Beste verloskundige, Ik ben vandaag helaas alweer 9 dagen overtijd (1e kindje). Voor morgen heb ik een afspraak staan in het ziekenhuis om een echo en ctg te laten maken, omdat ik dan 10 dagen overtijd ben. De vk gaf aan dat ik eventueel zou kunnen vragen om gestript te worden. Nu vroeg ik me af hoeveel zin dit heeft, want lees nogal verschillende verhalen. Namelijk dat strippen bij een 1e kindje bijna nooit nut heeft, dat je door het strippen gemiddeld maar 1 dag eerder bevalt dan wanneer je de natuur gewoon zijn gang laat gaan enz. Als het waar is dat het je misschien 1 dag oplevert zie ik namelijk het nut van het strippen niet echt en dit is ook ons 1e kindje dus heeft t uberhaupt wel zin?! Aan de andere kant lijkt inleiden me ook niet heel prettig, omdat ik begreep dat de weeen dan vaak heftiger zijn en de bevalling vaak langer duurt. Wat is jouw mening omtrent het strippen?? Groetjes futuremama
Hoi Futuremama, strippen wordt inderdaad als middel gebruikt om te proberen de bevalling voor de 42 weken op gang te laten komen. Al is het maar 1 dag, het heeft dus wel nut als het lukt. Een inleiding is inderdaad meestal geen pretje (een natuurlijke bevalling is ook geen feest zonder pijn natuurlijk...) en het verschil is dat ingeleide ween over het algemeen gemener zijn dan natuurlijke weeen. Dan is je eigne lichaam aan zt en bouwt het meestal langzaam op en ingeleide weeen zijn kunstmatig opgewekt en je lichaam kan dan meer meoite hebben met het verwerken ervan. Ook heb je bij inledinen meer kans op een kunstverlossing. Dus ook al scheelt het maar een dag, het kan nog meer andere niet fijne dingen schelen. Maar de andere kant van strippen is dat je er wel wat ontsluiting voor moet hebben, anders lukt het sowieso niet, en de kans bestaat dat je er alleen maar van gaat rommelen (soms wel een paar dagen), niet goed slaapt, pijn hebt en er niet door bevalt. Maar strippen heeft wel degelijk zin om te proberen, er zijn een hoop onderzoeken naar gedaan. (en ik ben zelf toevallig ook gestript en 's avonds aan de bak gegaan, maar dat wil natuurlijk niet alles zeggen !) Dus denk er maar eens over, niets hoeft, alles mag! Groetjes Brigitte
Ok dan ga ik het toch maar laten doen als het mogelijk is bij me. Vind het sowieso eng om tot 42 weken te moeten doorlopen, omdat de placenta minder gaat werken. Na mijn bbz ben ik superbang dat er nu weer iets misgaat.. Bedankt in ieder geval voor je snelle antwoord!