wat een drama weer.. Tot voot kort ging het heel goed, ik legde haar in bed als ze moe werd en ze ging slapen, soms na een poosje huilen, maar nu huilt z zichzelf alleen maar overstuur.. weer er uit, spelen tot ze weer moe is naar mijn idee, weer hetzelfde. Ook s nachts is ze om het uur wakker, na een keer of twee neem ik haar bij ons in bed maar blijft hetzelfde. Ik leg haar meestal aan om te voorkomen dat ze helemaal wakker wordt, maar niet eens altijd gaat het daarom. Ik wil ook niet de gewenning van 2 slokken en weer slapen. maar onderhand breekt me dit wel op 6 keer voeden per nacht.. ze gaat ook pas om 22.00uur met ons naar bed. k heb niet het idee dat ze oververmoeid is want als ze overdag slaapt gat het wel een poosje goed. Ook is ze wel tevreden en blij tot ze moe wordt.. Maar wat moet ik doen, seeds rechtleggen en weer weggaan? er uit halen en telkens het ritueel opnieuw?
ai lastig. Het klinkt alsof ze gewoon veel bij haar mama wil zijn. Dat is ook heel normaal op deze leeftijd. Ik liep in die periode overdag heel veel met mijn zoon in de draagdoek rond, dan sliep hij heerlijk. Hij wilde gewoon bij mij (of bij zijn papa of oma) zijn. Ik zou haar niet te lang alleen laten huilen, ze is nog zo klein. Het is misschien even een fase. Die zijn er hier ook regelmatig. Ik snap wel dat het je opbreekt, 6x per nacht. Misschien kan je s'avonds wat melk afkolven en kan je je man dan ook een keertje uit bed sturen? Misschien slaapt ze daarna wel weer door.
In de draagdoek wil ze helaas niet.. en een schootzitter is ze ook niet. Ze geniet het meest op haar speelkleed, kijkend naar haar grote zus en ik in de buurt. sAvonds drinkt ze vrij vaak dus nog kolven erbij lukt niet.. bovendien moet hij weer aan het werk en ik ben thuis gelukkig. Normaal laat ik haar niet lang huilen maar moet zeggen, nu wel een keer.. op t laatst heb je t een keer goed gehad en beter dat dan dat ik boos op haar wordt.. Ze slaapt nu wel.
Klinkt als de 4 maanden sprong. Die was bij ons ook wat heftiger dan die er voor. Sprongen geven hier vooral problemen bij het slapen overdag. Maar ieder kindje is anders. T is een fase. Nu maar hopen dat die snel over gaat!
O ja? Mijn oudste had voor het jaar nooit last van de sprongen dus 'geloofde' ik er niet echt in, maar de 13 en 15 maanden sprong daarentegen was een DRAMA! Ah hoop ook dat dit snel overgaat, zo frustrerend. Hoort veel/vaak drinken er ook bij dan??
Onze dochter had dat ook rond die tijd. Klinkt idd beetje als een sprong. Veel knuffelen en aanhouden. Heb je een vast ritme op de dag? Het boek "Baby in een droomritme" is misschien n aanrader. Ik had daar rond die tijd ontzettend veel steun aan. Liet me dingen inzien en anders aanpakken. Nu slaapt ze heel erg goed! Was echt een heel fijn boek! Succes!
Ja, dat boek is echt een dikke aanrader! Ik heb er ook zoveel aan gehad en nu nog. Denk trouwens ook dat het met de 4,5 maanden sprong te maken kan hebben. In die periode was mijn zoon ook onrustiger. Daarnaast, als je je houdt aan een wakkertijd van maximaal 1,5 uur, kom je denk ik ook al een heel eind v.w.b. het goed gaan slapen.
Misschien kun je d'r s avonds al rond 19.00 in bed leggen? En wen vast ritme en bedritueel inbouwen, dat was bij ons de truc uiteindelijk. Nu gaat ze goed slapen, zonder dat we d'r ooit zichzelf in slaap hebben laten huilen. Voor mij was t echt n redding, dat boek!
Mijn zoontje sliep snachts wel goed, maar overdag was een drama. Woest werd hij en als hij al sliep was het hooguit drie kwartier. Sinds twee weken zijn we aan het inbakeren met de Pacco doek en dat is een uitkomst! Hij slaapt overdag binnen een kwartier in (nog steeds wel huilend maar hij wordt redelijk snel rustig) en slaapt gewoon 4 a 5 uur per dag! In zo'n korte tijd heb ik er een super vrolijk jochie voor terug gekregen.
