Hoe begin je met borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Pompidom, 15 jul 2021.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Habibati

    Habibati Niet meer actief

    En nog een tip. Verstop de flesjes en de speentjes zo lang mogelijk. Hier werd aangeraden om pas na 4weken te starten met fopspeen en flesje.
     
  2. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.331
    113
    Vrouw
    Lekker na badje de baby in warme doek tegen je blote huid aan voeden ❤️
     
  3. Vintage35

    Vintage35 Bekend lid

    7 mei 2015
    907
    885
    93
    Ik wil ook graag reageren.

    ik ben vijf weken geleden bevallen van ons derde kindje.
    Bij ons eerste kindje had ik me goed voorbereid door veel te lezen over bv en een cursus te volgen. Na 3 dagen borstvoeding ben ik al gestopt, ik vond het vreselijk, er ging veel mis en slechte begeleiding. Bij ons tweede kindje ben ik er niet aan begonnen, bang dat het wéér niet zou lukken. En dat wilde ik mezelf besparen. Ons derde kindje kwam heel wat jaren later. En ik heb me niet voorbereid wat betreft borstvoeding. Enkel het voornemen, ik probeer het nog eens vol goede moed. Als het niets wordt, jammer, dan heb ik het geprobeerd.

    Maar nu, geef ik al vijf weken borstvoeding! Het is ongelofelijk. Ik heb juiste begeleiding gehad van een lieve kraamzorg. En zelf ben ik zo rustig en relaxed eronder, het is zo mooi op gang gekomen. Ik heb heel veel aangelegd de eerste week. De enige informatie bron die ik raadpleeg is la leche league. Verder niet want alle info uit verschillende hoeken vind ik zo onoverzichtelijk. Het klinkt echt heel simpel, maar ik ga volledig m’n gevoel achterna, en heb soms het idee, ik doe maar wat. Maar mijn vertrouwen in mezelf en mijn dochtertje groeit steeds meer en mijn onzekerheid neemt steeds meer af. Zij geeft zelf heel duidelijk aan wat ze wil en wanneer ze wil drinken . En ze groeit.

    Super dankbaar ben ik hiervoor. Ik gun dit jou ook heel erg.

    Veel succes!
     
    Zxcvb, Suzy85, S2909 en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    @Zoe123 en @zonnetje2015 voor het grote gros van de vrouwen zal dat vast kloppen, maar voor de vrouwen in onze familie niet. Te lang verhaal om het medisch uit te leggen, maar ik wil jullie wel meegeven dat borstvoeding niet voor iedereen vanzelfsprekend is.
     
  5. Pompidom

    Pompidom Actief lid

    6 jul 2021
    269
    144
    43
    Vrouw
    Dankjewel! Heel fijne reactie:)
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Maar dat was ook niet waar wij op doelden.
    Er wordt om tips gevraagd om de borstvoeding te laten slagen en met stip op 1 staat aanleggen aanleggen aanleggen omdat als je aan die voorwaarde niet voldoende voldoet, het sowieso een lastig verhaal zal worden, ook als alles verder van een leien dakje loopt..
    Dus dat is de basis.
    Natuurlijk is borstvoeding geven niet voor iedereen vanzelfsprekend, was het maar zo…
    Vind het heel bijzonder wat jij nu doet, fulltime kolven lijkt me rete zwaar.
    Heel veel respect!
     
    zonnetje2015 en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    @Zoe123 snap ik ;) . Dankjewel. Vanuit mijn kant heb ik veel respect voor de live voedende mama's (met een tikkeltje gezonde jaloezie). Maar kolven werkt hier super en voelt totaal niet als een opgave.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Wat super.
    En dat is nu precies wat ik bedoelde met dat ieder z'n eigen verhaal heeft :thumup:
     
    Dubbeltje82 vindt dit leuk.
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.044
    113
    Hier compleet neutraal er in, als t ging was t mooi werd t m niet dan was KV ook prima.

