8 weken en spugen/huilen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door lindabreusers, 20 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Ik moet even mijn hart luchten en het allemaal van me afschrijven anders houd ik het niet vol.

Bas is nu bijna 2 maanden oud. Vanaf zijn geboorte heeft hij gespuugd. Geen mondje, maar echt veel! Soms komt het er met een golf soms slikt hij het weer in. Als hij op zijn rug ligt loopt het zo zijn nek in en zitten zijn haren helemaal onder (hij heeft al veel haar)
    Ik moet hem echt een paar keer per dag schone kleren aan doen. Dat maakt mij echt niet uit hoor dat doe ik met alle liefde, maar het zielige is dan weer dat hij dan weer moet spugen omdat hij zijn kleren uit moet en ook weer nieuwe aan. Heeft hij net zijn romper aan dan spuugt hij die ook weer onder. Dat schiet dus niet echt op. En dan verschoon ik hem meestal pas een uur na zijn fles aangezien hij al die tijd zijn slabber om heeft gehad.
    Gisteren ben ik naar de dokter gegaan, omdat hij nu ook echt huilt van de pijn. Waarschijnlijk is zijn hele keel geirriteerd. Ga jezelf maar na als je spuugt. Nu hebben we een doorverwijzing gekregen om naar de kinderarts te gaan. We mogen dinsdag al op de spoedpoli komen.
    Gelukkig is Bas de laatste tijd wel goed aangekomen (ondanks het vele spugen) Hij kwam gemiddeld 300 gram in een week aan. Nu de laatste dagen komt hij maar amper 10-20 gram per dag aan. Ik heb zelf een weegschaal gekocht zodat ik zijn groei in de gaten kon houden.

Ik weet niet hoe ik de dagen tot en met dinsdag door moet komen, maar gelukkig heeft mijn man (vanwege de carnaval) ook vrij tot en met dinsdag. Ik ben echt bijna de hele dag aan het huilen zo zielig vind ik het voor Bas en het enige wat we kunnen doen is hem troosten, want onze huisarts wil hem geen zantac of losec voorschijven voordat ze weten of dat het reflux is (zeer waarschijnlijk wel)
    Hij heeft vorige week wel voor het eerst gelachen, maar dat heeft hij verder nog niet veel meer gedaan, maar ja als je steeds pijn hebt dan is het ook niet om te lachen. Ik vind het allemaal zo jammer als ik andere baby's zie die het echt voorbeeldig doen dan ben ik daar gewoon jaloers op.
    Ook heeft hij nog veel last van krampjes zodat we hem ook nog moeten 'helpen' met poepen.

We hebben ook echt al vanalles geprobeerd om het spugen tegen te gaan. Nutriton door zijn voeding, maar dat kan weer niet te dik omdat hij niet zo'n goede zuigkracht heeft (hij is 4 weken te vroeg geboren en heeft geen kracht gehad om aan de borst te drinken)
    Andere voeding, andere flesjes/spenen. Niets helpt.
    Ik heb zelf vroeger ook veel gespuugd en gehuild (Totdat ik ging lopen dus niet echt een fijn vooruitzicht). Ik had ook reflux.

Het is wel een heel lang verhaal geworden en ik hoop nog een beetje te lezen voor jullie, maar ik moest het gewoon ff van me afschijven.

Groetjes, Linda

2. Carla78

Carla78 Actief lid

14 apr 2008
    159
    0
    0
    chemisch analist
    Almere
    sterkte. Klinkt naar voor dat kleine mannetje.
    Die van mij geeft af en toe wel wat terug maar niet zo veel als jij beschrijft.
    Sterkte en hoop dat je dinsdag goed nieuws krijgt

3. Suya

Suya Actief lid

26 dec 2008
    235
    0
    0
    Heel veel sterkte! Wellicht is een bezoekje aan een ostheopaat ook een goede optie!

