Veel mensen zeggen dat kinderen pas laat snappen wat wel en niet mag, volgens mij valt dat wel mee. Woensdag sloeg Quincy mij, dus ik zeg tegen haar, dat is stout je mag niet slaan, dat doet pijn. Kijkt ze mij aan en maakt ze van die tata geluidjes alsof ze deed van, ja zeker...:x Heb er natuurlijk niet op gereageerd (al was dat wel heel moeilijk) Doen meer kindjes van deze leeftijd dit of is dit echt raar?
Dat doen meer kindjes. Helemaal niet raar. En ze snapt echt niet dat ze jou dan pijn doet. Maar je kunt gewoon nee dat mag niet zeggen. Op een gewone toon.
Irem begrijpt 'nee' of woorden van dergelijke strekking al een paar maanden heel goed (het is denk ik meer de toon dan de woorden overigens), vaak trekt ze een lipje of begint ze te huilen als ze niet in haar hum is. En soms luistert ze ook echt en stopt ze met wat ze aan het doen is. vaak ook niet maar het is een begin.
In eerste instantie zullen ze het misschien niet begrijpen, maar als je het herhaalt op dezelfde momenten (bijv slaan) dan zullen ze het langzaam gaan leren. Maar ze kunnen het een dag later weer opnieuw moeten leren.. Maar ze leren dan dat het niet mag, maar ze zien de gevolgen nog niet. Dus dat het je pijn doet. Uit de situatie weghalen of iets anders aanbieden (na het nee zeggen) wil wel eens helpen. Maar het is heel normaal wat je kindje doet hoor!