Hallo, Wij zijn bezig om te kijken of we een bedrijf kunnen overnemen. De ABN wil eerst het ondernemingsplan bekijken voordat ze over financiëring willen praten. Ben nu druk bezig om het ondernemingsplan te schrijven maar daarin moet ik ook de financiële gegevens verwerken. Dus ik de makelaar gebeld dat ik de gegevens graag wilde hebben maar die zegt dat ik die niet krijg ... Ik kan toch geen ondernemingsplan aan een bank voorleggen zonder die gegevens? Heb net weer contact gehad met de ABN en de situatie uitgelegd, en die geeft ook aan dit erg vreemd is. Die kunnen nu dus niks voor ons betekenen . Ik snap er werkelijk waar helemaal niks van! Het bedrijf stond/ staat officieel niet te koop dus het is niet zo dat er al andere kopers zijn. Iemand ooit een ondernemingsplan geschreven zonder cijfers? Of heeft iemand een idee hoe ik toch aan die cijfers kan komen? Ik baal als een stekker :x
Ik zou het bedrijf uberhaupt niet willen overnemen als je de cijfers niet kan inzien! Dus gewoon weer de makelaar terugbellen en zeggen dat je die gegevens moet hebben of dat anders het hele feest niet doorgaat.
Helemaal mee eens! Dan kun je er al van uitgaan dat er dusdanig iets aan de hand is wat niet klopt, anders zouden ze die gegevens wel geven.
Beetje raar hoor. Dan zal er vast wel wat mis zijn met de cijfers. Sluit me bij het boven staande aan.
Ik sluit me aan bij wat hier al is gezegd: ik zou geen bedrijf overnemen waarvan ik de cijfers niet mag zien.
Je neemt nooit een bedrijf over zonder due diligence, dus niet doen. Je moet weten wat de omzet in het verlden was, de orderportefeuille, het klantenbestand, de goodwill. Hoe willen ze anders ooit tot een reeele prijs komen? Vaag, nu al. Ik zou er bijna om die reden alleen van afzien.
lijkt me ook wat dubieus, maar heb er nul verstand van. Miss moet je eerst officieel in onderhandeling voor ze iets prijs geven oid?
We weten de verkoopprijs al maar we kunnen alleen op basis van inzage bepalen of dat realistisch is... We hebben de eigenaar net gesproken en die geeft aan dat de makelaar pas wil praten (dus ook gegevens wil verstrekken) op het moment dat hij weet dat we het financïeël zouden kunnen. Mijn vriend heeft het 1e gesprek met de makelaar gevoerd en gezegd dat we geen eigen geld hebben (alleen overwaarde woning), waarop de makelaar zei dat het dan erg lastig zou worden om iets bij de bank te krijgen. Maar we hebben/ kunnen 25 % van de verkoopprijs overleggen, wat volgens mij voldoende is?
Niet doen. Als de cijfers niet bekend worden gemaakt, dan is er iets niet in orde. Ik snap dat je het graag wilt, maar hier komt alleen maar ellende van. Wat Juul75 zegt, hoe ga je ooit tot een fatsoenlijke overname prijs komen?? Walk away ...
Ja dit is dus de reden dat ze de financiële gegevens nog niet vrij willen geven. Ze willen eerst weten of we zelf geld kunnen overleggen, dus ook meer kans maken bij de bank.
ze kunnen je toch minimaal de omzetcijfers geven? Dat zou ik wel eisen. Dat zal de bank ook graag willen weten. Zeker in deze tijd is de bank niet echt happig om kredieten uit te geven. Ik zou eerst gewoon willen weten hoe winstgevend deze onderneming is voordat ik uberhaupt iets ga doen
Zelfs al zou ik liggende gelden hebben op de bank, zou ik eerst de cijfers willen weten voordat ik aan enige onderhandeling zou starten. Wat een BS zeg ... ik zou er serieus echt goed over nadenken.
Gewoon praten met een goede bank haha ABN heeft bij ons altijd moeilijk gedaan, toen naar Rabobank en daar hebben we zelfs nooit een plan hoeven maken, bij overname zijn ze wel verplicht om de cijfers te laten inkijken (tenminste zover mijn ervaringen zijn wel zo normaal) maar je kan ze ook zelf maken met behulp van statistieken e.d. maar dan heb je niet de cijfers van DAT bedrijf maar algemeen zeg maar alsof je een nieuwe zaak gaat starten...
Iedere bv moet jaarlijks zijn cijfers bij het kvk deponeren. Je kan bij de kvk dus al wel veel opvragen. Alleen cijfers van dit jaar niet.
Het is ook heel normaal om een bod te doen op basis van deze cijfers daar is een normale ratio vaak voor...
Ik zou in deze tijd echt geen onderhandeling starten op statistieken van de markt. Ik weet niet in welke branche TS wil gaan zitten, maar ik zou minimaal de cijfers van 2012 willen inkijken en geen marktcijfers naar aanleiding hoe andere bedrijven het doen. Misschien hebben ze wel een slechte naam, of hebben ze zo'n zooitje van de boeken gemaakt, dat ze daar nog in lengte van jaren last van hebben. Of lopen er disputen die nog niet zijn afhandeld. Of leningen die nog afbetaald moeten worden ... of is hun debiteurenbestand een grof zooitje, of enorme betalingsachterstanden. nee hoor, minimale omzetcijfers en/of W/L zou ik eisen hoor. En anders geen onderhandeling.