En zelf even lekker een dagje weg om even tot jezelf te komen!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoihoi,

het kon mijn verhaal zijn, (op dat te vroeg geboren na dan). Thirza bleek hier het kiss-syndroom te hebben: daar valt dus niet alleen dat spugen onder, maar ook het huilen en slecht slapen.
    Wij zijn hier bij een osteopaat nu, hebben 2 behandelingen gehad en hoeven ws. nog maar 1 keer heen... we hebben een totaal ander kind in huis! Na de eerste behandeling was het spugen over en sliep ze rustiger in, (ik kreeg haar gemakkelijker in slaap). Na een dag of 5 kwam het spugen weer wat terug, maar toen mochten we al bijna weer voor de volgende behandeling. Dat was vorige week woensdag en vanaf vrijdag slaapt Thirza zo'n beetje wat je van een normale baby mag verwachten. Eerder sliep ze eens 2-3 keer per dag een half uurtje, gisteren sliep ze 's middags zomaar 3,5 uur achter elkaar!
    Het spugen is nu een beetje gelijk gebleven, maar dat moet straks na de 3e behandeling dus ook helemaal over zijn, zegt de osteopaat (en aangezien ze tot nu toe steeds gelijk had over het effect van de behandeling die ze had gegeven, ga ik daar maar van uit, :)).
    Je moet wel een geregistreerde osteopaat zoeken, zie daar voor www.osteopathie.nl en vraag even na of ze kinderen behandelen, want je moet er wel eentje hebben die dat vaker doet, :) Succes!

5. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Ik heb gekeken wat het Kiss-syndroom inhoudt en daar herken ik Bas toch ook wel in.
    Het kan door een snelle bevalling komen. Op zicht duurde de weeen wel lang. 21 uur, maar het persen zelf maar 20 min.
    Ik heb zelf dus ook veel gespuugd en gehuild en ook snel ter wereld gekomen. In een half uur van 1 naar 10 cm en toen in 2 persweeen geboren.
    Ik zal het zeker ook aankaarten bij de kinderarts. Wie weet.

In ieder geval heel erg bedankt voor de tip Rozemarijke.

Groetjes, Linda

6. Eefje1

Eefje1 Lid

12 nov 2007
    70
    0
    0
    hey linda,

jouw verhaal herken ik meteen van ons zoontje wij hebben met hem ook zo verschrikkelijk afgezien hij huilde de eerste 8 weken 20 uur per dag sliep overdag niet en spuugde hele golven (in zijn bedje lagen gewoon plassen) ons hebben ze bij het consultatiebureau ook laten lopen en zeiden ze telkens dat het geen reflux kon zijn, wat het echter wel was.
    tot ik het beu was en naar mijn huisarts ging en die constateerde reflux en kon ik met spoed drie dagen later al naar de kinderarts we gebruiken nu nutrilon a.r (anti reflux) zantac en lactulose want door de dikkere voeding heeft hij dikkere ontlasting.
    achteraf bleek dat hij zo huilde omdat zijn slokdarm helemaal geiiteerd was, en dus pijn had.
    ik zou een verwijzing vragen aan de kinderarts dat zijn ze je verplicht.
    mijn zoontje spuugde trouwens niet met een boogje maar wel heel veel golfjes,
    ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt, als je nog iets wilt wten dat kan je me ook een pb sturen.
    nadat wij bij de kinderarts zijn geweest ging het meteen een heel stuk beter

succes

gr eefje

7. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Sinds gisteren doe ik hem in een draagzak van babybjorn. Eerder had ik dat nog niet gedaan, omdat hij daar nog te klein voor was. Pas vanaf 3500 gram. Hij is nu 4 kilo dus het mag nu. Dat gaat redelijk goed zonder te spugen, maar dan hangt hij ook echt rechtop. Zodra hij half zittend bij ons op schoot zit of gaat liggen dan gaat het mis. Vanmorgen vond ik hem helemaal nat in zijn eigen spuug. Rondom zijn mond was de spuug helemaal opgedroogd. Zo zielig!

