Ik ben het helemaal met je eens. Als ik zo'n bericht via de app krijg reageer ik echt niet. Zeker niet als je al jaren bevriend bent!
Ik vind het lastig. Enerzijds is een appje wel echt heel makkelijk (te makkelijk) en dat zou mij wel pijn doen na jaren vriendschap. Anderzijds zou ik zo'n bericht toch wel liever ontvangen via de app dan in een gesprek (zeker als ik het totaal niet verwacht en denk gewoon lekker op stap te gaan!). Via de app kan ik er rustig over nadenken. Nog een keertje lezen. Bedenken wat ik misschien fout heb gedaan. Reactie formuleren. Duidelijke vragen stellen. In een gesprek zou ik zo overdonderd zijn dat ik niks kan uitbrengen, emotioneel word of vertrek met een 'oke'. Dan laat ik het liever even bezinken en heb ik later een goed gesprek. Dat gesprek zou ik dus wel echt nog aangaan. Als ze met een paar dagen nog niet gereageerd heeft, zou ik het zeker even voorstellen.
Nein. Ik heb het niet heel hard gezegd, maar de strekking mag duidelijk zijn. Ze heeft niet meet gereageerd tevens. Ik laat het nog even bezinken. Maar man man man, dr is wel 20 kilo gewicht van mn schouders af gezakt. Ik voelde me dr al wel een jaar rot door, nu zoveel opluchting. Dus dat mensen het zwak vinden, prima, ik niet. Dit was de beste beslissing die ik in jaren heb genomen.
Ondanks dat het inderdaad allicht niet heel sjiek is, is het wel prettiger vind ik. Een directe confrontatie is toch altijd heftig, en nu heb ik goed nagedacht voor ik iets typte. Zo kwam ik beter uit de hoek dan in ik real life had gedaan.
De meeste mensen gaan voor verwateren of de smoes druk druk druk. Ik vind het toch (ook al je niet veel anders kan in deze situatie) nog goed van je dat je het in ieder geval laat weten ipv allemaal smoesjes gaat verzinnen.
Ik heb de andere kant meegemaakt, waarbij ik gedumpt werd omdat mijn vriendin zich al een poosje stoorde aan mijn gedrag. Ik heb zelf klassiek autisme en kan heel moeilijk inschatten wat wel en niet gepast is, en ook behoorlijk doorzagen over dingen die mij dwarszitten of die ik op dat moment van het hart moet. Mijn vriendin heeft daar ook nooit wat van gezegd . Het kan zijn dat ze mij weliswaar via hints duidelijk heeft proberen te maken dat ze mijn gedrag storend vond, echter heb pik ik door mijn autisme subtiele hints niet op. Communicatie en (non) verbale lichaamstaal is sowieso een issue. Afijn, vriendin verbrak dus van de een op de andere dag het contact, maar niet voordat ik nog een heleboel verbale diarree over mij heen kreeg : ik was egoïstisch , vroeg nooit naar haar dag en problemen etc en had het alleen maar over mijn hobby en problemen. Alle frustratie die zij in de jaren van ons contact schijnbaar had opgekropt kwam er in een keer uit! Ik kan je vertellen dat dit een van de meest pijnlijke en verdrietige momenten uit mijn leven was. Ze betekende enorm veel voor me en dat ze me van de een op andere dag ontvriende heb ik nooit goed kunnen verkroppen . Het heeft mijn zelfvertrouwen ook een enorme knauw gegeven. Zo durf ik die paar vrienden die ik nog over heb niet/nauwelijks meer te vertellen over mijn hobby en mijn problemen omdat ik bang ben dat ze de vriendschap verbreken. Ik heb er zelfs opmerkingen over gekregen, dat ik zo weinig deel. Ik durf niet meer!
@LindaS80 dat is inderdaad heel naar. Maar was zij wel bekend met je autisme? Op mij komt dat niet echt zo over. Als je bevriend bent met iemand met autisme houd je, lijkt mij, juist rekening met die zaken. En leer je ook om die persoon op de juiste en duidelijke manier af te remmen zodat het niet tot opgekropte frustraties leidt. Vriendschap vereist een bepaalde openheid en kwetsbaarheid. Als een partij dat niet wil of kan tonen, is er in mijn optiek geen sprake van vriendschap maar van goede kennissen.
Wat verdrietig om te lezen @LindaS80 En ik vroeg me ook hetzelfde af als Nescio. Ik denk dat je vriendin niet van je autisme wist? Anders zou ze hopelijk anders gereageerd hebben. Ik vraag me ook nog steeds af of de vriendin van @Bubblez niet ook autisme heeft. Je zei van niet, toch? Maar zoals je haar omschrijft, past het wel in het plaatje.