Bedankt dames! dat boek ken ik niet. inbakeren heb ik paar weken terug gedaan maar dan wordt zij dus woest... Ik hield inderdaad max een uur wakker aan wat nu inmiddels wel 1,5 uur kan zijn maar ze gaat gewoon niet meer slapen als ik dat doe. weer er uit, half uur of uur later weer proberen, zelfde. Nu (kwart voor 10) is ze dus wakker vanaf 7 uur. Lang genoeg lijkt me.. Heb haar al in bed gehad, paar keer gevoed, nu maar weer op het speelkleed maar echt naar de zin heeft ze het natuurlijk niet meer. 19,00uur naar bed kan echt niet ik ben al blij als ze van 22.00 tot 7 uur slaapt, zij het met een paar voedigen. Gisteren is ze op geweest van een uur of 16 tot 22.15... tussendoor 1 keer een half uurtje in bedje geslapen. Nadeel is dat ze niet op schoot of zo in slaap valt. ze móet dus in bed om te slapen. vannacht ging redelijk, van 22.15 tot 00.45 in eigen bed geslapen, (helaas onweer dus ik niet veel geslapen..) toen kwam ze bij ons in bed, gedronken en volgens mij nog 1 keer om een uur of 4, geen idee haha maar niet heel vaak. Qua ritme, altijd staan we op rond half 8, meestal heeft ze dan net in bed gedronkne. Dan kleed ik me aan en haar. Dan eten we en zit ze er bij of op het speelkleed. Na het eten weer voeden en na een uurtje of twee lijkt me dat ze toch wel moe moet zijn?? Voorheen was het dan weer veoden rond middagtijd en halverwege de middag. redelijk voorspelbaar was ze..
Hier een meisje dat over het algemeen goed slaapt, maar wel bij het minste of geringste weer terugsluipt in een ritme van hazenslaapjes... Dus bijvoorbeeld na een druk weekend weer maar max 45 min slaapt en dan 1,5 uur wakker is. 's Middags is ze vaak wat onrustiger en valt ze soms juist voor heel lang in slaap met als gevolg dat ze dus later de nacht in gaat. 's Nachts gaat tot op heden goed... Ik heb het boek wel gelijk besteld! Ben erg benieuwd! Want ik wil flexibel zijn, maar wel met een leeftijdpassend ritme. Ook zodat ik het elders ook aan kan bieden, want ze is snel van slag door (te)veel prikkels. Ben benieuwd!
@LMT, Dat is ook niet handig, hazeslaapjes.. dat doet mijn dochter dan weer niet. Minstens 1 uur soms 2. Maar het ín slaap komen is nu het probleem.
Ah! Vervelend... daar begint het natuurlijk mee. Het-in-slaap-komen... Hmm... Ik blijf er soms ook even bij als het lastig gaat. Dan bungel ik over het ledikant om haar even een geborgen gevoel te geven, mijn gezicht tegen het hare. Haar oogjes vallen dan langzaam dicht. Dan hou ik nog even mijn hand op haar schouder ( ze slaapt op haar zij ) en loop ik langzaam weg. Soms nog even terug voor de speen. Ik hoop dat je snel een gouden tip ontvangt en je meisje makkelijker in slaap kan komen!
Hier ook een moeilijke in slaper maar het gaat nu meer goed dan niet goed gelukkig. Wat bij ons goed helpt is alvast in de woonkamer zijn slaapzakje aan doen en knuffeltje geven.. even knuffelen en naar bed. Zo maken we de omslag van ineens naar bed gaan kleiner. Gisterenavond (moet wel zeggen dat hij ziek is) werd hij weer wakker en wilde niet meer slapen.. ben toen even met hem, in zijn slaapzak, in de woonkamer gaan zitten en kwartier laten weer geprobeerd... en hij ging rustig slapen. Als hij het overdag niet doet loop ik meestal 3x terug om hem te sussen, door over zijn buikje heen te wrijven en aai over de bol. Als dit niet werkt haal ik hem er weer uit en probeer het na een kwartiertje weer.. vaak lukt het dan wel, zo niet ging ik op de leeftijd van je dochter een lekker wandelingetje maken. Hij was hier rond de 3 a 4 maanden een uur a ander half uur wakker. Nu meestal zo n 2 a 2,5 uur.