    Ziekenhuis gelijk aangelegd, dochter was een superster net een pittbull.

    Maar dag 3 gestaakt, reflux en wat veel later bleek, lactose issues. Ook een lichte tepel, dus dat aanhappen was hels, daarna ging t prima hoor maar de problemen resulteerde in minimaal 10x aanhappen in 1 rondje. Had al een horrorbevalling achter de rug dus voor ons was t die nacht gelijk KLAAR.

    Niks anders dan een pisnijdig balletje spierspanning wat de hele dag gilde. KMA had nog te regelen geweest maar lactose wordt een beetje lastig.

    Voor deze ga ik voor colestrum, KV hebben we in huis. Maken we een goed team ben ik bereid t nog ff te verlengen (heb ook een dubbele elektrische kolf) en anders wordt t weer vroeg een switch.

    Leg mezelf geen beeld of druk in mn nek, je doet wat je kan en wat haalbaar is en waar je je prettig bij voelt. Kolven vond ik overigens geen pretje. Niet pijnlijk ofzo, ging veeeeel beter dan mn dochter, maar een "moeeeeeeeeeeeeh" kon ik niet laten. Zou zeker nog geen kolf in huis halen, de eerste keer dat ik moest kolben en nog geen flauw idee had hoe dat ding werkte redde ik t met de hand ook (zonder kolf). Ochtend erop was de kz die t verder uitlegde. Mijn kolf is wel een ouder model maar net zo sterk als hun sterkste (die kan je huren!!!)
     
  10. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Er zit idd veel verschil in kolven. Ik ben begonnen met de Medela Lactina Electric plus (een enorm sterke ex-rental), deze was in het begin bij mij ook echt nodig omdat ik uit ervaring wist dat de nieuwere huur-Symphony niet sterk genoeg voor mij zou zijn. De voorloper is veel krachtiger.

    Daarna voor onderweg de Medela Pump in Style, heel krachtig, maar voor mijn borsten niet de goede stimulatie waardoor ik dus minder kolfde.

    Nu de Horigen Chicture met zachte schelpen. Door de zachte schelpen kolf ik effectiever en de kolf is zo krachtig dat ik er in productie niet op achteruit ga.

    Zo is het super persoonlijk welke kolf je voor welk doel nodig hebt. Voor full-time kolven liggen de eisen aan een kolf weer anders dan voor incidenteel kolven.
     
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Flashback flashback….Inderdaad, die lactina! Was het al helemaal vergeten maar dat was inderdaad een kolf, dat hele apparaat ook :roflmao:
    Maar het werkte wel :thumup:
     
    Dubbeltje82 vindt dit leuk.
  12. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Oh zooooo herkenbaar. Om die reden ook bang voor borstvoeding deze keer. Mijn zoontje begon de borst te weigeren, toen hij EINDELIJK medicatie kreeg weigerde hij de nog steeds en ben ik fulltime gaan kolven.

    Om topic: Ik heb qua aanleggen etc veel gehad aan een borstvoedingscursus bij een verloskundig centrum in de buurt. In het ziekenhuis legde ze mijn zoontje verkeerd aan en dit zag ik direct. Ik heb ook nooit last gehad van pijn etc in het (later werd het een fiasco door reflux maar dat stond los van de start en m’n productie).

    In die cursus raden ze aan: van te voren al met de handen iedere dag 5 minuten de borsten masseren/kolven. Dit stimuleert de productie. Dan weet je zeker dat je in het begin voeding hebt. Daarnaast veel huid op huid contact, dragen en aanleggen.
     
  13. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Wat hier 5x nodig was was 1 dag voeden, kolven, bijvoeden. Ze vielen allemaal veel af en bv kwam bij allemaal te traag op gang.

    Ze hebben ook allemaal flesvoeding bij gehad die dag, die energie hadden ze na 3/4 dagen echt nodig om te kunnen drinken aan de borst. Was even een stap voor mij maar júíst door na borstvoeding nog wat flesvoeding geven zorgde ervoor dat het lukte. Ze kregen immers meer energie om te drinken.

