Hobby-fotografen tips en trucs.

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Spikkel19, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Zo ik laat ook weer eens wat van me horen. Laatste tijd weinig zin en tijd gehad in fotograferen. Vooral omdat ik mijn foto's tot mijn grote ergernis niet scherp krijg.

@kristel, prachtige foto's en nog gefeliciteerd met je meisje!

@toekomstigmam ben het eens met de rest..

@noekie de foto spreekt mij niet echt aan sorry

2. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Vorige week vrijdag heb ik weer eens wat foto's gemaakt van mijn kleine boef. Helaas wilde hij niet mee werken en zijn de foto's toch weer niet scherp. Ik baal er echt van...

3. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    kwaliteit wordt er hier al helemaal niet beter op..

4. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    laatste, wat kan ie lekker chagerijnig kijken he hahaha

5. Noekie

Noekie Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.322
    0
    0
    Gelderland
    @BuffySummers: Maakt niet uit hoor. Dat heb ik nu dus ook met jouw foto's. Smaken verschillen!
    En mijn oudste zoontje wil ook vaak niet mee werken dus dat gezichtje komt mij heel bekend voor!

Maar ik hoor graag hoe ik het beter had kunnen doen.

6. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Andere compositie denk ik. Vind het tafereel in zn geheel niet echt leuk. Technische gedeelte moet je bij andere dames zijn, daar kan ik je niet bij helpen. Vooral ZG en Imensa zijn daar bekend mee.

Moet zeggen dat ik zelf ook niet zo te spreken ben over mijn foto's nu hoor. Mijn inspiratie is een beetje op en dan nog een jochie wat niet mee wil werken is geen lekkere combi.

Zou ook graag meerdere kids willen fotograferen, alleen zitten in mijn kennisen en vriendenkring niet echt geschikte kinderen...

7. Noekie

Noekie Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.322
    0
    0
    Gelderland
    haha...de kids hier zijn ook zo'n beetje op nu.
    Af en toe een oproepje via fb wil wel eens helpen...

Vorige week 2 beste vriendinnen met hun kindjes van 8 en 11 weken gefotografeerd. En dan alleen van de week nog naar mijn schoonzusje toe. Zij is afgelopen weekend mama geworden van een zoontje. En mag daar oefenen met newborn foto's.

Het was trouwens 1 foto van de vele. De andere foto's zijn allemaal uit andere hoeken genomen. Maar dit was de enige waar hij helemaal op stond.

En foto's scherp krijgen is ook weleens mijn valkuil. Ik probeer altijd eerst de focus op de ogen te zetten en dan de compositie te wijzigen. Maar of ik daar goed aan doe geen idee! :D

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Noekie: ik snap wat Buffy bedoelt, ik zie het ook niet. Ik zie een grote bak met een kind erin, waarom niet gewoon lekker op het gras? Ik zie geen kind dat er helemaal op staat.
    En ik vind de kleuren niet natuurlijk: het rood is te rood en te groen is te groen. Waar fotografeer je mee?
    De scherpte kan ik niet beoordelen, daarvoor is de resolutie te laag.

Buffy: haha, die chagrijnige kop!:D
    Vind de tweede qua kleur heel mooi. Kan de scherpte ook bij jou niet beoordelen. Stel je wel scherp op de ogen dan?
    Op de tweede foto is zijn gezicht te donker, ook hier geldt weer: scherpstellen op het gezicht/de ogen!
    De derde foto vind ik te krap gekadreerd: ik had graag iets meer ruimte onder de voeten gezien.
    En pas met drukke achtergronden erop dat er geen geweien uit hoofden steken.;)

9. Imensa

Imensa Niet meer actief

foto 1 : achtergrond neemt de overhand. kleine man valt erin weg.
    Vind de cadrage ook niet geweldig. voor mij meer ruimte naar kijkrichting. Kan soms ook leuk zijn maar in dit geval niet

foto 2 : Mist iets. Weet zo niet wat door de tegels ook iets het gevoel dat hij naar links valt

foto 3: leuke foto! had mooier geweest als je meer ruimte onder had en hij recht stond. de lege ruimte boven vind ik leuk gekozen.

10. handbalster

handbalster Fanatiek lid

7 nov 2009
    1.129
    0
    0
    juf
    Zwolle
    Kristel, sterkte met je moeder, wat een slecht nieuws voor jullie. Wat een toffe cameratas!! Waar heb je zoiets gekocht?
    Is er bij de 1e foto van je dochter nog wat te fotoshoppen aan de achtergrond, want je dochter zelf staat er zo mooi en puur op.

Buffy, vind de 2e het leukst. Hier past zijn gezichtsuitdrukking wel goed bij zijn houding ;)

Noekie, welkom! Ik denk dat ik het wat leuker had gevonden als er wat meer actie was op de foto. Dat het jongetje uit de bak probeert te klimmen ofzo.. Nu is het een beetje saai.

