Hoe beginnen? KMA & bijvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Averlhach, 29 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zie door het bos de bomen niet meer.

Binnenkort mogen we beginnen met bijvoeding, door zijn koemelkallergie is het wachten tot hij 6 maanden is.

Nu krijgt hij 4x 210/7 (nutramigen), dit gaat schoon op en meneer is vaak eventjes boos als het op is.
    Als hij 6 maanden is ga je normaal over naar nr 2, maar dan mag hij hier minder krijgen. Die paar hapjes die hij binnen krijgt weegt niet op tegen de hoeveelheid melk, lijkt mij.

Toen ik het vorige week op het cb vroeg kreeg ik de reactie dat het helemaal niet zeker is dat je wel tot 6 maanden moet wachten en dat ik gewoon kan beginnen en alles mag geven. (Letterlijk!) Daar heb ik dus niets aan.

Wie wil met mij wat ervaringen delen?
    Vooral hoe jullie het hebben gedaan, wat je mag geven heb ik op internet kunnen vinden.

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben vlak voor de 6 maanden begonnen, een week eerder pakte DL een komkommer uit onze handen. We hebben nr 1 voeding blijven geven tot ze een beetje bijvoeding at en er een fles af kon, dit was echter pas toen ze 7 maanden was want ze had al die tijd nog 5 flessen van 180+6 pepti. Na de fles geven we vaak direct de fopspeen, dus dan is de voeding voldoende.

Wij volgen grotendeels het introductieschema van borstvoeding.com en zijn eerst begonnen met groenten, paar weken later fruit, en pas weer later brood/rijstwafel/stoepstengel. Paar dagen hetzelfde geven aan 't begin maar dat heb ik niet lang volgehouden. Hierdoor zat ik soms wel in twijfel of ze ergens op reageerde.

Alles mogen geven vind ik erg raar! Ik denk dat ze dan niet eens doorhadden dat hij een allergie heeft. Hier had ze het bv over een fles minderen en daarvoor in de plaats een schaaltje yoghurt geven. Waarop ik zei "Ze is allergisch voor koemelk" Ohja...

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dank je! Erg fijn om te lezen hoe een ander is begonnen.

Het ritme is al een geruime tijd 4 flessen. Helaas hebben ze mij op het cb eerst elke keer geadviseerd om de flessen op te hogen, want hij huilde erg veel. (Dronk met ca 8 weken al flessen van 180/6, later bleek dus kma, reflux en Kiss-syndroom)
    Fopspeen wil meneer niet, die spuugt hij met een grote boog weer uit.

Ja weer een nieuwe op het cb (deze locatie althans). Ik heb het nog duidelijk gevraagd hoe of wat ivm zijn koemelkallergie. Ze heeft zelfs niet over spinazie of andere nitraat rijke groente gezegd. Lang leve het internet!

4. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Wij hebben onder begeleiding van een dietiste ivm kma de eerste weken alleen groente geintroduceerd en 3 dagen achter elkaar dezelfde groente:
    3 x brocoli
    3 x wortel
    3 x courgette
    etc.
    Toen dat goed ging fruit erbij (geen appel, kiwi, aardbei)
    3 x peer
    3 x banaan
    3 x meloen etc

Daarna pap/brood, maar toen was hij al 8 maanden

Nu proberen we hier en daar iets nieuws (sinasappel, ananas, vis) om te zien wat goed gaat, vooralsnog gaat alles goed

5. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Wij gaven 4 dagen hetzelfde. Worteltjes, bloemkool en spercieboontjes. Geen reactie, toen Appel (gekookt), peer en banaan alles 3 dagen apart proberen, geen reactie. Toen km vrij brood zonder iets en inmiddels eten ze ook meloen, druiven zonder schil, broccoli en appelstroop. En dit gaat goed. Ook proberen we af en toe een zoutarm rijstewafeltje maar dat is nog lastig.

Qua flessen kun je ook van nr 2 evengoed een liter van drinken hoor.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Waarom geen appel of alleen gekookt?
    Kiwi en aardbei had ik inderdaad al eerder gehoord/gelezen. Dit zou te maken hebben met de pitjes. (?)

Ik had sowieso bedacht eerst met groente te beginnen en dan als dat goed gaat pas fruit.

@Patroeschka Ik lees wel veel tegenstrijdige berichten over wel of niet meer dan 800ml geven bij nr2. De een zegt dat het niet mag en de ander weer wel.
    Hoeveel gaf jij?
    Wat is het verschil tussen nr 1 en nr 2? Als het meer voedzaam is zou ik bijvoorbeeld wel kunnen overstappen en terug gaan naar 180. Lastig hoor.

7. Alexandra1988

Alexandra1988 Actief lid

14 nov 2009
    187
    0
    0
    Ik ben voor de KMA naar de dietist gegaan.
    Heb een boekje gekregen met welke bijvoeding hij mag hebben naarlange zijn leeftijd.
    Alles 3 dagen achter elkaar geven en dan kijken of hij ergens op reageert.
    Hier krijgt hij friso pepti, gewoon nummertje 2.
    Als je een kopie wilt hebben van dit boekje moet je me maar even een pb sturen met je email adres, dan zal ik het voor je inscannen.!

8. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Appel is een fruit waarop kindje vaak allergisch reageren: hier reageert hij ook op rauwe appel, geblancheerd gaat wel goed

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    @ Alexandra; Dat zou super zijn, een kopie ervan. Ik zal je zo direct mijn email naar je sturen. Dank je alvast!

@ Maria; oh goh dat wist ik niet eens van appel. Maar goed dat je mij hierop wijst.

Erg fijn dat jullie ons hierbij willen helpen.

10. Sappie25

Sappie25 Actief lid

19 mei 2010
    386
    0
    16
    Mijn dochter heeft ook KMA. Wij zijn met 5 maanden begonnen met het introduceren van vaste voeding. Dit inderdaad ook vanwege de tegenstrijdige adviezen die je krijgt.

We zijn begonnen met 3 dagen achter elkaar wortels, toen bloemkool drie dagen achter elkaar. Enzo dus steeds wat andere groenten erbij. Vervolgens kreeg ze er een beetje aardappel bij. En hebben we de fruithap ingevoerd, eerst appelmoes (zelfgemaakt en uiteraard zonder suiker....) en toen bananenmoes. Uit nieuwsgierigheid een stukje appel gegeven, en mevrouw hapte zo een partje weg...vanaf dat moment steeds vaker vaste voeding gaan geven (inmiddels was ze wel al zeven en een halve maand...) Nu hapt ze hele stronken bloemkool, broccolli, komkommer, appel, meloen, banaan, enz...

We zijn met zeven maanden ook begonnen met brood met boter. Hier reageerde ze goed op. Kreeg wel wat last van eczeem, maar de buikpijn bleef uit. Inmiddels is onze dochter 9 maanden en krijgt ze wat stukjes kaas, yoghurt en lijkt ze eigenlijk wel een beetje koemelk af. Toch blijven we haar nog even Pepti geven omdat de eczeem bij bepaalde soorten voedsel toch weer de kop op steekt.
    Maar zoals ik al zei, is de buikpijn en benauwdheid er vrijwel nooit meer. :p

11. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Zo'n boekje wat Alexandra zegt is wel erg handig. Deze hadden wij toen ook van de dietiste gekregen.
    Ons werd nog gezegd geen nieuw voedingsmiddel te introduceren tijdens tandjes krijgen of ziekte.
    Oja en in de ochtend / middag introduceren en niet in de avond.

Appel mocht hier wel, alleen de golden delicious en de granny niet. Deze zijn het meest allergeen.

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb het boekje van Alexandra ondertussen ontvangen, erg fijn inderdaad.

Wel nog een vraagje. Hoe doen jullie het met bijvoorbeeld spinazie? Dit mogen ze niet meer dan 2x per week hebben, maar dan kan je het dus niet 3 dagen achter elkaar geven.
    Nu wil ik dat voorlopig nog even laten wachten en eerst zoals in het boekje staat beginnen met worteltjes, bloemkool en broccoli. Maar later wil je het toch proberen..

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb de eerste weken wel dingen meerdere keren gegeven maar al snel niet meer, dus spinazie heb ik gewoon 1x gegeven ( Toen 2 dagen gepoetst op spinazie overal, ze vond 't vies ;) ) maar niet meerdere dagen. Aan de andere kant; ze eten nog zo weinig, dat 2 a 3 x ook wel kan toch? Hier gaf de dietiste het advies om bv te beginnen met worteltjes. 1e dag 1/3 portie. 2e dag 2/3 portie, 3e dag 3/3 portie. 4e dag 1/3 bloemkool, 2/3 wortel. Omdat ze anders honger zou krijgen van de kleine portie bloemkool terwijl ze de dag ervoor veel wortels heeft gehad. Ik vond dat om eerlijk te zijn een beetje omslachtig, maargoed,

14. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Hier ook een KMA, en wij hebben ook precies hetzelfde advies gekregen van de diëtiste. Inmiddels krijgt ze wel normaal brood met boter, en groentepotjes die niet geheel KMA-vrij zijn (zoals bloemkool met kaassaus e.d.) en dat verdraagt ze nu goed. Maar op het begin hebben we veel op die manier geïntroduceerd, en dan kun je altijd uitsluiten of ze ergens wel/niet op reageert.

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik ben sowieso van plan om voorlopig alles zelf te maken, zodat ik ook zeker weet dat er geen koemelk in zit.
    Van het weekend namelijk de provocatie test gedaan met gewone babyvoeding en het was weer drama in huis. Het was duidelijk te zien dat de kleine man er niet goed op reageerde.

Maar om dan dag 4 1/3 nieuwe groente en 2/3 bekende groente te doen, zoveel eten ze dan toch nog niet? Of aten jullie kleintjes gelijk best veel? Ik kan me namelijk voorstellen dat ze voor die 3 hapjes meer of minder niet direct meer of minder honger hebben, of zie ik dat verkeerd?

Deel Deze Pagina