    Rust, vaak aanleggen, zelf genoeg eten en drinken.
    Accepteren dat het niet gelijk goed loopt en dat een flesje kunstvoeding niet het einde van borstvoeding is.
     
    julia80 en Saartje33 vinden dit leuk.
  14. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.001
    11.673
    113
    Vrouw
    Dit wilde ik ook zeggen.:$
    Superzalf, heel veel gebruikt. En is ook ideaal bij schrale neusjes en wangetjes bij jonge kinderen. (En mijzelf;))

    In het begin is het huid op huidcontact heel belangrijk. Heel vaak aanleggen om de productie op gang te helpen. En bij gevoelige tepels purelan smeren.
    En ja die tepels worden echt heel gevoelig, ze moeten 'eelt' kweken is mijn ervaring.
    En als je twijfelt of je het goed doet, vraag hulp.

    Sterkte met de laatste loodjes en hopelijk heel veel fijne borstvoeding momenten!
     
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik heb juist het idee gehad dat veel aanleggen nergens voor nodig was. Mijn eerste twee kinderen heb ik volledig flesvoeding gegeven en heb ik ook nooit geprobeerd borstvoeding te geven. Bij hen had ik op Dag vier echt super volle borsten met melk zonder dat ze dus ooit aangelegd waren.
    Kind 3 en 4 heb ik juist volledig borstvoeding gegeven en ook daar had ik op Dag vier super volle borsten. Helaas kon ik kind drie en vier niet superveel aanleggen de eerste paar dagen omdat ze allebei in het ziekenhuis opgenomen waren en te ziek/zwak daarvoor waren. En toch kwam de borstvoeding vanzelf heel goed op gang op dag vier.

    Veel succes!

    Ps. Ik ben het eens met mijn voorganger. Kind drie en vier hebben in de eerste paar dagen van hun leven een paar flesjes kunstvoeding gehad omdat ze te ziek dus waren om borstvoeding zelf te drinken. Was verder helemaal prima en Er ontstond ook echt geen verwarring ofzo. Daarna nooit meer flesvoeding gegeven.
     
    Pompidom vindt dit leuk.
  16. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste kind werd 5 weken te vroeg geboren en dronk slecht aan de borst en ik kreeg er stress van. Ik moest tussendoor steeds afkolven en dat brak op en na 6 weken ben ik overgestapt op KV.
    De tweede was ook niet echt een succes en ben ik na 4 weken gestopt.
    De derde ging ik heel neutraal in. Ik had mezelf al voorgenomen om niet te gaan kolven mocht het niet lukken. Ik had flessen en spenen, melkpoeder in huis dus alles was aanwezig. Ze is thuis geboren en daardoor was het allemaal zo anders als na de ziekenhuisbevalling. Ik voelde mezelf veel beter. Ik had een geweldige kraamhulp die me hielp met aanleggen en de eerste weken waren best pittig en vooral omdat ze altijd moeite had met aanhappen aan de linker borst, zo irritant haha maar ik voelde er geen stress bij, de oudste kinderen waren naar school en soms was ik best wel veel tijd kwijt aan goed aanleggen maar dan ineens wordt het een soort van handigheidje. Kindje huilen, honger en aan de borst, zo natuurlijk kan het gaan.
    Uiteindelijk heb ik haar ruim een half jaar gevoed maar toen ging het knellen met werken en ben ik langzaam aan gestopt met de BV. Ik vond het echt een hele fijne tijd en als je het eenmaal onder de knie hebt is het zoveel meer ontspannen dan een flesje maken maar lukt het niet dan lukt het niet. Bij de derde waren uitendelijk alle ingredienten aanwezig om er een succes van te maken en bij de andere twee mistten er wat ingredienten.
     

Deel Deze Pagina