Ik geef mijn zoontje (nu 7 weken) volledig borstvoeding, maar wanneer ik in januari weer aan het werk ga wil ik overdag flesvoeding gaan geven. De avond/nacht/ochtend voeding wil ik zo lang mogelijk volhouden. Dit heb ik bij mijn dochtertje ook zo gedaan. Omdat ik rustig de tijd wil nemen voor het afbouwen wil ik volgende week beginnen met het afbouwen van 1 voeding. Hoeveel flesvoeding bied ik aan? In de meeste flesvoedingsschema's krijgen baby's van 8 weken meestal 6 flessen van 120 of 5 flessen van 150 cc. Maar ik kan me zo voorstellen dat wanneer ze bv gewend zijn ze niet meteen volle flessen leegdrinken. Eerst gewoon kijken wat hij wil drinken? Ik kan me ook voorstellen dat het met 1 voeding nog niet zo nauw komt, maar wanneer hij drie flesvoedingen overdag krijgt, dat het er toch wel meer toe doet hoeveel hij drinkt. Hij woog met 6 weken overigens ruim 5500 gram dus zal straks tegen de 6 kilo zijn schat ik.
Ik zou het toch even uitproberen, kijken wat er gebeurd, zo deed ik het ook toen ze naar de gastouder gingen (gekolfde melk dan). Gebruik wel een speen die er voor zorgt dat de voedingen lang genoeg duren, bijvoorbeeld een newborn speen. Kindjes die de borst gewend zijn, kunnen door de "makkelijke" manier van drinken de boel te snel naar binnen werken, met alle gevolgen van dien
Ik zou absoluut geen flessen groter dan 90/3 aanbieden tijdens het afbouwen. Je weet toch dat je je voedrecht ook mag gebruiken om later te beginnen en/of eerder naar huis te gaan, als je op je werk niet wilt kolven?
Aan zoiets zat ik ook te denken hoor voor de eerste fles. Heb over anderhalve week weer een afspraak op het cb, dan kan ik het ook overleggen natuurlijk. Ja van dat recht weet ik af, jammer trouwens dat er alleen voedrecht bestaat en niet iets algemeens als zorgrecht, ik zou graag een uurtje later beginnen om zodoende mijn dochter naar de psz te kunnen brengen zonder dat ik mijn zoontje van amper drie mnd oud in de vrieskou in de auto moet duwen.... Tijdens het googlen kwam ik toevallig mijn eigen afbouwtopic tegen van ruim twee jaar geleden, was alles alweer vergeten maar ik las dat ik toen als eerste de voeding vroeg in de avond heb afgebouwd. Ik lees nu dat je het beste de voeding in de namiddag het best eerst kan vervangen en vervolgens eentje op de ochtend. Kan iemand mij daarover nog adviseren? Ik voed nu als volgt; Voeding 1; ergens tussen 4.00 en 6.30 uur Voeding 2; 3-4 uur na voeding 1, meestal rond 9.00/9.30 uur Voeding 3; 11.30/12.00 uur Voeding 4; rond 14.00 uur Voeding 5; tussen 16.00 en 17.30 uur Voeding 6; tussen 19.00 en 20.00 uur Voeding 7; rond 22.30 uur Nogal wisselende tijden, het hangt nog erg van de nacht af en hoe het vervolgens loopt, maar aan het eind van de dag komt het wel weer altijd uit rond 22.30 uur. Ik had zelf bedacht de vijfde voeding eerst te vervangen, die valt in de loop van de middag en daarna de 2e of 3e voeding. Maar ben wel benieuwd of mijn zoontje met de fles ook van 7 naar 6 voedingen terug zal gaan, ik hoop namelijk dat wanneer ik weer aan het werk ga ik om 19.00, 22.30 uur en rond 6.00 uur kan voeden en dan overdag drie flessen.
Niemand die je verbied om je dochter in de tijd dat je later begint i.v.m. live-voedingen naar het kdv te brengen hoor! Beste 1e afbouwvoeding is de voeding waarvan je zelf voelt dat je dan het minste melk hebt. Bij de een is dat avond, bij de andere is dat middag.
Ter info: ik kolfde 2x per dag op mijn werk, en ging een uurtje eerder naar huis. Het is inderdaad VOEDrecht, dus je mag zelf bepalen of je de tijd die je daar voor hebt, (1/4 van je werktijd) besteed aan kolven of live voeden
Je hoeft de tijd niet te gebruiken om te kolven. Ook thuis voeden en daardoor een half uur later beginnen kan ook. Of eerder naar huis. Kolven wil je sowieso niet? Voorbeeld: 8.00u bv (thuis) 11.00 fv op kdv 14.30 fv 17.30 bv thuis 21.30 bv 3.00u bv Je kan ook optie overwegen om live te voeden op het kdv.
Even ter info; mijn moeder past twee dagen op en mijn schoonouders ook een dag. Mijn dochter gaat twee ochtenden naar de psz, waarvan 1x op een vrije dag en 1x op een werkdag wanneer mijn moeder oppast, zij komt bij ons thuis. De oppasdag van mijn schoonouders is bij hun thuis. Ik begrijp de optie van het later beginnen omdat je thuis eerst nog gaat voeden, alleen hoe krijg ik mijn zoontje op die tijd?? Hij komt nu uiterlijk rond half 7 (dan kan ik dus nog zat op tijd komen) en vervolgens rond 9.00/9.30. Als ik daar op wacht begin ik veeeel te laat...
