Weet je welke tip ik mee zou geven als het om fotografie gaat? Vergeet niet om met je hart te kijken.. Een foto kan technisch perfect zijn, zo staan er honderden op het internet, maar toch 'een ziel' missen. Wat een foto met je doet, het beeld dat het uitstraalt, vind ik veel belangrijker. Beide is natuurlijk het mooiste, maar als ik moest kiezen, ga ik voor de foto met een hart! Ik denk dat dat misschien wel eens vergeten wordt in het nastreven van perfectie.
maloutje: vind die met het paard net geknipt en geplakt in de foto... iets te klein naar mn smaak, maar ook zo licht van kleur, net alsof ie er dus ingezet is? De zwart wit vind ik sfeervol! Paddenstoelenfoto's: mooi gelukt!! Mooie kleuren ook! Spikkel: de horizon zou rechtgetrokken kunnen worden en ook qua kleur of belichting zou je wat kunnen doen. Mijn ervaring met scherper maken is geen beste Dat wordt er haast nooit veel beter van.. Hij is ook wat grofkorrelig.. Lotuss: kan me wel vinden in je verhaal hoor! Ik vind vaak dat je wel feeling moet hebben voor het vastleggen van een bepaald gevoel of een bepaalde sfeer. Dat kan je niet zo goed leren, dat moet je ergens wel hebben denk ik om vervolgens verder te ontwikkelen? Terwijl techniek kan je aanleren, denk dat daarom iedereen zich op dat vlak wil perfectioneren
Misschien wel een bepaalde creatieve aanleg? Maar toch, als je die techniek loslaat, komt er meer ruimte voor wat je met je gevoel vast wil leggen. Ik las eens de schoolkrant van de Vrije school, waar m'n broertjes toen nog opzaten. Er stonden gedichten in van 3e klassers. Vol met taalfouten, maar zo mooi en uit het hart geschreven van die kinderen! Wat erachter zat.. ze leerden eerst te schrijven wat hun gevoel ze ingaf, zonder dat er op taalfouten werd gelet. Dat kwam pas later, want dat zou ten kostte gaan van de creativiteit. Snap je wat ik bedoel? Ze schrijven nu zonder taalfouten hoor, dus is helemaal goed gekomen
Sfeer of ziel: ja graag! En als daar dan een vies kinderemondje bij zit, dan boeit dat niet, zo is een kind. Flinke onscherpte in een kindergezichtje of out of focus op belangrijke punten: nee bedankt. Dat wordt ook niks meer. Weggooien en opnieuw proberen. Of nou ja; proberen? Je kan nog zo creatief zijn, als je basiskennis van de techniek mist, wordt het nooit wat. Je kan dan lang teren op een kunstje, maar echt verder zal je niet komen. Ik snap ook nooit wat van fotografen die niet weten wat ze hebben gedaan. Vaak zie je dat ook aan de hele compositie; er is gekozen voor een verkeerd standpunt, brandpunt of verkeerde kadrering. Fotografie begint met zien, dat kan je niemand leren, maar een bepaalde mate van techniekkennis heb je toch ook echt nodig.
Nee, het een moet het ander ook niet uitsluiten. Maar je snapt wel wat ik bedoel toch? Ook in de kritieken naar werk van anderen. Ik heb soms gewéldige foto's gezien bij mensen, echt zo goed gedaan...en dan wordt er nog kritiek gegeven op iets waarvan ik denk....????? Zie je niet hoe geweldig dit is? Dan wordt het een soort zoekplaatje, 'zoek de fouten' Aande andere kant, ik ken een fotograaf, of nee, meer kunstenaar. Met moeilijke technieken hoeft e bij hem niet aan te komen. Zegt hij ook gewoon hoor, het boeit hem niet. As je zijn werk ziet....zo gaaf! Hij timmert ook aardig aan de weg, zelf internationaal. Wordt gevraagd om te jureren, exposities, awards.. Nu zie je bij hem natuurlijk geen gezichten out of focus, dát is wel weer heel erg het uiterste natuurlijk, haha! Dat is ook niet wat ik bedoel, dat kannatuurlijk niet. Maar daar heb je niet veel kennis voor nodig, om dat soort dingen te voorkomen. Zijn werk is bijzonder door de verhalende humor die erin zit, de bewerking en de creativiteit. Hij noemt zichzelf ook geen fotograaf, dus echt kunstenaar. Zit een verschil tussen.
Ik bedoel maar..het is méér dan dat. Ik ken mensen met heel veel technische kennis, die maar matige foto's maken. Niet slecht, maar ook niets bijzonders. Terwijl ik mensen met minder technische kennis ken, die geweldig werk maken, wat er echt uit de massa springt. Het is gewoon niet álles, je bent er nog niet met veel technische kennis. E is meer nodig dan dat denk ik. Bovendien geniet je zoveel meer als dat een beetje los kan laten, als je beseft dat niet alles daar om draait.
