Kun je ontslagen worden als je kind ziek is?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door justme1974, 15 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Waar je al niet over nadenkt als het even niet mee zit op je werk.

Mag je als werknemer ontslagen worden of op staande voet ontslagen worden als blijkt dat je kind ziek is en niet naar de opvang kan?
    Dat is in het kort mijn vraag. Mijn werkgever is niet gek op werknemers met kinderen (alleen dat al) en nu zit ik wel met een soort probleem. Tot nu toe neemt mijn man dus altijd vrij. Niet dat het vaak voorkomt overigens, maar toch, als we af zouden wisselen zou het voor hem en mij natuurlijk veel beter verdeeld zijn ipv de last maar bij die ene neer te leggen. Hoe dan ook; wij zitten al vanaf vrijdag met een ziek meisje en vanavond zijn we naar de huisartsenpost gegaan. Er is een kinkhoesttest gedaan en ze heeft ab gekregen voor een beginnende longontsteking. Ze is niet doodziek, maar hoest zich een ongeluk en is moe. Wel nog spelen en alles. niet zo ziek als in de tijd dat ze een maand in het ziekenhuis lag.
    Ik maak me nu al zorgen over maandag. Wat als ze nog ziek is en niet naar de opvang kan? Hoe moet dat dan? Want er zal waarschijnlikk ook een foto gemaakt moeten worden in het ziekenhuis en dus moet je als moeder (vader .. ouder) wel mee. Kan een werkgever op basis daarvan jou op staande voet ontslaan in het kader van werkweigering? Ontslaat ie me later met dan denk ik; dikke doei. maar ik ben wel erg bang voor het op staande voet gedeelte, want dan heb je ook weer geen recht op een uitkering en alles. Ik word er echt niet goed van. Die angst is toch ook neit normaal?

Wie weet hier iets van?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
  3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Iemand die een stok zoekt om de hond te slaan zal er altijd wel eentje vinden...dus als je baas je kwijt wil, dan wordt er altijd wel een aanleiding gevonden.
    Maar voor zieke kinderen heb je in principe recht op calamiteitenverlof of kortdurend zorgverlof.
    Regel dingen wel even schriftelijk, niet telefonisch, voor het geval dat er later moeilijk gedaan wordt, dan heb je alles op schrift staan.

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Nee, dat is echt geen legitieme reden voor ontslag op staande voet! Als ik jou was zou ik een rechtsbijstandsverzekering afsluiten.... Met zo'n werkgever weet je maar nooit...

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.307
    2.591
    113
    als jij plotseling nog met je kind naar het ziekenhuis moet kun je calamiteiten verlof krijgen, als je nu al weet kortdurend zorgverlof of in ieder geval gewoon een vakantiedag.
    Je geeft al aan dat je man meestal vrij neemt en je baas tot nu toe nog geen "last"van je kind heeft.

Zou toch van de gekke zijn als dit als werkweigering wordt gezien.

6. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Het is gelukkig allemaal goed gegaan en ik hoefde dus niet thuis te blijven omdat...

Het heeft me de afgelopen week enorm aan het denken gezet en ik merk dat ik dit gewoon geen prettige manier van werken vind. Ik ben niet iemand die zomaar thuis blijft of misbruik zal maken van een situatie. Maar ik ben wel realistisch en een moeder. Net als dat mijn man vader is; we doen hierin allebei evenveel. Is de bedoeling. Maar hij doet het tot nu toe steeds en dat voelt niet ok. Het is goed als er een balans is. Dan hij, dan ik. Maar bij mij is er nul komma nul flexibiliteit en vinden ze werkende moeders een raar soort. Terwijl ze wisten dat ik moeder ben..

Ik ben om me heen aan het kijken en actief aan het solliciteren.

Bedankt voor jullie reacties!

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

en ook bij een nieuwe werkgever of bij deze nog is zorgverlof gewoon bij de wet geregeld, dus knappe werkgever die daar moeilijk over gaat lopen doen.

Deel Deze Pagina