Wanneer schakel ik de Arbo-arts in?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Birgitte, 22 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Hallo allemaal,
    Ik ben nu 14 weken zwanger en heb ontzettende last van misselijkheid en hoofdpijn. Dat klinkt niet zo ernstig maar ik kom mijn bed niet uit als ik er last van heb. Mijn baas vindt het ook niet zo ernstig klinken en vindt eigenlijk dat ik me moet vermannen en aan het werk moet gaan. Dat heeft hij niet expliciet gezegd, maar wel indirect. (Het is me opgevallen dat vooral mannen dan zeggen: 'dat hoort er bij he'. Maw, je moet niet zeuren!) Afgelopen week heb ik 1,5 dag gewerkt en de rest van de tijd ben ik ziek geweest (2 dagen want ik werk 3,5 dag).

Blijkbaar lukt het me niet om uit te leggen dat ik niet zomaar hoofdpijn heb en een beetje misselijk ben. Daarom zit ik er over te denken om een afsrpaak met de Arbo-arts te maken. Bovendien wil ik minder uren gaan werken omdat ik het gewoon niet meer trek. Misschien dat dat mijn ziektemelding kracht bij kan zetten.

In het verleden heb ik slechte ervaringen opgedaan met een Arbo-arts dus ik twijfel. Maar ik heb ook het gevoel dat ik in bescherming moet worden genomen tegen mijn baas omdat het anders niet goed komt met me.
    Wat vinden jullie? Wat is jullie ervaring?

Groetjes,
    Birgitte

2. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    volgens mij kan je alleen bij de arboarts komen via je baas .
    Op mijn werk is het zo dat waneer ik me ziek meld ivm mijn zwangerschap zij gebeld worden door mijn leidinggevende .

3. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het lijkt mij verstandig en ook slim om hiermee eerst naar je huisarts te gaan of je Verloskundige zodat bepaalde dingen uitgesloten kunnen worden. Misschien heb je wel hoofdpijn omdat je bloedsuikers te laag zijn of je bloeddruk te hoog e.d.
    En misselijkheid is misschien wel te verhelpen met een pilletje , idem dito met je hoofdpijn.

Eerst naar je huisarts en daarna pas verdere actie omtrent je werk en arbo arts.

Ik was in t begin van de zwangerschap ook misselijk. Maar ben wel naar mijn werk gegaan en van de huisarts tabletjes gekregen tegen de misselijkheid waar t wel iets beter van werd. En voor mijn hoofdpijn mocht ik gewoon paracetamol slikken 4x daags, dat kan nl geen kwaad voor jou en je kindje.

En de invulling van je baas geef je er zelf aan , je baas heeft niet tegen je gezegd , je stelt je aan.
    Hij heeft wel gelijk dat t er een beetje bijhoort natuurlijk. Daar is ook niets raars aan.

4. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Juudje: De Emesafene die ik tegen de misselijkheid heb werkt niet meer en de paracetamol tegen de hoofdpijn ook niet. Mijn bloedsuiker is 4 en mijn bloeddruk 100/75. Dit zijn prachtige cijfers en ik weet dat omdat ik vorige week de combinatietest heb gehad. Die week was ik er trouwens ook zo slecht aan toe. Ik ben onder behandeling van de gynaecoloog dus de huisarts wil ik hier niet ook nog eens bij betrekken. 1 arts lijkt me nl genoeg.

5. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Jep er zijn idd pilletjes tegen d emisselijkheid, emesaphene, heb ervaring.... nemen niet alle misselijkheid weg, maar ik wel een stuk beter te doen.

Echter weet ik hoe het is om zon erge hoofdpijn te hebben, die gaat bij mij ook niet weg met een paracetemolletje, als ik niet zwanger ben en heb hoofdpijn slik ik altijd een ibuprfen MET paracetemol. Dan heb ik kans dat het weggaat. aangezien je die ibuprfen nu niet mag, kan ik me heel goed voorstellen dat je niks kan met die hoofdpijn, al sluit ik me wel aan dat je het beste eerst even langs de huisarts kunt gaan zodat er even getest kan worden of je wel helemaal gezond bent.... (klinkt lekker, maar wist t ff niet anders te beschrijven)

Heeeel veel succes iig!

x

6. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik zou ook zeggen: eerst langs je huisarts. Mocht die ook aangeven dat je rustiger aan moet doen, dan kun je echt zelf wel contact opnemen met de bedrijfsarts, want de contacten hoeven niet alleen op initiatief van jouw baas te zijn. Ik heb het destijds ook gedaan, omdat ik de eerste weken te moe en misselijk was en ik heb daar prima overleg met de bedrijfsarts over gehad. Die was blij dat ik al in een vroeg stadium zélf belde..

7. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Ik heb vandaag bij mijn baas aangegeven dat ik naar de bedrijfsarts wilde. Onder het mom van: ik ben nog nooit zwanger geweest en zij hebben daar ongetwijfeld veel ervaring mee. Ik weet niet wie onze Arbo is dus zelf bellen zou niet lukken. Mijn baas zou me aanmelden en dan nemen ze wel contact met me op. Ik wacht het af maar ben wel opgelucht. Mijn collega's, die ik vandaag voor het eerst weer zag, leefden wel met me mee.
    Dank je wel voor jullie reacties!

Deel Deze Pagina