BabygirlM: De bewerkte foto heeft iets te veel kleur voor mijn smaak. En je huisje staat niet helemaal recht.
Mooie compositie. Ik vind ook dat de kleuren iets te onnatuurlijk zijn geworden. En er zit een kussenvormige groothoekvertekening in die duidelijk zichtbaar is in het dak, denk ik. Of was het echt zo'n ingevallen dak? In Photoshop kan je dit makkelijk recht zetten. The Gimp ken ik niet.
Wat een leuk topic! Ik heb een vraagje, het lijkt mij leuk om ooit eens een cursus fotografie te gaan doen. Wat zouden jullie aanraden? Een cursus via internet, school of via een fotograaf? Of anders? Waar moet ik aan denken qua prijs en opleidingsduur? Groetjes!
@sheann & zogelukkig, de bewerkte foto vind ik zelf ook 'te veel' kleur hebben, lijkt idd erg onnatuurlijk, maar het was een gehaaste bewerking, ik moest weg en moest en zou nog even 1 foto bewerken, haha! Hij staat idd scheef, maar ik weet niet hoe ik die recht moet zetten, heb wel gekeken in Gimp, maar (nog) geen functie daarvoor gevonden, weet iemand of dat kan met gimp? Zogelukkig, het was mij niet eens opgevallen, maar nu je het zegt zie ik het wel! Net alsof het huisje/dak is 'verbogen' ofzo!? Ik heb alleen de kleuren bewerkt, verder niet, dus ik denk dat dat met het huisje zelf te maken heeft en/of met de hoek/stand van waar ik de foto heb genomen? Het ligt geloof ik aan het huisje, ik zie net op de andere foto's dat het huisje daarop ook 'gebogen' lijkt! Ik ga eens verder met het uitvogelen van gimp Bedankt voor jullie reacties!
BabygirlM: leuk dat je toch je foto plaats ondanks de twijfels. Ik bewerk mijn foto's weinig dus kan geen ervaring met je delen. Het dak van het huis is naar mijn smaak iets te kleurig. De verweerde oranje kleur van het origineel maakt het juist een leuk oud huisje, nu lijkt het wat te modern Vogeltje1: ik ben zelf ook nog aan het zoeken naar een cursus bij mij in de buurt. Ik hoor goede verhalen over de cursus die gegeven wordt via de volksuniversiteiten. Die zijn niet zo duur en dan kom je volgens mij een keer of 5/6 bij elkaar. Iemand hier had de basis opleiding gedaan op de fotovakschool. Heeft dat echt meerwaarde (best prijzig namelijk)? Waarin zit het verschil met een cursus via bijvoorbeeld de volksuniversiteit? Zogelukkig mag ik je nog wat vragen stellen? - heeft het fotograferen met een zonnekap op je objectief nog invloed op de belichtingsdriehoek? - in het vorige topic had ik een vraag over het overbelichte blonde haar van mijn zoon. Je antwoorde toen dan ik de lichtmeting anders had moeten doen. Zou je kunnen uitleggen hoe ik dat dan moet doen? ja, ik heb gister nog naar mijn instellingen gekeken en vind dit het prettigst werken omdat ik hiermee sneller kan switchen met de cursortoetsen dan als er meerdere puntjes gaan oplichten. Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk Maar mijn zoon die ik op afstand wil fotograferen met mijn 70-300 mm objectief blijft niet stil staan . Dus in die situaties kan ik hem beter op de Tv of bij mij S stand fotograferen. M stand ben ik nog niet aan toe, eerst nog maar eens oefenen.
Dankje, zo te lezen heeft het met de lens te maken en kan ik er zelf vrij weinig aan doen. Ik zal er in het vervolg eens meer op letten, misschien dat ik het kan verminderen door vanuit een ander perspectief te fotograferen. Sheann, bedankt voor de link, eens kijken of het me nu lukt dat huisje recht te krijgen. Ik zal de foto sowieso nog eens bewerken, kijken of ik hem mooier kan maken
zit te denken om met deze foto mee te doen aan buik van de maand, maar twijfel of hij leuk genoeg is.... jullie mening???? (meer foto's in mijn album)
Tuurlijk! Ja. Helemaal als je met een groothoek fotografeert. Er komt dan zoveel licht binnen dat je diafragma dichtknijpt. Je sluitertijd zal dus verlengen. Dat is niet erg als je die ruimte hebt, maar ik vind het vale licht en de flare die je krijgt als je geen zonnekap gebruikt op groothoek gewoon niet mooi. Op mijn tele gebruik ik hem niet. Spotmeting. Lees er hier maar eens wat over. Daar staat het heel goed uitgelegd! 5. ACADEMIE – LICHT METEN « Staalwol film Heel goed juist! Ik gebruik bijna altijd 1 scherpstelpunt tenzij ik een wijds landschap fotografeer. Als ik op halfautomaat fotografeer, dan meestal op Aperture (value).
Wat leuk zoveel reacties Ik heb geen fotoshop dus kan de maten enzo er niet bijzetten helaas maar deze vind ik wel goed gelukt, probeerde dus de taken scherp te krijgen en de rest onscherp
Deze was met de kitlens (18-55) van mijn EOS 400D. Heb inmiddels een Tamron 18-270 lens erbij. Volgens mij had ik wel geflitst, maar heb zo'n grote flitser met omnibounce er op. Stand is waarschijnlijk P geweest (het is een 2 jaar oude foto, toen deed ik bijna alles op de P-stand, omdat de automatische standaard te donker was in mijn ogen). Niet in RAW, kostte me teveel geheugen per foto en zo belangrijk was het nou ook allemaal niet.
ik heb sinds 2 jaar een spiegelreflex camera sony a230 en ben er super blij mee. nu nog een standaard lens maar ben aan het sparen voor een 75-300 lens. Die kost wat maar dan heb je ook wat... Dit zijn 1 van mijn lievelings foto"s van mijn kids... op mijn site kan je er nog veel meer vinden LanitaNL
ik maak veel fotos van mijn kids maar kan ze helaas niet online zetten omdat ik bang ben dat ze gebruikt worden voor andere doel einden... op mijn site schrijf ik recepten en maak daar ook foto's van... de tips die ik jullie kan geven is dat je veel foto's moet maken van elk moment... ik maak meestal een stuk of 20 als ik een foto maak van mijn kinderen... er zitten altijd wel een paar goede tussen. Ik maak niet gebruik van lampen dus maak gebruik van zonlicht en een witte of heel lichte achtergrond.
Wij willen binnenkort een spiegelreflex kopen maar twijfelen enorm.. Mijn schoonmoeder heeft de D3100 (Nikon).. Zelf zag ik de (d?)550 (Canon).. Manlief vind (dus is het zo ) Nikon beter.. Heeft hij geen reden voor, vind dat dat bekend is ofzo... Ik vond de Canon leuker, denk ik.. Flink twijfelend dus haha.. Wie kan mij goede raad geven? Heb alle specificaties al gezien, krijg gewoon een soort black-out.. Èn als uiteindelijk de Canon beter is, hoe haal ik manlief over?
@karagoz: had je site al eens bekeken, leuk! Hoe kom je aan die vleugels? @kruimelmuis: mannen kiezen Nikon, vrouwen Canon. Tegenwoordig is Canon marktleider en komt eerder met innovatieven. Toen ik ooit moest kiezen, heb ik gekeken welke camera beter in de hand lag en voor mijn handen en gevoel beter en logischer bediende en dat was Canon.