Hobby-fotografen tips en trucs.

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Spikkel19, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Gestalkt?? :$:x Jakkie!

Is dat dan een zoomlens dat ie tot 300 kan?

Soepkio: mooie foto hoor!! En wat een mooi kindje met prachtige blauwe kijkers! Bij mij zijn mn kindjes ook nog steeds favoriete onderwerp hoor. Niks mis mee :D Ik vind natuur foto's ook leuk, maar dat komt er helaas minder vaak van.

2. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Dankje Druif! Die blauwe muts en jas zorgen ervoor dat zijn ogen er uit springen :)

Kan ik gewoon met jullie meeschrijven, lezen? (lezen kan natuurlijk sowieso).
    Ik zal even het topic doorspitten. Ben al erg mooie foto's tegen gekomen.

Welk fotobewerkingsprogramma gebruiken jullie? Tot nu toe gebruik ik picasa. ..

3. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

komt wel weer goed hoor
    nog 1tje

4. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    Die ogen... Mooi hoor!

5. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Wow dat die kat zo bleef zitten.
    Vandaag was mijn oudste dochter aan de beurt. :cool:

Bijgevoegde bestanden:

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    littlemonsters: wauw!! Gaaf!! Flink ingezoomt? Of is hij gewoon heel braaf en zit ie zo goed stil??

Marieke: heel erg mooie foto! De compositie en de wegdraaiende blik vind ik super! En denk dat ie in zwart/wit nog wat krachtiger is dan in kleur inderdaad?

Aaaahhh, ik moet ook echt snel weer wat foto's maken!!

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Tuurlijk!! Hoe meer inspiratie hoe beter!

Ik gebruik zelf photoshop en soms lightroom maar in die laatste ben ik nog niet zo thuis...

8. Marieke4mei

Ja dat zwart wit effect paste echt heel mooi bij de gezichtsuitdrukking die ze geeft. (vind ik dan ;))

@ Soepkip, ik gebruik photoshop meestal voor pukkels en vlekjes wegwerken, ook voor het spelen met de kleuren.
    Daarnaast nog Perfect photo suite voor effecten.

9. Charlie

Charlie Actief lid

7 dec 2012
    454
    1
    16
    Marieke4mei: Heb je ook verstand van diafragma e.d.? Omdat je vraagt of het meer verschil geeft dan alleen de scherpte/onscherpte (3.5 vs 1.8). In plaats van dat ik nu een technisch verhaal ga houden terwijl je het diafragma niet precies begrijpt is het makkelijker om dat dan eerst uit te leggen :)
    De canon lens is niet veel goedkoper dan de Nikon lens; het zijn 2 verschillende lenzen (Canon EF 50mm F1.8 II, Nikkor AF-S 50mm F1.8 G).
    Mooie foto van je dochter!

Littlemonsters: Mooie foto van die kat! zie nu de 2e foto, ook erg mooi!

Druif: Je hebt wel echt goede zoomlenzen, maar daar leg je dan ook een behoorlijk bedrag voor neer. Ik vind de standaard zoomlenzen (onder de €1000) niet bijzonder goed. Voor portret zou ik bv een 50 mm (of hoger) gebruiken. Als je bv een 28 mm gebruikt moet je vrij dicht op je model gaan staan, ook kan het enig vertekend beeld geven (grotere neus dan in werkelijkheid) door de groothoek.
    Een 105 mm kan een mooie macro lens zijn. Op zich staat hier wel veel informatie over op google (als je bijvoorbeeld zoekt op macro lens of portret lens).

Soepkip, welkom :) Mooie blauwe kijkers!
    Ik gebruik Photoshop.

Gisteravond gefotografeerd voor een valentijnsbal. Was even spannend want ik moest het doen met kunstlicht (don't like..)
    Met wat lichten en mijn flitser lukte het gelukkig prima.

