Hobby-fotografen tips en trucs.

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Spikkel19, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

18 sep 2011
    781
    0
    0
    Op dit moment geen werk, dus ik geniet nog lekker
    hahahaha:p Ik zag het ook al helemaal voor me 'een kind in de kast'. Ik moest stiekem wel heel hard lachen toen ik jouw serieuze vraag las over 'een kind in de kast', hihi:p

2. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Whahaha nee geen kind in de kast haha de camera in de kast.

Jaah ik heb al even paar leuke fotos gemaakt met de canon ik denk dat we wel vriendjes worden.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waaraan zie je dat dan? Is toch gewoon een goede foto!
    (En een prachtig kind, zohee!;)).

4. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Even een abo hierop. Dan kan ik af en toe even bijlezen, ben bang dat ik zelf nog niet goed genoeg ben om tips en trucs te geven.

5. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik heb ook even een vraagje. Ik heb zelf een Sony a200 en ik wil graag weten hoe jullie bijv 1 centraal ding scherp hebben en de rest wazig. Dat vind ik zo mooi!! Oh btw we hebben 2 objectieven (zo heet dat toch:)) maar hoe of wat precies weet ik niet dat zou ik aan mn vriend moeten vragen.
    Ik kan nu geen foto's plaatsen omdat onze laptop het nu niet doet en daar staan veel foto's op.
    Heb in het oude topic wel es een foto geplaatst.

6. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

18 sep 2011
    781
    0
    0
    Heb zojuist een mooie witte eend als model gebruikt:D Maar nu mijn probleem; juist omdat de eens zo wit is vallen de foto's *de eend eigenlijk* of te donker, of te licht uit, ik kon de juiste 'instelling' qua belichting niet vinden, en dat terwijl ik tig foto's heb gemaakt! Ik vind ze allemaal net te donker, of net te licht! En ik vond hem juist zo mooi vanwege de mooie weerspiegeling, die probeerde ik er ook goed op te krijgen! Ik zal even 2 foto's plaatsen, 1 die 'te licht' is, en 1 die 'te donker' is, zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel;)

foto 1 - sluitertijd 1/400, f/9 & ISO 100 *deze vind ik 'te' donker*
    foto 2 - sluitertijd 1/160, f/8 & ISO 100 *deze vind ik 'te' licht*

Iemand tips hoe ik de eend en haar weerspiegeling wel mooi kan vastleggen?

7. mijn3ekindje

mijn3ekindje Actief lid

24 feb 2011
    303
    0
    0
    Meid dan moet je je eens gaan inlezen over the zone sustem digital

8. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik moet ten eerste maar bekennen dat die eerste foto uit de Fisher Price van mijn dochter kwam :) Gewoon om te zien of er een reactie op kwam en zoja, wat dan. Dit toestelletje maakt best geinige foto's nog.
    En na 365 dagen is mijn project af (al moet ik de laatste 20 missende dagen nog steeds bijwerken, wat moeilijk gaat met een kleintje en een peuter).
    Ik heb al een nieuw blog klaar om mee verder te gaan, maar zonder de stress van het dagelijkse, gewoon wanneer ik mijn handen weer eens vrij heb.

9. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.625
    1.070
    113
    Hier
    @ mijn3ekindje ik heb eens zitten google op "de zonesysteem digitale camera" en kwam tooen op deze site Meet je licht volgens het ‘Zone Systeem’. | Digireflex.nl

als ik het goed begrijp bedoel je dus onder of overbelichten of begrijp ik het dan niet goed? wat babygrilm en ik bedoelen als ik voor babygirl mag spreken. is dat het ene gebied te licht is en de andere te donker en hoe we dat verschil kunnen opheffen.

10. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

18 sep 2011
    781
    0
    0
    Mijn3ekindje, dankjewel! Ik zal daar eens over lezen! Misschien dat het me dan beter lukt om de juiste belichting te krijgen!:)

11. mijn3ekindje

mijn3ekindje Actief lid

24 feb 2011
    303
    0
    0
    Ik werk nu heel veel via the zone system en dan moet je meten op het vlak dat een neutrale kleur heeft e kijken wat hij dan meet en daarna op wat over en/ of onder belicht kan zijn en daar pas je de camera op aan , als je fotografeerd in raw en hem in lightroom zet kun je altijd nog de kleuren apart van elkaar aan passen dus groen een beetje groener maken rood wat lichter of donkerder enz.

12. mijn3ekindje

mijn3ekindje Actief lid

24 feb 2011
    303
    0
    0
  13. DeeDeeBowtie

DeeDeeBowtie Fanatiek lid

20 jan 2011
    3.890
    0
    36
    Klinkt interessant. Ga me er ook eens in verdiepen.

14. zogelukkig

Zonesysteem is heel leuk en aardig, maar niet heel eenvoudig voor een beginner. Als je spotmeting op je camera hebt, kan je die gebruiken op de eend. De eerste foto is onderbelicht en onscherp, niet mooi. De tweede foto is wel scherp, heeft een mooie spiegeling in het water, alleen door de zon is de eend overbelicht, er zit geen doortekening meer in.

Op welke stand heb je de foto's gemaakt? En met welke brandpuntsafstand (mm)?

15. zogelukkig

Hahaha; ik dacht al zoiets!:D Maar ik kon moeilijk zeggen: "Wat een slechte foto Yenolah!".

Is het trouwens al lekker weer daar in de Algarve? Kan niet wachten om er weer naartoe te gaan!

16. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.625
    1.070
    113
    Hier
    als ik het dus goed begrijp. mijn dochter is heel licht, dus kan ik beter eerst kijken hoe die op bijvoorbeeld het riet van het wagentje zich afstelt en dan op mijn dochter scherpstellen en dan de afstellingen van het wagentje gebruiken?

17. zogelukkig

Hier gaat het dus al mis.
    Licht meten en scherpstellen zijn 2 heel verschillende zaken.

18. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Klopt volgens mij precies wat ze zegt: lichtmeten op het riet en vervolgens deze instellingen gebruiken voor de foto waarbij ze scherpstelt op haar dochter.

19. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Overdag is het heerlijk hier, zo'n 16 graden, lekker warm zonnetje. Er valt helaas dit jaar veel te weinig regen. In de nacht koelt het nog sterk af, dus nog wel huisje verwarmen.

20. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

18 sep 2011
    781
    0
    0
    Dat is inderdaad precies wat ik bedoel! Ik heb ze allebei in de 'M' stand gemaakt, en ik heb idd spotmeting op m'n camera (heb een Canon450D), dus bedankt voor je tip, eens kijken of ik het me vandaag nog lukt om het nog eens te proberen!
    Ohja, brandpuntsafstand zijn bij beide 200mm:)

Deel Deze Pagina