Ah, om te beginnen is je brandpuntsafstand redelijk klein. Wat heb je voor objectief? Stapje naar achteren en meer inzoomen had al gescheeld. Nee, iso moet je juist hoger zetten, want: hoe hoger de iso hoe meer licht je kan genereren; groter diafragma dus. Maar aan je sluitertijd te zien, had je meer dan genoeg licht! Iso verhogen betekent namelijk ook meer ruis. Ga maar eens werken met de halfautomaatstand stand Av (diafragmavoorkeur). Die zet je dan zo op een zo klein mogelijk getal.
Meer inzoomen ging niet (ja, een heel klein beetje maar) . Ik heb gewoon een kitlens, 18-55mm. Het diafragma kon dus ook niet meer groter. Maar het was best wel heel licht buiten, vandaar ook de korte sluitertijd icm het diafragma. Moet ik dan toch m'n Iso nog hoger zetten (en de sluitertijd nog korter dus?)? Vooral ook vanwege de ruis, dacht ik dat dat juist niet moest. Ik zal eens wat gaan proberen op de Av-stand! En dan even kijken wat voor waarden daar uitkomen, wel handig om dan verschillende foto's met elkaar te vergelijken ja!
Nee, als je geen licht meer kan halen uit je diafragma omdat die toch niet groter kan, hoef je de iso niet te verhogen. Dit is wa jij nodig hebt: Nikon AF-D 50mm F/1.8 | www.kamera-express.nl Koopje toch?
Nou, dat is toevallig. Een half uurtje geleden werd de AF-S versie daarvan bezorgd . In de Nikon D5100 zit geen autofocus-motor, dus ik had gelezen dat ik de AF-S nodig had dan. Nog een vraagje, nu ik toch bezig ben. Je zei eerder dat ik een langere (grotere?) brandpuntafstand moest nemen en dan verder inzoomen. Dat kan natuurlijk met die 50mm 1.8 ook niet. Zou ik dan nog wat hebben aan (bijv.) een 55-200 mm objectief? Ik gebruik m'n toestel (voorlopig) vooral om foto's van de kindjes te maken.
Haha, wat grappig! Daar ga je heel veel plezier aan beleven! Brandpuntsequivalent is 75mm, prachtige portretlens! En 3,5 stop meer licht tov die f5,6, dat wordt een mooie bokeh, olé!
Jeeej!! IK ben heel benieuwd!! Kan echt niet wachten tot ik weer foto's kan maken! *voelt een verslaving aankomen*
Ah leuk!! Ik zag al een prachtige foto voorbij komen van je zoontje! Het lijkt mij echt een verbetering tov de kitlens.
Gezien! Je had je camera dus al op diafragmavoorkeuze gezet(A is bij Nikon diafragmavoorkeuze, bij Canon is dat Av en staat A voor Automaat). Ik zou wel matrix in spotmeting veranderen.
ja maar je mag ook wel eens met wat anders experimenteren, jouw foto's zijn mooi maar eens wat anders is ook wel eens leuk en een keer wat anders...
Zogelukkig: sorry diafragma voorkeuze inderdaad ik fotografeer nooit (meer) in automaat probeer ook wat vaker in M nu (is dat wel hetzelfde bij Canon en Nikon?) zal de spotmeting eens uitproberen wat is volgens jou daarin de grootste winst?
Ik snap dat ook niet goed... Maar mijn man presteert het om dit soort foto's te maken met een spiegelreflex... altijd... :x En dan niet 1, maar de hele serie... Hij ziet het niet, snapt het niet... Heb dus ook bijna geen foto's van mijzelf of samen met die kleine aangezien 80% altijd verknald is... Van dit soort foto's valt namelijk ook weinig te maken, photoshop kan niet alles...
Mooie vrouw ben je, en je zoontje blijft een cuty... Is dit een zelfportret of kan je vriend ook met de camera overweg?
Dit is volgens mij een kwestie van ontspanknop niet eerst half indrukken! Maar je hebt gelijk; een goede fotograaf kan met alle apparatuur overweg, een slechte fotograaf kan zelf uit een topcamera geen fatsoenlijk beeld toveren!
Ja, M is M. Spotmeting meet het licht op de spot, in dit geval het gezichtje. Matrixmeting meet het licht overal een beetje en komt dan met een gemiddelde belichting. Leuk voor landschappen en groothoekopnames.
Tsja, of het verkeerde scherpstelpunt... En ik zet de cam bij hem al op volautomatisch anders komt er zowiezo niks uit... Kan het 100x uitleggen, maar het helpt niet... Geen fotografiebloed...