Gisteren bij mijn schoonouders heeft hij het redelijk goed gedaan. Klein beetje maar gespuugd. Hij zat dan ook bijna de hele tijd in de draagzak alleen met het eten in zijn wandelwagen en tja toen moest hij dus spugen. We hebben er wel voor gezorgd dat hij alleen bij mij of mijn man zat, want het lijkt mij niet goed dat hij van hand tot hand gaat als hij moet spugen. Mijn schoonmoeder vond dat natuurlijk niet leuk, want ze zei doodleuk.... 'het is ook mijn kind'..... nou toen schoot mijn man toch wel ff uit zijn slof hoor. Wat denkt ze wel niet. Het is haar kleinkind maar dat geeft haar nog niet het recht om zo bezitterig te zijn en vooral met een baby die steeds moet spugen. Ik was blij dat we naar huis toe gingen.

Groetjes, Linda

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tobe heeft ook veel gespuugd en de volgende dingen hebben echt goed geholpen:
    - Alles omhoog zetten waar hij in ligt zodat het minder makkelijk omhoog kan komen.
    - Hem niet meer aan de borst laten drinken omdat hij te veel dronk. Met de flesvoeding heb ik het ook heel langzaam moeten opbouwen. Ik ben begonnen met 80 cc geloof ik en inmiddels kan ie al 180 cc hebben. Ondanks dat ie graag meer wilde, kon ik het hem vaak echt niet geven omdat het dan gewoon terug kwam.
    - Ik geef friso comfort, helpt bij hem geweldig goed. Je zegt dat jouw zoontje niet zo'n grote zuigkracht heeft, heb je al een speen met een groter gat geprobeerd? En hoeveel scheppen nutriton had je er doorheen gedaan? Ik heb nml laatst ook nutriton gebruikt bij een andere voeding en had toen het gemiddelde aantal scheppen er doorheen gedaan en toen kreeg Tobe ook met geen mogelijkheid meer zijn voeding door de speen. Het minimale aantal scheppen werkt hier het beste.
    - Hem heel lang na de voeding omhoog houden en je er zeker van zijn dat ALLE boeren er uit zijn. Tobe boerde in het begin heel slecht en sinds ie een paar goede grote boeren laat na zijn eten, is het spugen ook veel minder. Nog steeds geeft ie een hele grote golf mee als er toch nog een boer achter is gebleven.

Veel succes. Hopelijk kunnen ze er wat mee op de spoedpoli zodat het snel weer beter gaat... Tobe heeft ook vaak geprojectielspuugt (goh hoe zeg je dat op zo'n manier :() en dat was zo vreselijk om te zien.. Ik heb echt wat afgejankt, maar inmiddels spuugt ie nauwelijks meer! Het hoeft dus echt niet altijd het kiss-syndroom of reflux te zijn (ook willen mensen je anders doen geloven).

9. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Ik heb al een speen met een groter gat geprobeerd, maar ook dat helpt niet. Hij krijgt nu 4 scheppen voeding en daar doe ik 1,5 schepje nutriton doorheen. Ik heb gemerkt dat 2 schepjes te dik voor hem is. Ik laat hem na de voeding ook heel lang omhoog, maar vanmorgen heeft hij zelfs 4 uur! na zijn voeding nog gespuugd. Toen moest hij alweer aan een nieuwe voeding beginnen.

Ik hoop natuurlijk niet dat het reflux of het kiss-syndroom is, maar aan de andere kant dan weet je wel wat er precies aan de hand is. En kan er misschien met een behandeling van osteopaat of medicijnen iets aan gedaan worden.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hij krijgt dus zo'n 135 cc per keer? Hoe vaak op een dag?

11. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Dat krijgt hij 6 ker per dag. Maar soms drinkt hij zijn fles niet helemaal leeg en dan heeft hij weer eerder honger en wordt het 7 keer

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Heb je al geprobeerd om hem minder te geven? Want hij krijgt wel het maximum voor een jongetje van zijn gewicht. Tobe woog bij zijn geboorte 4 kilo en ik ben dus begonnen met 8 keer 80 cc, wat echt een stukje minder is. Of krijgt hij hele erge honger met minder? Het zou best kunnen dat het spugen ook een stuk minder is als je hem minder geeft...

