Kan een kind wat leren van 1 ochtend in de week kinderopvang?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Marloes89, 11 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marloes89

Marloes89 Actief lid

13 sep 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Wat vinden jullie? Is het goed voor een kind om een ochtend in de week naar de opvang te gaan of zeggen jullie 1 ochtend heeft weinig zin?

Mijn zoontje gaat 1 ochtend in de week naar de opvang omdat ik dacht dat dit goed zou zijn voor zijn ontwikkeling. Spelen met anderen, mama gaat weg en komt weer terug.. dat soort dingen. Ik twijfel nu erg of het wel de moeite waard is allemaal.

2. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik zou het persoonlijk niet doen. Dan liever een speelclubje oid (maar je zoontje lijkt nog vrij jong daarvoor?). Uit onderzoek blijkt dat juist kindjes die maar 1 of 2 ochtenden in de week komen elke keer opnieuw moeten wennen, omdat ze niet lang/vaak genoeg op de opvang zijn. Bovendien is die sociale ontwikkeling van kinderen pas echt van belang vanaf een jaar of 2 ... daarvoor zijn ze enkel gericht op zichzelf en hebben ze meer aan een vertrouwd persoon die ze individuele aandacht geeft. Dus nee, momenteel denk ik niet dat jou kindje al heel veel 'leert' van de opvang.

3. Marieke502

Marieke502 Fanatiek lid

29 sep 2014
    1.493
    0
    0
    Gastouder
    Brabant
    Mijn zoontje is vanaf zijn 6mnd, 2 ochtenden per week naar een kinderdagverblijf gegaan. Na verloop van tijd is daar een dagdeel bij gekomen zodat het dus 1 hele en 1 halve dag was. Hier is hij gebleven tot zijn 3e jaar, daarna ging hij naar de peuterspeelzaal.

Ik merkte dat hij socialer was dan het zoontje van een vriendin dat niet naar een kinderdagverblijf is geweest.
    Dus wat leren betreft... ze leren te wennen aan andere kinderen om zich heen. Groter, kleiner. Andere leidsters. En als ze wat ouder worden leren ze sociale vaardigheden.

4. misa

misa Niet meer actief

Tuurlijk ka he in sociaal opzicht uiteindelijk wat leren. Het is alleen de vraag of je dat al ect nodig vind.

Ik zou het iig niet doen als je het voor werk niet nodig hebt en wachten tot hij psz leeftijd heeft. En dan kun je nog voor kdv of psz kiezen. Maar ik zou dan wel voor twee dagdelen kiezen ipv 1. Dat maakt het vaak wat makkelijker voor ze. En bij kdv moet je toc bijna altijd twee dagdelen betalen.

5. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Nee, ik denk dat je zoontje hier weinig aan heeft. Het is ook heel lastig om goed te wennen als ze maar één ochtend komen. Als het niet nodig is voor de opvang, zou ik ook wachten tot hij twee jaar is en dan een hele dag of twee dagdelen.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oei, ik heb net in je andere topic gereageerd. Een halve dag, waarvan ie dan ook nog een groot deel slaapt, lijkt me eigenlijk voor iedereen (kind, mama, opvang) alleen maar stresserend. Moeilijk om daaraan te wennen, voor iedereen.

7. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik denk dat een ochtend op deze leeftijd niet zoveel doet. Kijk ik denk dat opvang prima is als je het nodig hebt voor werk of om je handen vrij te hebben. Maar dan nog zou ik kiezen voor een hele dag of twee ochtenden anders moet hij steeds opnieuw wennen. Dus als het puur om te wennen en spelen is zou ik het nog niet doen...

Kwaad kan het vast niet maar nodig lijkt t me ook niet...

8. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik denk dat dit per kind heel erg verschilt. Mira is tot 2,5 jaar bij mij thuis geweest, ging daarna naar de psz en is een heel sociaal meisje, niet persé door de psz.. Dat is ze altijd al geweest. Daarnaast heeft ze nooit moeite gehad met afscheid nemen etc. Dus om deze reden zou ik niet voor de opvang kiezen.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Niet op die leeftijd. Vanaf een jaar of 2 heeft dat zin, daarom is de peuterspeelzaal er ook.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

op deze leeftijd is het elke keer opnieuw wennen, dit heeft mijn inziens pas zin vanaf 2 a 2,5 jaar om 1 a 2 dagdelen per week zin.

11. Marloes89

Marloes89 Actief lid

13 sep 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Bedankt voor jullie reacties! ik hou hem lekker thuis :D

12. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Waar dochter vann7-16 mnd naar het kdv ging moest ze 2 dagdelen.

Vanaf 1 juli heb ik geen werk meer/ tbm en vanaf augustus/september gaan we 1 ochtend per week met andere kindjes van haar leeftijd afspreken. Als moeder of vader ben je er dan bij. Dit vinden ze erg leuk. Vanaf ongeveer 1,5 jaar hebben ze daar dus wat aan, maar wel met de veiligheid van een ouder.

13. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Mijn zoon is dan al wat ouder en gaat één ochtend in de week naar de peuterspeelzaal.
    Zelf denk ik wel dat hij er wat leert, zoiezo dat mama er niet de hele tijd is, maar ook dat hij aandacht met andere kindjes moet delen en op zijn beurt moet wachten.

Zelf vind ik het dus wel een goed idee om vanaf 2 á 2,5 er naar toe te laten gaan.

Trouwens, ik ga regelmatig naar het mamacafé wat bij mij in de buurt word gehouden. Misschien ook een optie voor jou? Op facebook kan je zoeken of er wat bij jou in de buurt is.

Deel Deze Pagina