Hobby-fotografen tips en trucs.

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Spikkel19, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.630
    1.071
    113
    Hier
    doet me weinig. gewoon een kiekje van je dochter

2. MvdW

MvdW Niet meer actief

Ja toen ik hem plaatste dacht ik ook, hij is niet bijzonder.

3. MvdW

MvdW Niet meer actief

Was hij wel mooi geweest als de achtergrond helemaal wazig was? Hoe had ik dat effect dan kunnen creeren ?

4. Triskele

Triskele Niet meer actief

ja weet je jij voelt de emotie wel (dat geconcentreerd) maar dat brengt de foto niet echt over, soms kan je niet vertellen waardoor dat komt, op zich een iets wazige achtergrond is wel zo mooi MAAR het gaat ook om emotie overbrengen en dat doet het niet echt.

5. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Dat is afhankelijk van de specificaties van je camera...

Wat er in het stukje staat is dat een compactcamera vaak minder megapixels op de sensor heeft om de prijs/kwaliteitverhouding goed te houden, maar dat er tegenwoordig ook compactcamera's zijn die juist wel veel megapixels op de sensor hebben en toch goede kwaliteit behouden...

Want als jouw camera een maximaal aantal pixels heeft van bijv. 7 dan kan je met diezelfde camera nooit foto's maken met 14 megapixels, maar zal je een andere camera moeten aanschaffen.
    Wel is het vaak zo dat je bij je instellingen aan kan geven in hoeveel megapixels je de foto wilt nemen dus daar kan je wel eea in aanpassen, maar nooit meer dan de max.

Overigens zou je met iso400(evt. 650 afh. van het licht) binnen prima foto's moeten kunnen maken hoor...

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, de achtergrond leidt mij teveel af, misschien kon je beter inzoomen op dr geconcentreerde gezichtje en een close up maken om het beeld over te brengen?
    Dit is trouwens ook iets wat ik vaak lastig vindt. Zie je een mooie situatie die je wilt "pakken" en dan werkt de achtergrond niet mee. Heb dan te weinig inzicht om op dat moment dan snel te schakelen naar een andere positie om dat dan te verbeteren.
    Wat vinden jullie van mijn fotos? (vorige pagina?)

7. brendat

brendat Bekend lid

6 jun 2008
    964
    1
    18
    Rotterdam
    Zo dames, na lang stiekem meelezen kom ik me toch ook eens mengen! Heb fotograferen altijd leuk gevonden, en heb daarom op 1 mei een systeemcamera gekocht, Samsung NX11. Op 2 mei is mijn dochter geboren, dus ik heb er meteen veel foto's meegemaakt, maar tot voor kort geen tijd gehad om de gebruiksaanwijzing eens goed door te lezen. En daar ben ik me nu dus in aan het verdiepen! En in de wondere wereld van photoshop.

Vandaag ben ik in de weer geweest met zwarte achtergrond, paps, beeb en photoshop. Ik ben er trots op, wat vinden jullie?

8. brendat

brendat Bekend lid

6 jun 2008
    964
    1
    18
    Rotterdam
    Deel 2:

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

#969 zogelukkig, 16 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jul 2012
    Ze wil juist minder pixels.

@vlindermoeder: Door het gebruik van minder pixels neemt de kwaliteit van de overige pixels niet toe. De bestanden worden kleiner, je kunt dus meer opslaan op je geheugenkaartje.

10. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.630
    1.071
    113
    Hier
    ik wou juist minder megapixels in gaan stellen in de hoop betere foto's te maken. bij mij camera red ik het echt niet om met met iso 400 een goede foto te maken.

zoals je bij deze kan zien. een lichte dag midden op dedag. iso400 1/30 3.5
    Bekijk bijlage 260574

11. zogelukkig

Brendat: prachtige foto's en wat een gruwelijk mooi kind!:)

12. MvdW

MvdW Niet meer actief

Uhm dit is niet voor mij denk ik? :)

13. MvdW

MvdW Niet meer actief

Ja ik begrijp je helemaal ! :)

14. brendat

brendat Bekend lid

6 jun 2008
    964
    1
    18
    Rotterdam
    MvdW: Volgens mij wordt het al wat beter met verder inzoomen of croppen in bewerkingsprogramma. Maar de achtergrond blijft wat afleidend.

Handbalster; de 2e bloem vind ik erg mooi! En de eerste foto van je zoontje ook. Mij stoort die rode buis niet echt eigenlijk, wel leuk dat er wat rood inkomt.

@Druif, ik vind vooral de foto van de reiger grappig met het wazige riet op de voorgrond. Compositie van de eerste foto van je zoontje is ook leuk, maar verder niet zo spannend. Maar ja, ik heb ook geen idee waarom niet

15. zogelukkig

Nee, voor vlindermoeder; zal het veranderen.

16. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ja, maar als je 'ruisfoto's' wilt verbeteren (of nabewerken) ga je toch juist NIET met nog minder megapixels schieten om betere foto's te krijgen of ben ik nou heel dom?

17. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.630
    1.071
    113
    Hier
    @ zogelukkig en mango
    oohh jammer door dit zinnetje dacht ik dit te kunnen beinvloeden

Dit gaat ten koste van de beeldkwaliteit, er moeten meer megapixels op een kleinere ruimte worden ingepast.

18. zogelukkig

@vlindermoeder: het is niet zo eenvoudig deze materie, maar ik snap je gedachtengang!

Welk soort camera heb je en hoeveel MP?

Eea is wel afhankelijk van de software in je camera. Stel: je gaat van 12 naar 8MP, hoe gaat je camera daarmee om?

Het komt er op neer dat kleine pixels minder goed werken dan grote. Maar om er flink wat op de sensor te krijgen zullen ze toch klein moeten zijn. En omdat mensen steeds meer pixels op de sensor willen, worden ze ook steeds kleiner, met lagere kwaliteit van de pixels tot gevolg (hij vangt minder licht en in dat licht zit je beeldinformatie).
    En nu komt de vraag die jij stelde: als je kiest voor minder pixels wordt de ruis dan minder? De pixels kan je niet groter of kleiner maken. Maar je kunt wel het signaal van meerdere pixels samenvoegen en uit het gemiddelde een nieuwe pixel berekenen. Dat gemiddelde zal een waarde geven die beter overeenkomt met wat het zou moeten zijn en daardoor zou de ruis in de foto af kunnen nemen. Of dat gebeurt zal je zelf uit moeten testen. En meerdere pixels samenvoegen levert wel minder detail op. Het beeld wordt in nog grotere blokken verdeeld. Of de kwaliteit dan voor jou nog voldoet is ook iets dat je zelf moet bepalen.

Ik denk dat je beter kunt denoisen met PS en dan verkleinen.

19. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.630
    1.071
    113
    Hier
    ik heb de panasonic lumix dmc fz48 met 12.1 mp. ik zal van de week eens gaan experimenteren. bedankt voor je goede uitleg

20. zogelukkig

Ik zou graag voorbeelden zien uit de praktijk!

Ik zie met het blote oog trouwens geen ruis op de foto van je dochter met papa.

Deel Deze Pagina