Tis tuurlijk lastig te voorspellen hoe zijn schema er tegen die tijd uit ziet. Maar wat je wellicht zou kunnen doen, is, nadat zoon is weggebracht, nog even snel kolft. Dat hoeft geen uur te duren, 15 min tops. Of wil je überhaupt niet kolven? Dat kan natuurlijk, ik probeer mee te denken De eind vd middag voeding meepakken, red je dat wel?
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb al wel besloten dat ik (net als twee jaar geleden bij mijn dochter) overga op flesvoeding, maar de avond en ochtendvoeding (en evt nacht) zelf blijf geven zolang dat lukt. Ik geef nu nog 7 voedingen waarvan er minimaal 3 flesvoeding moeten worden (9.30 / 12.00 / 14.30 uur). Ik wilde beginnen die laatste af te bouwen, dan die in de ochtend en tenslotte die er tussenin. Zou het ook zo zijn dat hij er door de flesvoeding meer tijd tussen laat en uiteindelijk een voeding laat vallen? Volgens mij krijgen de meeste fleskindjes met deze leeftijd nl meestal 5 of 6 voedingen. En heeft verder iemand nog tips? Of aanmerkingen op mijn plan? (Liever geen tips meer over andere opties zoals kolven ed want daar ben ik wel over uit)
Tja, dat is denk ik een kwestie van uitproberen... Sommige kindjes blijven langere tijd op kleine flesjes, anderen zullen meer per fles drinken. Ik zou zeggen, volg je kindje, voed op verzoek. En wat betreft de borstvoeding, ook dat is kijken wat er gebeurd. Het kan heel snel afgelopen zijn, maar wie weet lukt het nog een tijdje. Als je voorzichtig afbouwt, heb je wel de meeste kans van slagen
Slaapverwekkend spul die flesvoeding.... Vanmiddag gestart, eerst maar 60+2 klaargemaakt, dat was zo weg en meneer was not amused dat het op was dus nog maar zo'n flesje gemaakt. Halverwege leek hij in slaap te vallen, maar toch alles opgedronken. Misschien had hij nog meer opgekund, maar hij leek erg tevreden, was goed gemutst en hij ligt nu heerlijk te maffen.... Borst die aan de beurt was vanmiddag begint nu wel wat aanwezig te worden, maar goed we zijn ook bijna weer toe aan de volgende voeding dus dan istie dan aan de beurt. Zoontje lijkt het prima te doen op de fv, das ook belangrijk, geen rare krampjes of spugerij oid tot nu toe.
Man wat een nacht... Gister overdag ging het prima maar vannacht kreeg ik me toch een stuwing en zere plekken in de 'overgeslagen' borst, terwijl ik daar de laatste voeding om 22.30 nog uit gegeven heb.. Wist niet meer hoe ik moest liggen dus ben er maar uit gegaan en een paar minuten gekolfd, daarna was het nog niet veel beter en weer op bed kreeg ik het ijskoud. Om 5.15 werd mijn zoontje wakker, die gevoed terwijl ik zat te shaken op de bank, hij na de voeding weer op bed en ik ben onder de douche gestapt. Daarna op de bank in slaap gevallen, toen ik wakker werd had ik ontzettend last van mijn maag en ook nog steeds van die borst. Inmiddels ook weer een voeding gegeven uit die borst. Wat de stuwing betreft was het niet pijnlijk, maar mijn tepel doet wel megazeer momenteel, ik vermoed een kloofje.... Pff volgens mij een samenloop van even niet fit, stuwing aan een borst die misschien anders ook op was gaan spelen, deze borst heeft eerder 'moeilijk' gedaan met ook zere plekken op dezelfde plek. Overigens geen rode of harde plekken maar de binnenkant is gewoon erg gevoelig.. Hopelijk trekt het gauw weer weg.
Oke, dat betekend dat je héél voorzichtig moet zijn qua afbouwen. Een.voeding overslaan, sommige vrouwen kunnen dat, maar in jouw geval is het dan toch beter de ergste druk er even af te kolven. Je zal zien dat de stuwing op een gegeven moment steeds minder gaat worden op zo'n moment. Tot je die kan overslaan. Echt uitkijken, als je een borstontsteking oploopt, is afbouwen uit den booze, dus dan je van voren af aan beginnen! En naar is het ook..
Toen ik bij mijn dochter afbouwde (zelfde termijn) had ik nergens last van.. Maar vind het wel vreemd dat ik juist snachts stuwing krijg terwijl mijn borsten snachts wel gewend zijn om meer tijd tussen de voedingen te hebben. Nu in de middag heb ik er nauwelijks kast van terwijl nu het tijdstip nadert dat de voeding uit de fles aan de beurt is. Zere borst moet nu dus even wachten maar is de volgende voeding dan wel aan de beurt.
Beter is om na een fles van 60/2 als je kind meer wil een borst aan te bieden. Je kind zal er dan minder uitdrinken, waardoor je toch afbouwt, maar wel geleidelijker, wat beter is voor je borsten.