Hallo allemaal Ik vraag me wat af. Ik zie regelmatig dat mensen hun baby onder de oksels optillen. Ik zag het vandaag ook bij het kinderdagverblijf toen ik mijn dochter ophaalde.( ze tilde een jongetje zo op van ongeveer 6/7 maanden) Is dit eigenlijk wel oke? Gr baby001
Dat deed ik zo vanaf 3 maanden al wel heel kort, soms werkte dat net even makkelijker. Zolang je maar niet optilt aan de bovenarmpjes, dat kan pas vanaf een jaar en dan het liefst nog zo min mogelijk.
Bedoel je ivm het nekje? Ik pak DL al lang zo op, maar liever doe ik mijn handen om haar middel, dan moet ze wat meer 'meewerken'. Soms pak ik haar ook vast met 1 hand onder haar billen en 1 hand in haar zij, dan gaat ze schuin omhoog. Ook dan moet ze meer mee werken. Ik vind dat als ik haar oppak in de oksels dat ze zo hangt.
Hoezo verbaasd? Ik vroeg het me gewoon af omdat het me gewoon af. ik bedoel trouwens het optillen aan de bovenarmen en oksels zeg maar...
Als ze heel jong zijn is basis bevestigend oppakken het beste heb ik gehoord. Dus ook het hoofdje ondersteunen. Maar lijkt me dat een baby van 6 maanden zijn of haar hoofdje al goed omhoog kan houden?
Ja hoor hier ook al heel snel gewoon onder de okseltjes opgetild, maar hij was ook al snel sterk in zijn nekje. Toen hij kleiner was hield ik mijn handen gespreid achter zijn nek/hoofd zegmaar zodat hij in elk geval niet naar achteren kon klappen. Maar met 6 maanden lijkt mij dit zeker geen probleem meer.
Aan de bovenarmen lijkt me niet prettig. Onder de oksels is prima, maar dan wel de vingers tegen het lichaam aan zeg maar. Het hoofdje hoeft niet meer ondersteund te worden.
Met 6 maanden lijkt het me geen probleem nee. In het begin is goede ondersteuning nodig, omdat het lijfje anders veel te hard moet werken en in een soort onnatuurlijke houding komt. Soort van overstrekken.
Ik heb bij babymassage en van de kraamhulp geleerd dat je ze als ze jong zijn basis bevestigend oppakt (dus kontje en nekje ondersteunen) maar vanaf dat zijn nekje stevig is en hij rond rolt til ik hem ook onder zijn oksels op hoor (vanaf 6 maanden)
Alleen aan de armen tillen is niet goed. Ik zeg dit vrij stellig omdat als je een kind aan zijn of haar armen op tilt al het gewicht van het kind aan de armen komt. 1x zal niet gelijk erg zijn, maar je vergroot de kans op een schouder of elleboog (bij handen of onderarmen optillen) uit de kom. Dit is zeer pijnlijk voor die persoon en moet weer goed gezet worden door een arts. Hierom wordt het ook afgeraden om je kindje tussen jou en een andere volwassene aan zijn armpjes te slingeren. Onder de oksels optillen mag zodra het hoofd goed stabiel gehouden kan worden en het nekje sterk genoeg is.
Ik pak mijn dochter 'rollend' op...dus hou haar romp met beide handen vast zeg maar...rol haar op de zij en til haar dan op... dit doe ik al vanaf de geboorte. Maar heeft ook een reden... kiss gehad en voorkeurshouding dus via fysio dit geleerd. Normaal pak ik in het nekje en onder de billen zeg maar...
Ik til Dafne vaak zat onder de oksels op. Met vingers achter hoofd, hoewel dit al lang niet meer nodig is omdat ze zelf hoofd stabiel houdt. Ik hou haar dan maar paar seconden zo vast natuurlijk, daarna leg ik haar meteen tegen me aan met hand onder kontje en achter nek, of liggend op een arm.
Dit doe ik ook nadat F. gedronken heeft om hem rechtop tegen mijn schouder te krijgen voor een boertje. Verder als ik hem uit de box, reiswieg, maxi-cosi of ledikantje haal altijd met een hand onder zijn nekje en een hand onder zijn kontje.
Op die leeftijd lijkt me dit geen enkel probleem. Mijn dochter stond toen al bij de tafel. Eigenlijk heb ik haar vanaf het moment dat ze haar nek recht en omhoog kon houden zo opgetild.