Hobby-fotografen tips en trucs.

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Spikkel19, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    Dank je!!

De onscherpe achtergrond komt op deze foto's omdat ik met een groot diafragma geschoten heb (klein f/getal) en zorgt vaak voor een mooie wazige achtergrond.

2. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    Wat een mooie ogen heeft die kleine van jou zeg, mooie vorm met lange wimpers! Beetje jammer dat er zoveel schaduw in het gezicht valt (maar dat kan ook bijna niet anders met een pet op).

De foto's van mij zijn wel bewerkt, maar niets aan de kleur van de ogen gedaan o.i.d. en ook niets aan de ogen in het bijzonder. Ik heb gewoon een beetje met de algemene schuifjes zitten klooien, in dit geval contrast - levels - curves - en de foto ietwat verscherpt. Ze heeft van zichzelf inderdaad mooie blauwe ogen (heeft ze van haar vader, die van mij zijn saai groen/grijzig:p)

3. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Ja eindelijk het is gelukt. Dank je

4. SDonya

SDonya Niet meer actief

Wat een super mooie foto's allemaal zeg!

Ik wil me toch eens gaan verdiepen in fotograferen..heb alleen geen idee hoe me foto toestel werkt!!;):p

Ik heb een Nikon d3100 met een 18-105 vr lens.. Iemand die me tips kan geven over hoe ik te werk kan gaan met deze camera??:)

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb exact dezelfde camera! Oneindig veel mogelijkheden, zonde als je er nooit wat mee doet! De camera heeft zelfs een eenvoudige uitleg op het beeldscherm zelf, lees dat eens door. Maak foto's van het zelfde voorwerp maar met verschillende instellingen om het verschil te zien!
    En/of volg een cursus, daar heb ik best veel aan gehad!

6. SDonya

SDonya Niet meer actief

Jeej, ben blij dat te horen want vind jou foto's hartstikke mooi!!!

De tip van het menu doorlezen en 1 voorwerp blijven fotograferen ga ik doen! Zal ook wel eens kijken voor zon cursus inderdaad.. En wat dat kost.. Bedankt!

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dank je :) en dat terwijl ik van mezelf vind dat er nog zoveel verbeterd kan worden...
    Zo'n cursus hoeft niet gek duur te zijn hoor! ik heb eens een cursus gevolgd van 120 euro, paar avonden door een fotograaf. Van alles geleerd van verschillende instellingen etc. Heel waardevol!

8. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    Vandaag nog wat kleur kunnen vinden in dit grauwe grijze weer:

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mooi maloutje! Vooral die met de besjes spreekt me aan!

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mooi paard, alleen vind ik de verscherping wat teveel doorgevoerd.

11. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    Dat is ook een van mijn grootste valkuilen denk ik, het overbewerken van een foto... Als ik er mee bezig ben, dan heb ik er eigenlijk al zo lang naar gekeken dat ik het "naturelle" beeld een beetje uit het oog verlies, en dan gaat dat schuifje toch steeds een tikkeltje verder :).

12. SDonya

SDonya Niet meer actief

Heb net even het menu doorgenomen maar snap er echttttt niks van:) ik ga toch maar eens kijken voor zo'n cursus! Hoe heb jij trouwens de achtergrond wazig en datgene wat je fotografeert heel scherp? En bewerk jij je foto's nog achteraf?

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Voorgrond scherp en achtergrond wazig kan je krijgen door de diafragma groter te zetten ( F getal kleiner) en flink zoomen. Ik bewerk mn foto's wel vaak: bijsnijden, helder maken, contrast verhogen, schaduw/hooglichten bewerken, soms wat retoucheren etc.

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    heel herkenbaar :)

15. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Wat ook goed helpt als je niet weet hoe of wat met een camera is eerst een tijdje op de programmastanden fotograferen (dus portret, landschap, macro etc...), en kijk dan achteraf op de computer goed welke instellingen je camera gekozen heeft en welk effect dit dus geeft. Hier leer je ook al een hoop van.

Wazige achtergrond en scherp onderwerp is grotendeels diafragma, maar brandpuntsafstand en afstand tot onderwerp is misschien nog wel van groter belang ;)

En kijk idd eens voor cursussen, ook zijn er een heleboel boeken te vinden over digitale fotografie.

Succes!

16. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    @maloutje, die foto's van je dochter, wauw! Kon eigenlijk niet stoppen ernaar te kijken, vooral die eerste!

@uhh druif??? Beteuterde gezichtje is toch echt wel aandoenlijk hoor met die sneeuw! Ach gossie! Vind t wel een leuke foto! :)

@mango?? Je zoontje kijkt idd niet zo heel vrolijk hihi, en de foto's zijn idd wat blauwig, al hoor ik wel vaak dat dat een bekend probleem is bij sneeuwfoto's gezien de automaat van de camera de lichtmeting dan volledig verprutst hihi, hoop dat je t beetje kan corrigeren in photoshop :)
    En idd wel zonde van dat kruis dwars over zn gezicht..

@sorry als ik namen door elkaar heb gehaald :)...hormonen enzo ;)

@hier, heeft weer lekker gesneeuwd! Als ik me er goed bij voel ga ik morgen misschien nog even op pad met de camera! En ook al is t aan t eind van de straat, voel me er misschien toch niet helemaal joepie bij om met mn zwangere buik en camera in mn up eropuit te gaan, dus even zien morgen ;)
    Ik hou van sneeuw :):) (totdat ik erdoorheen moet rijden ;))

17. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    Dank je :)

18. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

zwangerschapsshootje

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Vind m een beetje rommelig qua kleding, :)
    De mouw had iets korter gemogen en wat strakker, nu slobbert het een beetje. Ook de onderkant van het shirtje...
    Vind het idee wel leuk! Ik ben benieuwd wat je nog meer hebt gemaakt qua zwangerschapsshoot?!

20. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

dit is de enigste die ik laat zien ;)
    haal hem later ook weer weg:)

Deel Deze Pagina