Ik ben het met jullie beide eens. Sommige mensen zien fotografie als kunst (wat het eigenlijk ook is) en kijken niet naar de technieken, die zien alles letterlijk door andere ogen. Zelf ben ik ook meer bezig met het plaatje dan met de techniek. Hoewel ik er wel meer van zou willen leren vind ik dat niet het belangrijkste. Ik wil het liefst de sfeer en het gevoel van mijn foto's vastleggen en overbrengen. Maar een kunstenaar wil ik mezelf ook zeker niet noemen. Ik ben gewoon creatief en zie sommige dingen denk ik net iets anders dan anderen. Daarom geef ik ook niet vaak kritiek omdat ik 1 niks van techniek weet en 2 sommige foto's gewoon niet mooi vind, omdat ik er niks in zie dus sorry daarvoor alvast hahah!!
Goed leren Photoshoppen, is ook best heel handig, om het net dat extra beetje te geven Hoewel daar ook weer hele discussie's over zijn. Maar dat is persoonlijk. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat een foto bij hen gelijk helemaal goed moet zijn. Tuurlijk! Maar als je er dan nog wat sfeer in brengt met Photoshop, wordt het nóg mooier! Maar ja, die discussie's zullen er toch wel blijven, mij maakt het niet zo uit, ik vind pure fotografie ook mooi, kan van alles genieten wat dat betreft!
daar ga ik al niet eens meer over in discussie... vooral de oude garde is daar heel erg in... als de foto ook maar iets bewerkt is is hij meteen verpest.. bijna geen 1 foto komt perfect uit de camera.. en daarbij hebben ze het niet voor niets uitgevonden
Zo zie ik het ook ja Buffy. Ben het wel met Zogelukkig eens wat de focus betreft en dat soort dingen. Dat valt moeilijk te herstellen, gaat niet mooi worden dan. Het is gewoon ook handig als je er wat van af weet. Zeker als je geen gebruik van nabewerkingen maakt, dan moet het zeker gelijk goed zijn.
Haha, o je weet wat ik bedoel? Ach ja..ieder zijn ding. Maar dat aanvallen daarover, pfff. Is zo zinloos, zijn gewoon verschillende dingen! Buiten dat het een foto mooier kan maken, het is gewoon zo leuk om zo lekker cratief daarmee bezig te zijn!
Een kunstenaar doet ook niet zomaar wat hoor, die weet echt wel wat hij doet, dat zijn niet allemaal toevalstreffers! Ik heb het niet over moeilijke 'technieken', maar over basiskennis van fotografie en camerakennis. Zelf ben ik fan van Buffy, juist vanwege de sfeer die haar foto's uitstralen. Net als jij heeft zij een eigen signatuur en daar houd ik van. Maar het begint allemaal met zien. Sommige mensen zien het gewoon niet en snappen niet hoe hun camera werkt en blijven maar oefenen, terwijl als je je niet gaat verdiepen in de techniek, je dan ook niet verder zult komen; dan blijven de plaatjes te onderbelicht, slecht scherpgesteld, verkeerd gekadreerd etc.
och moe wordt je ervan hahaha... of de discussies over jpg of raw bladiebladiebla... idd ik vind het juist leuk om te knutselen.. het houd je bezig moet toch iets doen met al mijn vrije uren
Dan denk ik dat we hetzelfde bedoelen Tuurlijk zijn het geen toevalstreffers. Ik ben er vaak bij geweest omdat wel eens model voor hem sta. Hij heeft wel een basiskennis natuurlijk, dat moet wel. Maar als hij workshops geeft en ze komen met technische vragen, dan zegt hij gewoon dat hij dat niet weet en dat ze dat aan een ander moeten vragen. Dát vind ik dan juist ook weer zó leuk! Je hebt al gauw dat fotografen elkaar willen overtreffen met kennis en spullen, zullen niet snel toegeven dat ze iets niet weten. Ik mag dat wel!
Mrs Nuke, Over bewerkingen gesproken. Tuurlijk zijn (Bijna)onbewerkte natuurfoto's ook mooi. Maar dit.....niet van mij hoor, ik doe geen natuur. Van Trui Alink.. vind ik zo mooi!
En deze, ook van Trui Alink....zo heeft ze heel veel werk, heb er maar even twee genomen, zo mooi en teer!
prachtig mooi hoor pasteltintjes! ik heb van de zomer veel beestjes gedaan erg leuk wil graag macrolens nu doe ik het met kitlens en closeup filters
Ik denk dat heel leuk kan zijn om te doen! Lijkt me heel rustgevend, zo in de natuur...misschien dat ik het ook eens ga proberen, kijken of het bevalt.. Ik heb echt iets met mensen, ook toen ik tekende en schilderde, altijd mensen! Moet het toch eens proberen, misschien als ik wat meer tijd heb om er alleen op uit te trekken, als de kleinste naar school is volgend jaar. Lijkt me fijner lekker rustig in je eentje.