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    @zg hij was zoo boos. Na 2 foto's was ie t zat hahah.
    Hehe leuk gewei he;). Klopt die 2e is idd te donker! Had m lichter ook maar heb denk de verkeerde geupload.

De onderste is had idd wat meer ruimte mogen hebben. Zie ik nu pas.

@noekie nou t is niet dat ze 'op' zijn. Ik vind ze niet geschikt. Hebben voor mijn idee niet de juiste uitstraling.
    Ik zie wel vaak knappe kindjes lopen die ik graag eens zou fotograferen,maar ja staat zo raar he om dat bij onbekenden te doen of te vragen..;)

12. Maloutje

Maloutje Bekend lid

30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    @Kristel: Nog gefeliciteerd met je meisje, ze staat er leuk op!

@Noekie: Ik kan me wel vinden in wat mijn voorgangers zeggen, ben wel benieuwd naar andere foto's!

@Buffy: Foto's zijn alweer weg? Jammer!

Hier nog even rustig op fotogebied. Ik laat de insecten weer even voor wat ze zijn ;).

13. Noekie

Noekie Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.322
    0
    0
    Gelderland
    @Handbalster: Ik snap wat je bedoelt maar een kindje van 5 maanden uit een bak laten kruipen gaat naar mijn idee een beetje lastig. Ik zou dus niet weten hoe je bij kleine baby's van 0 tot dat ze gaan kruipen actie erin kan gaan brengen. Tips misschien?

@Zogelukkig: Ik heb een canon 1000d. Ik ben nog echt de camera aan het ontdekken. En op het gras was geen optie. Ten eerste vind ik de ukkies daar eigenlijk te klein voor om zomaar op het gras te leggen terwijl ze nog niet kunnen kruipen enzo. En ten tweede dit grasveldje zit onder de rode mieren. Dan weet ik zeker dat ik ze niet nog een keer mag gebruiken om te oefenen. :D

Ik zal nog 2 foto's plaatsen die nog niet bewerkt zijn. De 1e foto: Dit kindje is 8 weken oud. De moeder wou het graag in een rietenmand omdat haar man hier vroeger ook een foto van heeft toen hij klein was. De 2de foto: Dit meisje is 1 jaar oud vandaag geworden en vorige week was ik bij haar en dacht even gauw een foto te maken.

Bijgevoegde bestanden:

• LB18c.jpg
      LB18c.jpg
      Bestandsgrootte:
      45,9 KB
      Weergaven:
      8
    • JB2b.jpg
      JB2b.jpg
      Bestandsgrootte:
      32,3 KB
      Weergaven:
      8
  14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Noekie, eerste spreekt me minder aandoor compositie. Tweede vind ik erg mooi! Heldere kleuren, jurkje komt terug in de bloemen! Compositie ook leuk! Jn deze foto vind ik de scheve horizon ook leuk gekozen. Is zeker niet altijd maar met rechte horizon had het er heel statig uit gezien denk. Ik. ..

15. Noekie

Noekie Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.322
    0
    0
    Gelderland
    Ik heb de 2de foto ook met een rechte horizon. Maar vindt daar de foto te donker en weet niet zo goed hoe ik die moet bewerken.

En de 1e vind ik zelf ook niet zo heel erg mooi. Ik hoop met de cursus straks te leren hoe ik een betere compositie had kunnen kiezen. De mama is er al wel blij mee dus dat scheelt al weer! :D

16. mammz

mammz Fanatiek lid

25 mrt 2013
    1.845
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zo blij met deze mooie foto van mezelf en mijn mannetje!

Op vakantie hebben we onze camera eens flink onderzocht en getest en dit is een van de resultaten!

17. mammz

mammz Fanatiek lid

25 mrt 2013
    1.845
    0
    0
    NULL
    NULL
    Deze vond ik zelf ook erg goed gelukt. Maar ik blijf een amateurtje haha

En jullie kijken toch weer anders en kritischer dus ben erg benieuwd wat jullie vinden!

18. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Moet hier ook weer eens iets plaatsen :D
    (Moet ze uberhaupt nog op de comp zetten :$ schandalig)

Maar nu eerst maar ff gauw t huis soppen ;)

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mamz: jullie staan er idd leuk op! Lekker vrolijk en zomers sfeertje! Het enige jammere vind ik dat er verhoudingsgewijs veel grond op staan en aan de bovenkant van jullie hoofden wat weinig ruimte. Die grond voegt voor mij niks extra's toe aan de foto dus kan weg. Je zou m nog kunnen bijsnijden met een fotobewerkingsprogramma?
    Tweede foto vind ik leuk! Misschien ook iets meer ruimte aan de linkerkant ( armpje is nu afgesneden). Of aan beide kanten iets meer ruimte, of in zn geheel krap bijsnijden, nu lijkt het net alsof je verkeerd gericht hebt :p Qua licht vind ik hem prima! En wat en scheetig koppie!!!

20. Imensa

Imensa Niet meer actief

nog eentje van mij

Deel Deze Pagina