10. Marieke4mei

@ Charlie, ja ik weet wat diafragma is en hoe ik dat instel enz. Maar omdat ik nooit met zo'n lage diafragma foto's gemaakt heb, heb ik geen idee of het verschil duidelijke genoeg is om het aan te schaffen. Als ik het zou besluiten dan moet ik wel een goed verschil hebben en niet van...ooo jaa nu zie ik het :p

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb zelf een 18-105 lens, bewust gekozen dan de standaard 18-55 die erbij zat ( nikon 3100) omdat ik graag mn kinderen fotografeer en er dan liever van een afstandje wil fotograferen om ze niet uit hun spel te halen bijvoorbeeld. Maar voor details van het gezichtje kom ik niet dichtbij genoeg. Of als ik te dicht erop sta dan stelt ie niet meer scherp. Geldt ook voor details zoals bloemblaadjes ed. Wat voor lens zou jij dan adviseren?

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Soepkip: mooi kind heb je! Het blauw in de kleding haalt het blauw in de ogen naar boven, leuk! Helaas ogen niet helemaal scherp; ben wel een sucker voor oogjes scherp.

Marieke: wow, die foto van je dochter is echt fraai, wat een model! Ze is een jaar jonger dan mijn zoontje, maar ze lijkt wel ouder! 'D'r zit een kop op' zeggen ze dan toch? Leuk perspectief, mooi afgewerkt in z/w!

13. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    @Marieke: Wat een super foto van je dochter zeg. Daar heb je inderdaad een mooi model aan! Ik denk ook dat de zwart-wit bewerking hier de foto ook versterkt.

14. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    ben hier al schandalig lang niet geweest :$
    van harte gefeliciteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerd!!!

en hoop dat ik vanaf nu weer beetje puf heb om mee te kijken ;)

15. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    ik heb ook eens gefotografeerd met de 70-300 van nikon (van schoonpaps geleend), maar die is absoluut niet geschikt voor detailfoto's.
    Ik zou dan toch een macrolens adviseren (en dan wat groter brandpuntsafstand zodat je wat meer afstand kan houden van je kids)
    ik heb zelf de 85 mm f3.5 macro, gebruik m voornamelijk voor portretten (mooi scherp) maar ook voor de macro foto's (kan tot ca 2 cm afstand scherpstellen ;)).
    t kost alleen wel wat....

16. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    @soepkip, waanzinnig mooi! die ogen springen er helemaal uit!
    ik gebruik overigens ook photoshop :)

17. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    nou ik heb de laatste blz's beetje teruggeneusd :D
    ik geloof dat ik heel wat gemist heb in de tussentijd!

@littlemonsters, van naam veranderd zie ik :) moest ff kijken hoor :D maar gelukkig herkende ik je aan je onderschrift :) erg mooie foto's van de kat!
    heb je de punk shoot al gehad? ben erg benieuwd naar t resultaat! (en ja sorry niet alle pagina's terug gekeken hihi)

@hier...hier wordt weinig gefotografeerd op t moment...
    heb nog paar ideetjes die ik wil uitvoeren voor mn eigen buik, dus van t weekend maar even kijken of ml mn instructies op kan volgen ;)

iemand trouwens tips om striae (mooi) weg te werken in photoshop? ja weet t, t is de natuur, maar om nou te zeggen dat ik t zo charmant vind...

18. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

#3258 LittleMonsters, 11 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 feb 2013
    combo van brush stamp alles bij elkaar.

kan het meeste niet showen hier.. had wel wat gepost maar weer weg gehaald

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    BabyFG: bedankt voor de tip van de lens. Ik zal eens even rondneuzen. het mag op zich best wel wat kosten hoor, maar tsja, niet te gek natuurlijk ;)

Striae zou ik in photoshop wegwerken met het retoucheertooltje ( gummetje), eventueel met de kloonstempel. Ik ben er zelf nog niet zo vaardig in, helaas.

Welke lens gebruik jij voor je beestjes-foto's, little monsters? Die vond ik ook altijd zo onwijs gaaf!

20. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

21 jul 2011
    987
    0
    0
    GO
    oow wat een leuk topic, ik kom mee gluren :D

hierbij mijn nichtje en zoontje ;)

Deel Deze Pagina