Met een IQ lager dan 80 is plaatsting op het SBO geen zekerheid. Juist niet. SBO is voor kinderen die vastlopen in het regulier, maar het niveau wel aan zouden moeten kunnen. Met een IQ lager dan 75 wordt plaatsing al heel lastig (is ons verteld op het SBO) Gewoon bellen, dan wijzen ze je de weg wel. Kun je vast beginnen met het verzamelen van alles wat je nodig bent. Wij hebben de zaken rond gekregen voordat de weg passend onderwijs van kracht ging, dus hoe het nu precies gaat??? Onze zoon zit op een cluster 2 school. Dat advies kregen wij van het MKD. Wij hadden al contact gehad met het SBO omdat dat in eerste instantie het beste leek. Wij hebben gewoon gebeld omdat ik eerst wel eens wilde weten op wat voor school mijn kind terecht zou komen als ik hem daar aan ging melden. Wij hebben de scholen eerst bezocht. Zij hebben me verteld dat ik voor cluster 2 contact op moest nemen met REC2 Noord Nederland (in ons geval). Kreeg toen allemaal formulieren thuisgestuurd, die door de verschillende disciplines ingevuld moesten worden. Dit hield in dat mijn zoontje bij logopedie opnieuw getest moest worden. Het schooladvies kwam vanuit de IQ-test, dus die was up to date. Verder moest het MKD vanalles invullen en ook de peuterspeelzaal kreeg een hele waslijst aan vragen. De diagnose ASS stond al op schrift. Nadat alles dan eindelijk binnen was bij REC 2 moest het voor de indicatiecommissie komen en daar kwam uiteindelijk een positief oordeel uit. Wij zijn ruim voordat hij vier werd begonnen, hij kon eindelijk naar school toen hij vierenhalf was. Voor het SBO hebben we ook gewoon de school gebeld en gevraagd hoe de procedure in zijn werk ging. Ook toen kregen we formulieren thuisgestuurd die ingevuld moesten worden. Groot voordeel is dat we toen alles al up to date hadden omdat in eerste instantie REC2 op niets uit leek te lopen (past uw zoon niet beter binnen cluster 4??).
Okay accare lees ik nu. Zodra alle uitslagen er zijn, nogmaals met ze in gesprek gaan. Ik wou mijn zoon absoluut niet op regulier ivm de grote klassen.
ik zal morgen eens gaat informeren op de school, ik ken de school heb er stage gelopen dus weet dat het een goede school is. donderdag hebben we de eerste oudercursus dus wie weet kunnen ze me dan al meer vertellen.
Trouwens, onze zoon is met spoed geplaatst op het MKD omdat ik hem echt nog niet naar school zag gaan. Het verschil met zijn leeftijdsgenoten was op zoveel vlakken zo groot. Dit hebben we toen aangegeven bij onze Ambulant Begeleider en zo is het balletje gaan rollen. Op het MKD heeft hij een gigantische ontwikkelingssprong gemaakt, dat had hij binnen het VVE-programma van de PSZ nooit gered.
Heeft er iemand tegen je gezegd dat je de keus had uit het sbo en regulier bo? Of lijkt het je zelf een goed idee? Bij het eerste zou ik terug gaan naar degene die dat tegen jou gezegd heeft. Bij het tweede zou het wel eens lastig kunnen worden om hem op het speciaal onderwijs geplaatst te krijgen. Een en ander is natuurlijk ook nog afhankelijk van zijn iq. Hoe betrouwbaar is zo'n iq test bij een jong kind ?
ik heb het zelf op verschillende plekken aangegeven en er wordt eigenlijk overal positief op gereageerd ze snappen allemaal waarom ik dat aangeef en zijn het er mee eens.
Overleg inderdaad eens met de school in de buurt. Vanwege de wet passend onderwijs moet er nu eerst gekeken worden of er eenregulieren school is die het juiste 'arrangement' kan bieden voor jullie zoon. Als ze dit niet kunnen bieden (en dat ook kunnen aantonen!) dan helpt deze school jullie met zoeken naar een school waar hij wel op zijn plek is.
Hier dus het kdc en idd, zonder het kdc was hij nooit zover gekomen. Wij hebben toen een indicatie bij jeugdzorg aan moeten vragen. Pure formaliteit. En op t kdc is hij geobserveerd en onderzocht. Hierdoor was de REC indicatie ook zo rond.
net gebeld met de sbo hier in de buurt. hij kan daar aangemeld worden en dan gaan zij met ons kijken wat hij nodig heeft en als dat hun school is dan vragen zij met ons de indicatie aan.
Mooi! En het scheelt wellicht ook al dat je de school kent. Succes, hopelijk wordt alles goed geregeld en zit je zoontje straks op zijn plekje.
ja dat hoop ik ook. hij vertelde erbij dat als de indicatie aangevraagd wordt zij max 6-10 weken hebben voor de boel rond moet zijn.
De PCL heeft idd 6 tot 10 weken de tijd om een positief dan wel negatief advies af te geven. Maar de juiste info vergaren die ze nodig zijn ter beoordeling kan ook nogal wat tijd in gaan zitten. Ik weet inmiddels uit ervaring dat je er zelf flink achteraan moet zitten. Succes. Hopelijk komt hij op een voor hem goede plek terecht!!
de benodigde informatie wordt eerst verzameld en dan gekeken of hij daar op zijn plek zou zijn. zoja volgt daarna de aanvraag
Ik heb idd zelf een heel dossier gemaakt, ruim 100 pagina's. Ik had gelukkig alles in een map bewaard, dus kopiëren en het was zo klaar. Alleen sommige onderzoeken waren dan weer niet voorzien van juiste handtekeningen. Toen alles compleet was heb ik het persoonlijk naar de indicatiesteller gebracht. Veels te bang dat de post het kwijt zou raken pfff...