Achternaam na geregistreerd partnerschap veranderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Amelle, 3 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amelle

Amelle Actief lid

13 dec 2010
    463
    0
    0
    2,5 jaar geleden hebben wij geregistreerd partnerschap gekozen. Ik heb er toen voor gekozen om gewoon mijn eigen achternaam te houden. Maar nu heb ik spijt.. Kan dit nog veranderd worden naar de achternaam van mijn vriend en dan mijn eigen achternaam erachter? Dit kost natuurlijk veel geld of niet? :(

2. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Volgens mij kun je bij de gemeente op elk moment een wijziging in naamgebruik doorgeven als je de naam van je partner wil gebruiken.
    Waarschijnlijk staat het wel op de site van je gemeente.
    Volgens mij is het ook gratis.

3. Sassyhoneybee

2 apr 2013
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het doorgeven zal misschien gratis zijn maar daarnaast komen dan nog de kosten voor het aanpassen van de reisdocumenten.

Ik heb zelf mijn achternaam op mijn 18e veranderd van die van mijn vader naar die van mijn moeder en dat was wel zeer prijzig.

Inderdaad even informatie opvragen bij je gemeente!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt je achternaam niet veranderen naar die van je partner, of je nou getrouwd of geregistreerd bent.
    Je kunt wel de achternaam van je partner gaan gebruiken, en dat is een kwestie van alle instanties informeren dat je voortaan aangeschreven wilt worden als mevrouw zusenmezo.
    Bij je volgende paspoortaanvraag kun je ook voor vermelding van de naam van je partner op het paspoort vragen, er komt dan onder je naam ev naampartner te staan.

Maar op alle officiele papieren, zoals diploma's etc. blijf je gewoon je eigen naam houden.

5. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik heb dit een paar maanden geleden laten doen en het was geheel gratis hoor.
    Even een afspraak maken bij de gemeente en dan kun je daar zo aan het loket een formulier invullen. Even aanvinken wat je wil (meisjesnaam, meisjesnaam+achternaampartner, achternaampartner+meisjesnaam of alleen de achternaampartner) en dan je handtekening eronder en het is geregeld.

En Dirksmama heeft gelijk: het is geen kwestie van wijzigen, maar van gebruiken:)

6. Minerva

Minerva Niet meer actief

Yep. Je raakt je meisjesnaam NOOIT kwijt. Die blijft ook altijd op alle officiele documentatie staan. Je kunt wel aan het gemeentehuis doorgeven dat je onder de naam van je partner ingeschreven wilt staan in het GBA. Dan weten de instanties op welke manier jij aangeschreven wilt worden.

Op je paspoort / rijbewijs / id-kaart komt dan je meisjesnaam + p/v achternaamvanjevriend te staan.

7. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Ik heb dit toevallig gisteren online geregeld.....check even de site van je gemeente of je het ook online kunt regelen ;)

8. adi

adi Niet meer actief

Klopt wat hierboven staat, achternaam op je officiƫle documenten wijzigt niet, je kuntvdebvolgende keer alleen een aanvulling erop laten zetten.

Ik gebruik officieel (GBA) achternaam man + eigen achternaam. Maar in de praktijk doe ik gewoon wat mij uitkomt, ben totaal niet consequent in gebruik ;)

Deel Deze Pagina