Baby (3 mnd) drinkt ineens weinig en minder vaak (en spuugt meer)

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lichtroze, 8 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Heidi,

Mijn dochtertje dronk altijd redelijk vaak, meestal om de 2 uur, soms wat langer ertussen. Ze dronk dan niet heel lang, maar omdat ze vaker kwam, leek me dit geen probleem. Gemiddeld dronk ze dan 5 tot 10 minuten en maar één borst (heel soms wilde ze de tweede ook, ik bied hem in ieder geval altijd aan). Ze kreeg gemiddeld 9 voedingen per dag (incl. 1 a 2 nachtvoedingen).

Sinds een paar dagen is dit patroon een beetje veranderd. Ze drinkt nu minder vaak, gemiddeld om de 3/3,5 uur en dan maar echt heel kort. Ik heb de laatste paar keer de tijd opgenomen en het is vaak maar een minuut of drie. Daarna gaat ze op haar duimpje zuigen of op mijn arm (en zelfs een keer gewoon naast mijn tepel, heel pijnlijk). Ik laat haar dan een boertje laten en even uitrusten, schone luier en dan nog een keer die borst aanbieden, of de andere borst, maar ze wil dan absoluut niets meer. Mijn borsten zijn dan nog erg vol, zodat ik moet kolven na de voeding. Ook kreunt ze aan de borst (alsof ze aan het poepen is) en drinkt ze onrustig, maar dit doet ze altijd wel (beetje trekken aan de tepel enzo). Daarnaast moet ze best veel spugen, er komen dan hele zure klodders uit.

Ze slaapt de laatste dagen wat meer, ik denk door de warmte. Maar ze is niet echt suf, haar gedrag is zoals altijd (alleen wat meer slapen). Haar temperatuur is goed. Ze poept goed, maar plast wel wat minder. Ze heeft net een slaapje van 2,5 uur gedaan en haar luier was nog helemaal droog.

Wat kan de reden zijn dat ze zo kort drinkt? Ik heb haar gisteravond maar vaker aangelegd en ook wakker gemaakt om te drinken, omdat ik met deze warmte bang ben dat ze dadelijk te weinig vocht binnen krijgt.

Ze groeit tot nu toe overigens goed. Met haar geboorte was ze 48 cm en 3675 gram. Met drie maanden was ze 59 cm en 5500 gram.

Alvast bedankt voor je antwoord!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,
    Hoe is het nu?
    Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn (geweest)
    - met warm weer komen ze vaker voor korte beetjes.
    - met 3 -4 maanden gaan kindjes anders drinken: korter dan je gewend bent: er is veel te ontdekken!
    - het kan zijn dat je kindje last heeft (gehad) van iets fysieke: denk aan oortjes, spruw.

Mogelijk merk je dat je nu weer in een betere flow zit? Soms is het even zoeken naar een andere houding, wil je kindje liever rechtop en niet meer heel erg 'liggend' bijvoorbeeld.

Zolang ze plast, groeit en je vrolijk groet gaat het vaak goed!
    bij twijfel ga je even langs het cb of vraag een lactatiekundige als het aanhoudt en je houdt zorgen.
    succes!

3. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie! We zijn ook even langs het inloopspreekuur gegaan bij het cb. Daar dachten ze ook aan het feit dat ze nu meer willen zien en horen. Ze wil inderdaad niet graag meer liggend worden gevoed, ze heft haar hoofdje dan op ipv leunen op mijn arm. Ik voed haar nu op haar slaapkamer, daar is het rustig, geen leefgeluiden vanuit de keuken/woonkamer. Ik merk dat ze zelfs afgeleid is als ik tijdens het voeden een cracker eet! (Kraakgeluidjes).

Ik zal ook even gaan kijken naar andere houdingen om in te voeden.

Ze heeft inderdaad ook een ander ritme nu, ze lijkt nu makkelijk 3 uur er tussen te kunnen laten. Met de warmte waren haar plasluiers veel minder, maar die zijn nu weer beter gelukkig. En ze was in 3 weken toch nog 250 gram aangekomen, bleek op het cb. Dus waarschijnlijk waren mijn zorgen niet nodig, maar het blijft soms spannend met borstvoeding, je ziet niet wat ze binnen krijgt.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn dat jullie weer verder kunnen zo.

Deel Deze Pagina