Beste lactatiekundige, Mijn zoon is inmiddels 12 dagen oud. Na de bevalling heeft hij een uur op mijn borst gelegen en heb ik hem uiteindelijk ook aan de borst gelegd om te voeden. Ik zag direct dat hij mijn tepel niet goed vastpakte maar in de roes van de bevalling heb ik daar niet echt actie op ondernomen en de verpleegkundige ook niet. Toen ik een halve dag later naar huis mocht ben ik met de kraamzorg de borstvoeding gaan stimuleren, maar mijn zoon wilde niet aan de borst gelegd worden. Diverse houdingen geprobeerd, zelfs met een tepelhoedje en ook met de kolf de voeding en tepels gestimuleerd en daarna aanleggen. Volgens de kraamzorg zou dat eventueel te maken gehad kunnen hebben met dat mijn zoon misselijk was van het vruchtwater wat hij had binnengekregen. De eerste dag heeft hij daarom eigenlijk niets binnengekregen. Een dag later wilde hij nog steeds niet drinken bij mij en zijn we gestart met kunstvoeding. Ook ben ik 's avonds gaan kolven met als gevolg dat ineens de borstvoeding goed op gang kwam en ik dus borstvoeding in de fles geef in plaats van kunstvoeding. Inmiddels is ook vastgesteld dat mijn zoon een verborgen kort tongriempje heeft maar dat is inmiddels al verholpen. Toch wil hij nog steeds niet aan mij borst drinken. Dat hij niet direct uit de borst drinkt, daar heb ik me al bij neergelegd en ik vind het met de fles eigenlijk veel prettiger omdat ik dan precies weet wat hij binnen krijgt. Wel probeer ik hem elke dag nog steeds één tot twee keer aan te leggen. Hiervoor gebruik ik een tepelhoedje van Medela omdat hij echt mijn tepel niet wil vastpakken. De eerste week kolfde ik ongeveer 160cc per keer (om de drie uur en 's nachts niet tussen 0.00 en 6.00). Soms zaten er uitschieters bij van 240cc. Echter, sinds maandag is de productie aanzienlijk verminderd. Ik krijg er na vijftien minuten kolven net aan 100cc uit en in de loop van de dag richting avond wordt dit zelfs minder en kom ik op 80cc uit. Nu had ik zelf bedacht dat de productie weer omhoog zou moeten komen door meer te kolven en dan korter. Nu wil ik elk uur vijf minuten kolven en elke drie uur gewoon tien minuten tot een kwartier om de borst goed leeg te krijgen. Doe ik hier wel goed aan? Alvast hartelijk dank voor het antwoord. Groetjes, Marloes
Hoi. Vervelend voor je dat je productie terug lijkt te loopt. 's avonds heb je altijd minder melk dan in de ochtend. Ook haal je met kolven minder melk uit de borst dan je kindje eruit zou halen met drinken. Je hebt een goed start gemaakt met kolven om je productie op te hogen. Nog enkele tips die je zou kunnen proberen: - Kolf 2 dagen elke 2 uur je borsten leeg en 1 nachtje elke 3 uur. - Masseer je borsten vooraf aan het kolven met een warme/natte doek richting de tepel. - Na 15 minuten kolven nog even 5 minuten kolven. 1 borst per keer, zodat je met je andere hand nogmaals kan masseren met een warme natte doek. - Na die 2 dagen kolf je elke 3 uur met bovenstaande tips. - Kolf in een aangenaam warme ruimte en waar het rustig is. - Waar mogelijk bij je kindje of met een foto erbij. - Medela heeft een kruidenthee die je productie kan stimuleren. - Ook zijn er capsulles met Fenugriek en gezegende distel die je productie zouden kunnen helpen. Groetjes Saskia