gelukkig Marvb! Wandelen doe ik ook weleens, maar moet een flink stuk zijn wil ze gaan slapen, en ik heb nog een dochter van drie die kan nog niet heel ver.. En telkens teruglopen of sussen of aaien... bij mn oudste werkte alles als ik er maar bij was, deze moet niet teveel zien, ze neemt alles zó in haar op. Ik denk toch dat ze dan te lang wakker is tussendoor. Moet ik weer maximaal een uur aanhouden? Avondritueel is hier ook pyama aan, om half 9 ofzo (omdat ze laatst twee weekjes wel om 21.00 uur ging slapen.) slaapzak gaat ze heel hard trappelen haha dus doe ik maar niet meer.. dan voeden en in bed maar vaak wordt ze dan weer wakker en/of gaat weer huilen.
tja.. is natuurlijk niet bij iedereen het zelfde, hoelang ze kunnen opblijven.. maar 2 uur was hier met 4 maanden echt nog veel te lang (hoewel die dat bij oma wel al kon.. snap nog steeds niet hoe dat kan haha) Bij ons is met 4,5 maand echt de omslag geweest van elke keer huilen en gedoe met slapen tot nu enkele keren. Soms echt 5 dagen helemaal elke keer zelf rustig slapen en dan 1 dagje even een off day.. of gewoon 1x op een dag dat het niet wil lukken, het komt dus echt goed! Ik herken het van de avond wel.. dat heeft hij nu ook nog. Als ik aan het voeden ben en hij valt in slaap dan moet hij niet meer wakker worden, anders dan heb ik ook hier 'ellende'. Ik leg hem dan toch meestal weer terug aan en daarna lukt het meestal wel, soms ook niet en dan is het echt even doorzetten met wrijven over buikje e.d. Als het echt niet lukt leg ik hem naast me neer en voed ik liggend zodat hij dan in slaap valt. Wat maakt het voor jouw dochtertje (overdag) duidelijk dat zij naar bed gaat? Ik zou toch proberen om iets in te bouwen voor je naar haar kamertje gaat iets te hebben waarvan zij op een gegeven moment gaat snappen, ow dan ga ik slapen. Slaapzak doe je dus niet (mijn zoontje trapt trouwens ook hoor.. maar volgens mij belemmerd hem dat verder niet met slapen, als hij niet wil slapen trapt hij ook zonder zak), maar misschien heeft ze een knuffeltje die je vooraf kan geven en even met haar kan zitten met de knuffel? Wat hier ook weleens helpt als hij ligt te huilen in bed. Even kiekeboe spelen, hem aan het lachen maken in bed en dan weer muziekdoosje aan en truste wensen.
Ik hield hem eerst trouwens ook te lang wakker op het begin.. omdat ik dus dacht.. hij zal wel zo moeilijk in slaap komen omdat hij nog niet zo moe is.... toen ben ik hem uiteindelijk toch echt op zijn signalen gaan letten en niet bij t eerste gaapje maar wel vlak daarna (hij ging in die periode ook ineens in zijn oogjes wrijven, heel handig!) hem op bed leggen.. ipv een kwartier later..... bij die kleintjes kan het zo om zijn.. het moe zijn en het oververmoeid zijn. En sindsdien gaat het dus ook beter. Wellicht werkt het bij jullie ook!
Fijn dat je zo meedenkt! Ik bedoel met de slaapzak dat ze van boosheid trappelt. Ze trappelt de dekens ook van zich af maar gelukkig slaapt ze op de buik. Als ze driftig is wipt ze haar kontje omhoog en ligt ineens op de rug vandaar dat ik dat weet Ze heeft in bed een knuffeldoekje als ze die ziet wordt ze blij. Ze sabbelt daar wat op of op haar handjes en ging dan slapen.. (Overdag) verder weet ik niet hoe ik dat anders zou kunnen doen? verder voed ik s nachts in bed ze drinkt echt een hele voeding en valt dan inderdaad vaak in slaap. (Gek genoeg ook wel op de rug ) Oke zal haar weer eens eerder in bed doen, je ziet niet aan haar wanneer ze moe is.
Proberen het sabbeldoekje 2 min. eerder te geven voor je naar haar kamertje loopt.. even lekker zitten samen.. haar laten knuffelen met het doekje en dan zo mee naar bed nemen en in bed leggen. Werkt hier vaak goed met slaapzak+knuffeltje!