Wat goed, puzzelen! Heel ontspannend. Ik ben hier ook bewust mee bezig. Iedere avond op de bank televisie kijken is voor mij geen ontspanning. Het maakt me alleen maar prikkelbaar in mijn hoofd. Wat ik doe om uit mijn hoofd te komen: Hardlopen, wandelen, tuinieren, dansen, schrijven (dagboek of soms gedichten), muziek luisteren. Het heeft mij enorm geholpen.
Sorry verkeerd gelezen, was vanmorgen om half 5 wakker (kies gisteravond afgebroken en door de spanning niet meer kunnen slapen) Dan ga ik toch voor haken, naaien, handlettering, opruimen voor een leeg hoofd, fietsen, hardlopen, wandelen.
iMoeder, je schrijft dat je van dingen zoals kleuren ontploft na 10 minuten. Maar vind je het dan tot die tijd wel rustgevend? Want je kunt het ook 8 minuten doen en dat dan voor dat moment oké vinden. En misschien dat je na een aantal keer ineens ontdekt dat je al een kwartier zit te kleuren (haken / puzzelen / schuttingen beitsen whatever) Je hoeft niet alles in één keer alles volle bak goed te kunnen / lang vol te houden èn het nog leuk te vinden ook... Dat is juist de instelling waardoor mensen ìn een burn-out terecht komen. Dus geef dingen ook een kans en leer accepteren dat het niet allemaal gelijk 100% hoeft. Als je na je herstel weer aan het werk gaat, kan af en toe even 10 minuutjes kleuren of krabbelen juist een hele effectieve manier zijn om je gedachten tot rust te brengen. Als ik merk dat mijn gedachten op hol slaan en ik aan te veel dingen tegelijk denk, werkt kleuren voor mij ook goed om mijn aandacht bij een vergadering te houden. Inmijn vrije tijd doe ik aan aikido. Dat is een sport die fysiek zwaar kan zijn, maar je kunt het ook op een lager pitje doen. Ik vind het best moeilijk en dat maakt hebt voor mij juist leuk. Ik ben lichamelijk bezig, maar het kan niet met mijn verstand op nul. Er zijn zoveel dingen om op te letten: de juiste passen met je voeten, de wijze waarop je met je armen de beweging maakt, de volgorde waarin je de techniek uitvoert, de interactie met je ‘tegenstander’, vaak net een subtiele beweging met je heup die maakt dat een techniek ineens wèl werkt. Ideaal voor als je sporten als wandelen, fitness, zwemmen e.d. gauw saai vindt. Zwemmen vind ik trouwens ook heerlijk hoor, maar ik merk wel dat ik baantjes trekken soms niet lang volhoudt omdat het gaat vervelen.