Hobby-fotografen tips en trucs.

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Spikkel19, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    @Buffy: Ik vind zowel de eerste als de laatste beiden erg leuk! Je mannetje is erg fotogeniek ook!

@BabyFG: De foto met het geeuwtje is ook weer erg cute!! Op zich moet het best lukken in PS om er rechts een stukje "aan vast te plakken" ik weet niet welke versie je hebt? In de meest recente versie kan je "content aware" vullen, dat werkt bij mij nog wel eens goed, of met de clone stamp.

2. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    Hier nog met de fiets en camera op pad geweest, maar ik ben echt aan een nieuwe omgeving toe, heb alles hier in de buurt wel een beetje gehad, haha... Nog een paardenbloemetje/pluis "geschoten":

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Wauw, wauw, wauw, wat een have foto's weer! Buffy, ze zjn echt gaaf geworden, vind die van onderaf inderdaad erg mooi geworden!
    En maloutje, een heel mooie foto van die paardebloem!
    Ik was met mn close up filt nog de tuin in geweest, beestjes spotten. Helaas bleken ze allemaal een tikkie bewogen. Heb daar eigenlijk een statief voor nodig...

4. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    @maloutje, wauw! Dat spreekt me nou aan! En waanzinnig ook vooral dat er net wat pluizen wegwaaien/vallen!
    En weet verder niet of t nou aan zp ligt of aan de ipad, maar zoals ik hem nu zie had ik graag net iets meer scherp gezien.
    Welke instellingen heb je nu gebruikt?

@druif, macro prefereet idd statief, vind zelf dan altijd alleen weer dat je er zo inflexibel van wordt, je kan niet even snel naar een ander bloempje waar opeens een interessant beestje op zit....maar als t toch stil zit en je hebt ff de tijd om alles goed te zetten heeft t absoluut voordelen ;)

@maloutje2, heb cs6, en dacht er idd aan om te klonen, hoe t content aware vullen zit weet ik niet, geen ervaring mee, zal eens kijken :)
    Maar t/m morgen 20% korting op canvassen bij herinneringen op linnen (daarvan weten we dat ze erg goede kwaliteit zijn), en ml wil deze sowieso heel graag, en dan nog foto van toen ik nog zwanger was :) en dan moet er nog 1 bij van hailey ;) maar we zijn er nog niet over uit welke, dus die moet dan nog maar even wachten ;)

5. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Dit idd

Nu herinner ik me ook weer beetje wie je bent.. jij bewerkte je fotos toch ook wel behoorlijk met crossfiltertjes volgens mij :)

6. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Antw daarop is al gegeven. Ik werk niet met filters? Dus geen idee waar je het over hebt...

7. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik vind m leuk hoor!
    Misschien een keer met de auto gewoon ergens heen rijden? Plaatsje vlakbij ofzo?

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dank je! Moet eerlijk zeggen dat ik dat vaker heb gehoord:) heb hem ook sinds een tijdje ingeschreven bij modellen en castingbureau's:)
    Hij vind dat allemaal erg leuk en heeft op zich ook vrij veel geduld voor een bijna kleuter.

9. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dank je! Heb ook echt super veel leuke reacties gehad op de foto's!

Jammer is dat he als ze bewogen zijn. Ik wil ook graag een statief en een andere lens ook nog. Maar we willen nog zoveeeel o.a als t lukt een huisje kopen dit jaar...dus dan gaat dat natuurlijk even voor:D:p

10. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    #3850 Maloutje, 4 mei 2013
    Laatst bewerkt: 4 mei 2013
    De instellingen bij deze foto waren:
    f/3.2 - ISO 100 - 1/100 - 75mm

Hij is inderdaad een ietsiepietsie bewogen door de wind/blazen. Maar het hartje is nog vrij scherp, dus ik vond het eigenlijk wel acceptabel. Door de beperkte DOF is hij sowieso niet helemaal scherp.