Als ie 6 keer op een dag flesvoeding krijgt, zou de hoeveelheid ook 100 cc per keer mogen zijn (afgaande op het advies van 150 cc per kg lichaamsgewicht op een dag).

13. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Met minder komt hij om de 2 uur al vanwege de honger. Hij spuugt al vanaf zijn geboorte. Ook met 60cc dus.

In overleg met CB geven we nu max 120cc. Dat drinkt hij ook makkelijk weg

14. Eefje1

Eefje1 Lid

12 nov 2007
    70
    0
    0
    hey linda,

zie net dat je weer een stukje geplaatst hebt, wij hielden tim als hij gegeten had ook anderhalf uur omhoog zodat hij eigenlijk niet kon spugen waardoor we bijna de hele dag omhoog zaten met hem.
    ik heb het bedje omhoog staan aan de achterkant. en zette hem soms in de wipstoel zo dat hij daar ook omhoog zat.
    ik zou als ik jou was toch nog een keer met de wijkverpleegkundige of huisarts praten misschien is er toch iets aan de hand
    wij zijn er erg mee geholpen, bij de kinderarts en die vond het belachelijk dat ze ons zo hebben laten tobben
    daarna werd het huilen meteen minder en spuugd hij niet meer zoveel hij heeft het in ieder geval geen last meer van. ook veranderde mijn baby in een lachend vrolijk kind
    wij hebben ook een speciale fles van b-free speciaal voor spugende baby's je hebt ze geloof ik ook van dokter brown
    hopelijk heb je wat aan de tips

groetjes eefje
    en word het snel beter

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Maar met zijn geboorte was ie veel kleiner ;) Dus die 60 cc staat natuurlijk niet in verhouding met nu :)
    Maar goed, als ie dan hele erge honger krijgt is dat natuurlijk ook niet fijn.

16. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn kind wipte zich misselijk haha. Ik dacht ook 'oh wacht, in de wipstoel ligt ie lekker omhoog!' maar helaas.

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Heb je trouwens friso comfort wel eens geprobeerd? Omdat je ook zegt dat ie last heeft van krampjes en moeite heeft met poepen... Dat is hier namelijk ook over sinds ie friso comfort krijgt. En hij boert wel goed?

18. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Ik heb friso comfort ook al geprobeerd, maar deze voeding is te dik voor Bas. Hier heeft hij te weinig zuigkracht voor

19. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Ook in de wipstoel spuugt hij. Soms zit hij heel erg rechtop op onze schoot en dan spuugt hij nog. Zelfs na een paar boertjes!

20. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Vandaag naar kinderarts geweest. De co-assistent dacht eerst aan zuurbranden (aangezien de sluitspier van de maag nog niet helemaal gesloten is bij baby's) De ene baby heeft er meer last van dan de andere. Hier wilde hij eigenlijk geen medicatie voor geven. Toen ik aangaf dat Bas echt huilt van de pijn en dat dat echt heel zielig is toen ging hij toch maar even met de hoofdarts overleggen.
    Na overleg met de hoofdkinderarts wilden ze Bas toch wel iets geven, maar dan voor zijn obstipatie. Aangezien ik Bas eigenlijk altijd moet helpen met poepen. Hij heeft nu Forlax gekregen. Is eigenlijk pas vanaf 6 maanden, maar wanneer je maar een half zakje geeft dan mag het wel.
    Ze wilden wel wat geven voor zijn maagzuur, maar dan weten ze niet wat ze precies aanpakken als het beter gaat; de obstipatie of het spugen.
    Het kan ook zijn doordat Bas zo verstopt zit dat het er niet van onder uit kan dan maar aan de bovenkant.
    Nu moeten we 20 maart weer terug op controle.

Hopelijk gaat dit helpen, want het is echt heel zielig voor Bas dat hij zoveel pijn heeft.

Deel Deze Pagina