maar kan ook aan de verkleining van hier liggen @mrsnuke, ik krijg t sowieso wel warm als ik aan t fotograferen ben dus wat dat betreft is mijn eigen tempmeting niet zo betrouwbaar hahaha, maar t was toen zo heet dus gok dat t zo'n 24 graden binnen was *zweet zweet*
Nickyz: paarse bloem-foto: wel mooi scherp gesteld, zou m denk ik spannender vinden om m niet precies in het midden te plaatste. En zelf trekt mn aandacht naar het paarse bloemetje wat ook rechts ondrin staat... Foto van je zoontje: mooi! Mooie compositie en ogen. Jammer van het dekentje voor zn gezicht. Babyfotograaf: vind m erg mooi! Ja, jammer van die speen, maar ja... beter zo dan een krijsend kind Ben vandaag ook even met t gezin naar de piramide van Austerlitz geweest. Heb een paar foto's gemaakt, graag jullie feedback. Vind ze leuk, maar zie ook wel dat er een paar dingen beter kunnen. Mijn vraag aan jullie of jullie tips hebben Eerste foto was mn zoon op het klimrek. Lastig die verlichte achtergrond. Heb m geprobeerd in PS qua schaduwen en hooglichten wat in balans te brengen en iets meer helderheid aan te brengen, maar tis nog niet helemaal naar mn zin... Tweede foto: vondst van mn zoon.
En 1 van mn dochter en de tweede is een foto gespeeld met sluitertijd. Niet volledig scherp, maar was de beste, vind m wel erg leuk, de blijdschap spat eraf!
@druif klimrek; snap wat je bedoelt, durf niet te zeggen of nog veel kan verbeteren, en met name of de scherpte dan ook goed blijft, die lijkt nu al niet zo best meer? handje; erg leuk! dochter: als ik m los open lijkt ie niet helemaal scherp op de ogen maar op de neus? maar kan ook aan mij liggen hihi draaitoestel; erg leuk! hij is idd niet helemaal scherp, maar als je m klein afdrukt (10-15 cm) zal niemand dat zien ikzelf heb die techniek helemaaaaaaal niet onder de knie vind t erg lastig, dus vind deze foto ook helemaal niet slecht.
Nicky: paars bloemetje is niet scherp. Macro stel je het beste met de hand scherp. Foto van je zoon is mooi scherp, mooi lichtje in de ogen. Alleen stoort de rommelige voor- en achtergrond mij enorm. Babyfotograaf: op het eerste gezicht een lieve foto, maar mijn aandacht wordt meteen getrokken naar die speen; wat jammer! Kindje had het sowieso niet naar het zin, wat je ziet aan de frons, het wegdraaien, de gebalde vuistjes. Jammer dat de ogen van de man niet te zien zijn en dat er geen interactie is tussen vader en kind. De linkerschouder van de man is overbelicht en loopt weg in de achtergrond. Diaantje: linkerpaddenstoeltjes helaas niet scherp. Rechter veel te kleine scherptediepte, dat kijkt echt niet lekker. Druif: eerste foto is onderbelicht en geen fraaie compositie. Foto 3 vind ik ok. Ik heb wel het idee dat jij steeds iets onderbelicht. Foto 4 is goed geprobeerd! Volgende keer nog beter meetrekken en kiezen voor een korte sluitertijd, wat moeilijk is met dit weer.
@ druif, die laaste foto heel goed geprobeerd dat meetrekken. En wat een vrolijkheid spat er vanaf! Leuke foto.
@all, ik wil voor mijn cam lcd scherm iets van een bescherming. En wil tzt ook nog een batterij grip. Ik heb al gekeken. Maar die beschermers voor het lcd schermpje lijkt wel of je die erop moet plakken. Wie heeft het ook en bevalt het? En idd goede websites met accessoires/objectieven voor je cam
Heb geen stickertje of stuk plexiglas voor mijn lcd. Kan je toch niet fatsoenlijk je foto bekijken? Zitten na al die jaren nog amper krasjes op hoor, het kan wel iets hebben. Voor grips kijk je bij kamera express of konijnenberg.
@all: bedankt voor de feedback/tips! De foto van het klimrek is met iso 800 gemaakt, maar krijg je met hogere iso niet nog meer overbelichte lucht? Zoon stond er scherp op, maar met oplichten van zn gezicht lijkt het wel minder fraai te worden. ZG: had ook nog een andere compositie van deze die iets spannender was en waar hij ook meer met zn lijf op staat en je minder "last" van de overbelichte lucht had, maar daar keek je helemaal recht zn neus in, Qua neiging tot onderbelichting: hogere iso proberen? Meetrek- foto: bedankt! Leuk om te doen en als ik m idd klein afdruk dan is ie de moeite waard!
nog steeds geen lr nog even een voorbeeldje wie weet trekt het je over de streep toch lr te nemen ps die paar plekjes heb ik wel weg gewerkt met ps maar licht en warmte (foto was erg blauwig) etc etc is met lr gedaan. haal hem zo weer weg. maar het is zo zonde je kan veel meer uit je fotos halen! tis alleen maar om te helpen
Wauw! Mooi gedaan!! Gezichtje vind ik misschien nu een tikkeltje te bleek, maar absoluut beter dan die van mij!! Licht je nu alleen het gezicht op? Of de gehele foto? Had met PS wel met oplichten dat het witte jasje dan te fel werd, leek bijna licht te geven zal ik maar zeggen dus dan toch maar wat minder. Wordt bij mijn bewerkingen dan snel te onnatuurlijk... maar moet ook nog meer oefenen!
gehele foto. en dan weer wat hooglichten naar beneden gedaan. kun je nagaan heb ik hem nog warmen gemaakt orgineel is nog ''bleker" al vind ik je kindje helemaal niet bleek. gewoon normaal.