@Statief: Ik heb ooit voor een paar euro bij de Lidl een klein flexibel statief gekocht... Kan soms beste wel eens handig zijn! (even plaatje ervan zoeken). Oja, grote spiegelreflex past er ook gewoon op :D

Gevonden:

11. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    DOF?? *grote vraagtekens in ogen* :D haha
    Zal ws iets heeeeel logisch zijn, maar iets wat mn hormonenhersens nog niet 1,2,3 snappen hihi :D

De onscherpe pluisjes geven ook wel wat aan de foto hoor, dat absoluut, beetje dromerig beeld misschien :)
    En tis sowieso lastig met wind als t bloemetje beweegt ja, dan zou je beter kunnen werken met een snellere sluiter, en zodoende dan ook de iso e.d. Aanpassen :) mjaaah allemaal achteraf gezever weer he dit ;)

12. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    @maloetje... prachtig die dandelion ;), houd dat statiefje het gewicht van een spiegelreflex? ik heb idd ook en kleine flexibele maar durf t :) bang dat die camera omkukelt

@buffy... persoonlijk vind ik de eerste het mooist :) bij die laatste zou ik persoonlijk ook de kijkruimte de andere kant opgeven, maar dat blijft een kwestie van smaak :D

eentje bij mn schoonmoeder in de tuin gemaakt, dr hele grasveld staat ermee vol, en vind t zulke schattige bloemetjes

13. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    DOF is de scherptediepte (Depth of Field), oftewel door het kleinere diafragmagetal wordt het allemaal al snel een beetje wazig en is er niet zoveel scherp ;). (sorry, had ook gewoon scherptediepte kunnen typen)

Als ik later mijn foto's terugkijk denk ik ook vaak dingen als "beter langere sluitertijd of hogere ISO". Maar dat vind ik ook leuk dat ik zo ook een beetje van mijn eigen foto's blijf leren :D.

En het ligt een beetje aan het kleine statief hoe je hem plaatst of hij een grote camera houdt. Ik zet hem altijd wel zo weg dat hij voor mijn gevoel stabiel staat (oftewel de poten redelijk wijd uit elkaar :p), tot nu toe gaat dat best wel goed.

En met de auto op pad is geen optie, ik heb namelijk geen rijbewijs (!). Binnenkort gaan we met ons gezinnetje naar Griekenland op vakantie, dus hoop daar wel weer wat hernieuwde inspiratie op te doen :p.

14. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    Mooi bloemetje, mooi scherp met wazige achtergrond!

Volgens mij zijn deze best wel klein of niet? Ik vind dat ie er mooi op staat, maar vind hem van boven ietsjes aan de krappe kant en had hem zelf iets uit het midden geplaatst.

15. LittleMonsters

was dat jij dan niet dat je zoontje in trappengat zat op trap...
    want daar zat toch wel een crossfiltertje over heen.
    of verwar ik je nu met een ander:(

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Daar kan je vast prachtige foto's maken!!

@LM klopt maar jij suggereert dat ik dat met al mijn foto's doe of deed maar dat klopt niet. Af en toe wel om te kijken of ik het wat vind of niet.

17. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Leuk bloemetje:D

Idd, is kwestie van smaak:) misschien dat prof's er anders tegen aan zullen kijken, maar goed ik ben geen prof hahaha:D zolang ik het zelf mooi vind is het goed toch:)

18. LittleMonsters

Zo bedoelde ik het niet..
    Maar je zei dat je geen filters gebruikte ;)
    Maar volgens mij voel je je beetje aangevallen.. gezien je antwoord op mijn vorige vraag.

Fijne zonnige dag in ieder geval :)

19. LittleMonsters

heb nog een lammetje in de aanbieding:D

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

En toch kan je zelfs met nog grotere diafragma's zoals f1.8 gewoon mooie scherpe onderdelen hebben in je foto (voor mij oogt het hart van de paardenbloem overigens scherp op de iPad).
    Wat ik vaak zie is dat er niet goed rekening wordt gehouden met de onderwerpsafstand en de minimale scherpstelafstand.

Deel Deze Pagina